Du er her

Teknologi

  • Fart er viktigere enn noensinne

    Fart er viktigere for trafikksikkerheten enn noensinne. Det viser en oppsummering av studier av sammenhengen mellom fart og trafikksikkerhet som er gjort etter 2000. Fartsnedgangen på norske veger etter 2006 har redusert antall drepte med 20 %.

  • Et elektrisk budskap

    LITT AV HVERT: Med rask bistand fra Stortinget, og gitt at mye på den ene og andre måten klaffer, kan Norge i 2040 «være 85 prosent elektrisk», ifølge et budskap utbasunert av miljøstiftelsen Bellona og bransjetalerøret Elektroforeningen.

     

  • Afrikas raskeste

    LITT AV HVERT: Marokkos kong Mohammed VI og Frankrikes president Emmanuel Macron var blant notabilitetene som fikk seg en lynrask togtur da Marokkos – og dermed Afrikas – første jernbanelinje for høyhastighetstog ble offisielt åpnet.

  • Med litt drahjelp vil de kjøre enda grønnere …

    LITT AV HVERT: Åtte bedrifter stiller seg bak en anmodning til myndighetene om å ta grep for å få fart på innfasingen av klimavennlige nyttekjøretøyer, ikke minst tunge sådanne.

     

  • En hydrogen-elektrisk lastebil på vei til Norge

    LITT AV HVERT: Posten Norge ser seg som en aktiv deltager i den grønne omstillingen og har i den anledning bestilt en hydrogen-elektrisk lastebil under utvikling hos en amerikansk produsent.

  • Storebrors blikk

    LITT AV HVERT: En nasjonal strategi for håndtering av PNT-systemer – slike som tar seg av posisjonsbestemmelse, navigasjon og tidsbestemmelse – er offentliggjort av Samferdselsdepartementet.

     

  • Elektrisk på Oslofjorden

    LITT AV HVERT: De tre passasjerbåtene som står for kollektivtrafikken på ruten Aker brygge–Nesodden innerst i Oslofjorden skal bygges om fra å gå på flytende naturgass til å bli batterielektriske.

     

  • Søkelys på syklisters sikkerhet i tunneler

    Etter to dødsulykker med syklister i tunneler på Vestlandet i fjor, er tiltak som kan forhindre liknende ulykker kommet i fokus. I Hordaland er Statens vegvesen og fylkeskommunen i ferd med å foreta en sikkerhetsvurdering av alle tunneler.

     

  • Digitalisering skal styrke Oslo Havn

    LITT AV HVERT: Ledelsen i Oslo Havn arbeider for å oppnå ytterligere digital samhandling med brukerne av havnen, for dermed å gjøre seg selv og sjøtransporten mer konkurransedyktig.

  • Selvkjørende biler kan forhindre spøkelsesbilisme

    Spøkelsesbilisme – dette at trafikanter kjører mot kjøreretningen – er et godt eksempel på situasjoner der selvkjørende biler kan ha sin relevans og gi positive sikkerhetseffekter, poengterer TØI-avdelingsleder Michael W.J. Sørensen i denne artikkelen.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS