Du er her

Teknologi

  • Fortsatt utslippsjuks:

    Men denne gangen snakker vi ikke om produsentene

    Først ut var bilprodusenter som ble tatt for å jukse med dieselbilutslippene, og så oppsto det mistanke om kartellvirksomhet i bransjen. Men brukerne og transportselskapene kan jukse, de også.

     

  • Vi trenger hårete mål og gode virkemidler

    Utslippene fra nye personbiler er betydelig redusert i Norge. I årene framover er det nødvendig med samme utvikling innenfor for eksempel varetransport og tunge lastebiler. Det vil gi renere luft i byene, bedre klima og bidra til å innfri Norges forpliktelser i Parisavtalen.

  • Sogn og Fjordane:

    En renere maritim kollektivtransport

    Sogn og Fjordane satser sterkt på å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Det som foregår i fylket er intet mindre enn en liten klimarevolusjon.

     

  • En liten luftetur

    LITT AV HVERT: Den varte i 53 sekunder og nådde en høyde på fem meter, og dermed hadde et fartøy som i fremtiden kan bli å se som en flyvende taxi – elektrisk drevet og uten pilot – gjennomført sin første testflyvning.

  • Hva er egentlig smarte byer?

    Smart er et trendy ord i transportsektoren for tida – både byene og transportsystemene skal helst være smarte. Men hva betyr det egentlig?

  • Er vi i rute mot nullutslipp?

    Elektrifisering av kjøretøyparken i Norge går i rekordraskt tempo målt mot hva som skjer internasjonalt, fastslår Lasse Fridstrøm i denne artikkelen, men «neppe raskt nok til at de hårete målene kan nås».

  • Satellittbasert veiprising må utredes

    Norge vil bli det første landet der grunnlaget for drivstoffavgifter forvitrer fordi vi går over til elektriske kjøretøy. Dette, sammen med den kostbare men stadig mer omseggripende innkrevingen av bompenger, gjør det nødvendig å finne fram til smartere måter å finansiere veiene på. Satellittbasert veiprising er svaret. Dersom et slikt system skal kunne innføres om åtte-ti år, må utredning og planlegging starte nå.

  • Bybusser:

    Lave utslipp i laboratoriet, men ute på veien …?

    Utslippskravene er blitt strengere og strengere, med den følge at bybusser er blitt renere og renere – i laboratoriet. Men hva når bussene kommer ut på veien i vanlig rutetrafikk? Svaret regner vi med å kunne gi i løpet av vinteren, ved å måle utslipp fra busser i Helsinki.

  • En storebror passer på …

    LITT AV HVERT: Mye teknologi i den moderne transporthverdagen, mange personopplysninger i systemet – tenk på passering av bomringer, på betaling via app for trikketuren … Men Datasystemet gjør sitt for å sikre at personopplysninger ikke kommer på avveie og blir misbrukt.

  • En stor, grønn kineser

    LITT AV HVERT: I går markerte kollektivtransportsystemet i Oslo at det går i gang med testing av elbusser, i dag forteller Posten at den skal teste en elvarebil i Oslo – en uvanlig stor elvarebil.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS