Du er her

Trafikksikkerhet

  • Rapport om smart håndtering av transportutfordringer

    LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.

  • Krappe kurver kan være bra for trafikksikkerheten

    I krappe kurver øker ulykkesrisikoen. Jo krappere en kurve er, desto høyere risiko. Men, paradoksalt nok, kan en veg som hovedsakelig består av krappe kurver være sikrere enn en veg med få slike kurver. De mange kurvene vi finner på norske veger kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge.

     

  • Strid om bilreparasjoner:

    Samme krav til menig som profesjonell

    NBFs krav om at trafikksikkerheten må ivaretas i regulering av bilverkstedene har skapt oppstandelse. For å være tydelig: NBF vil ikke kompetente hobbymekanikere til livs, snarere tvert imot. Men det må være samme krav til menig som profesjonell: Trafikksikkerheten må ivaretas.

  • Nullvisjon, trafikksikkerhet og veivedlikehold

    «Salting på snøføre i kombinasjon med brede vinterdekk = ukontrollert sørpeplaning = livsfarlig!», skriver innsenderen av dette debattinnlegget.

  • Krass kritikk mot Statens vegvesen i strid om verksteder

    LITT AV HVERT: I en strid om bilverksteders rolle går Norges Bilbransjeforbund (NBF) ut med krass kritikk mot Statens vegvesen, som i NBFs vurdering setter trafikksikkerheten i fare.

     

  • Kan vellykkede transporter forklares?

    Artikkelforfatteren ser nærmere på sikkerheten i veitransporten. «Vi mangler rett og slett forklaringsmodeller som gjør oss i stand til å beskrive hva som skal til for at det skal gå bra», skriver han – og presenterer så sine tanker om hva «en slags omvendt ulykkesmodell» bør inneholde.

  • Omfattende reduksjoner av maksfarten i Sverige

    LITT AV HVERT: Veistrekninger på i alt 1200 km i Sverige skal før årets utløp skiltes med nye fartsgrenser, og det dreier seg for det meste om senket maksfart, melder Trafikverket.

     

  • Mangelfull veiledning langs gater og veier

    «Er riktig og formålstjenlig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking viktig?», spør Bjørn Skaar, sjefingeniør i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, i et debattinnlegg som nylig ble publisert på disse nettsider. Han gir selv et svar – og en påfølgende konklusjon: «Ja, og derfor bør skilt og oppmerking håndteres bedre.»  

  • Vinterforberedelser

    LITT AV HVERT: Etter en sommer da elsparkesykkelen for alvor begynte å gjøre seg gjeldende her i landet, ligger det an til vinterkjøring med det populære fremkomstmiddelet – om enn i et begrenset omfang.

  • Et ønske om flere striper

    LITT AV HVERT: «Den hvite stokkens dag» – i dag, 15. oktober – markeres internasjonalt, og Norges Blindeforbund benytter anledningen til å søke oppmerksomhet omkring hva det ser som en viktig utfordring, nemlig krysningspunkter uten sebrastriper.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS