Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    Et annerledes og kraftig slanket Statens vegvesen

Et annerledes og kraftig slanket Statens vegvesen

LITT AV HVERT: Statens vegvesen har overlevert Samferdselsdepartementet et forslag om interne omveltninger, inkludert en kraftig nedbemanning, forklart med ansvarsoverføring til fylkeskommunene samt med digitalisering og generelle krav til effektivisering.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Det er for lengst politisk bestemt at Statens vegvesens administrasjon av fylkesveiene skal overføres til fylkeskommunene.

Dermed har omveltninger lenge ligget i kortene og medført uro i medarbeidernes rekker.  

Blant det som fremkommer i det nye forslaget er at det bør opprettes seks nye divisjoner rundt om i Norge, divisjoner som vil få en rekke oppgaver overført fra Oslo.

Plassering av nye divisjoner og sentre

Ledelsen av divisjonene foreslås plassert i Tromsø (Divisjon Veg), Trondheim (Divisjon Transport og samfunn), Bergen (Divisjon Utbygging), Arendal (Divisjon Trafikant og kjøretøy), Drammen (Divisjon IT) og Moss (Divisjon Fellesfunksjoner).

Samtidig blir det foreslått opprettelse av fem regionale sentre i henholdsvis Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og Lillehammer – sentre med ansvar for blant annet kontakt med regionale og lokale myndigheter.

Det nye forslaget bærer i tillegg i seg at 22 av dagens 74 trafikkstasjoner nedlegges, dessuten at noen kontorsteder avvikles.

2500 færre ansatte

«Vi skal skape en organisasjon tilpasset de nye rammene, men samtidig sørge for å bevare kompetansen i organisasjonen», sier konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud, som i dag overleverte forslaget.

«Mens dagens struktur er basert på en etat med over 7000 ansatte, må den framtidige strukturen tilpasses et vegvesen på om lag 4500 ansatte», tilføyer Grimsrud, som er konstituert etter at vegdirektør Terje Moe Gustavsen døde tidlig denne måneden.

«Vår strategi er å redusere og slå sammen lokasjoner som ligger geografisk nær hverandre og å utnytte de stedene vi er på i dag», tilføyer Grimsrud.

«En mer effektiv organisasjon»

Han ser for seg et Statens vegvesen som får «en mer effektiv organisasjon», og han gir denne oppsummerende forklaringen:

«Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier, og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning.»

 

Aktuell lesing:

Forslaget fra Statens vegvesen

Kan færre trafikkstasjoner bidra til færre trafikkdrepte?

Nei, 1650 ansatte i Vegvesenet mister ikke jobben

Sams vegadministrasjon: Fra baksetet til førersetet

Oppsplitting av veiregionene: Ikke så sanseløst

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS