Du er her

Trafikksikkerhet

  • Ikke alt blir selvkjørende – det er et problem

    Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?

  • Gevinstgivende miljøfartsgrenser

    LITT AV HVERT: Miljøfartsgrenser i Oslo gir en samfunnsøkonomisk gevinst på oppunder ni millioner kroner årlig, viser en studie utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) og Transportøkonomisk institutt (TØI).

  • Danmark:

    Elsparkesykkelen – få regelbrudd, men høy risiko

    En evaluering av det første året med elsparkesykkel i Danmark viser at flertallet av brukerne faktisk følger de fleste reglene for bruk av kjøretøyet. Evalueringen viser imidlertid også at ulykkesrisikoen er høy.

  • Selvkjørende biler – et sprang i det ukjente?

    Det pågår en enorm forskning om utvikling av selvkjørende biler og deres mulige virkninger. Optimistene tror at selvkjørende biler vil fjerne eller sterkt redusere de uønskede virkningene av transport – køer, forurensning og ulykker. Men mange av de virkninger selvkjørende biler kan ha er svært usikre eller ukjente.

     

  • Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

    Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.

  • Visjoner for bærekraftig transport

    Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.

  • Grønt lys for tunnel-fartsmåling

    LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart – såkalt streknings-ATK – i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.

  • Trafikkfarlige vindusstolper i moderne biler

    Brede vindusstolper foran på moderne biler – de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene – kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.

  • Lønner ikke trafikksikkerhet seg?

    For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak – eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer – som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen. Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.

  • Nytt tiltak for bedre trafikksikkerhet

    LITT AV HVERT: Organisasjonen MA – Rusfri Trafikk er blant dem som gleder seg over grønt lys fra Stortinget for rettsmedisinsk obduksjon av alle som omkommer i den norske veitrafikken.

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS