LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.
I krappe kurver øker ulykkesrisikoen. Jo krappere en kurve er, desto høyere risiko. Men, paradoksalt nok, kan en veg som hovedsakelig består av krappe kurver være sikrere enn en veg med få slike kurver. De mange kurvene vi finner på norske veger kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge.
NBFs krav om at trafikksikkerheten må ivaretas i regulering av bilverkstedene har skapt oppstandelse. For å være tydelig: NBF vil ikke kompetente hobbymekanikere til livs, snarere tvert imot. Men det må være samme krav til menig som profesjonell: Trafikksikkerheten må ivaretas.
«Salting på snøføre i kombinasjon med brede vinterdekk = ukontrollert sørpeplaning = livsfarlig!», skriver innsenderen av dette debattinnlegget.
LITT AV HVERT: I en strid om bilverksteders rolle går Norges Bilbransjeforbund (NBF) ut med krass kritikk mot Statens vegvesen, som i NBFs vurdering setter trafikksikkerheten i fare.
Artikkelforfatteren ser nærmere på sikkerheten i veitransporten. «Vi mangler rett og slett forklaringsmodeller som gjør oss i stand til å beskrive hva som skal til for at det skal gå bra», skriver han – og presenterer så sine tanker om hva «en slags omvendt ulykkesmodell» bør inneholde.
LITT AV HVERT: Veistrekninger på i alt 1200 km i Sverige skal før årets utløp skiltes med nye fartsgrenser, og det dreier seg for det meste om senket maksfart, melder Trafikverket.
«Er riktig og formålstjenlig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking viktig?», spør Bjørn Skaar, sjefingeniør i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, i et debattinnlegg som nylig ble publisert på disse nettsider. Han gir selv et svar – og en påfølgende konklusjon: «Ja, og derfor bør skilt og oppmerking håndteres bedre.»
LITT AV HVERT: Etter en sommer da elsparkesykkelen for alvor begynte å gjøre seg gjeldende her i landet, ligger det an til vinterkjøring med det populære fremkomstmiddelet – om enn i et begrenset omfang.
LITT AV HVERT: «Den hvite stokkens dag» – i dag, 15. oktober – markeres internasjonalt, og Norges Blindeforbund benytter anledningen til å søke oppmerksomhet omkring hva det ser som en viktig utfordring, nemlig krysningspunkter uten sebrastriper.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern