Du er her

Trafikksikkerhet

  • En pekefinger fra Vegtilsynet til Nye Veier

    LITT AV HVERT: Vegtilsynet har sett nærmere på den statlige veibyggeren Nye Veier AS, Statens vegvesens konkurrent, og kommet frem til at den unge aktøren ikke ivaretar trafikksikkerheten i utbyggingsområdet E6 Innlandet.

  • Kan færre trafikkstasjoner bidra til færre trafikkdrepte?

    I snitt blir rundt 20 motorsyklister hvert år drept på norske veier. Skal vi bare tillate at det fortsetter å skje? Hvis det viser seg at færre trafikkstasjoner kan føre til bedre trafikksikkerhet, skal vi da la være å gjennomføre reduksjonen?

     

  • Terje Moe Gustavsen er død

    Terje Moe Gustavsen, en sentral figur i samferdselssektoren gjennom mange år, døde natt til i dag, 64 år gammel, melder Samferdselsdepartementet nå i ettermiddag.

     

  • Enda et nei til ny tunnel under Oslofjorden

    LITT AV HVERT: Regjeringens ønske om en ny tunnel under Oslofjorden fremfor en bro har møtt mye motstand og får nå tommelen definitivt ned fra enda et hold, bilistorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

     

  • Veiene er ikke tilrettelagt for selvkjørende biler

    Tekniske førerstøttesystemer gjør stadig større innhugg i menneskets suverenitet som bilfører. Færre ulykker blir det av det også. Men før vi kan slippe løs helt selvkjørende biler, trengs et skifte i måten å tenke og arbeide med sikkerhet på.

  • Tryggere transport på norske veger

    DEBATT: Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger. Eller en kombinasjon av dette.

  • En dansk fartsøkning

    LITT AV HVERT: Tillatt maksfart for lastebiler og vogntog skal på mange danske veier utenfor tettbygde områder økes fra 70 km/t til 80 km/t, har Folketinget besluttet.

  • Farligere å reise kollektivt enn ulykkestallene forteller

    Å reise med buss, trikk, T-bane eller tog regnes som svært sikkert. Det er riktig så lenge vi ser på risikoen for å bli skadet i en trafikkulykke under reisen. Men mange passasjerer skades, gjerne ved fall, uten at det skjer en trafikkulykke – og dermed uten at skadene blir systematisk registrert.

     

  • EU sliter med trafikksikkerheten

    LITT AV HVERT: Foreløpige 2018-tall viser at EU-landene samlet fortsatt har grovt regnet dobbelt så mange trafikkomkomne årlig pr. innbygger som Norge.

     

  • Complete Streets, konsept for helhetlig gateplanlegging

    Complete Streets er et konsept for helhetlig gateplanlegging som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord-Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en gate. Lokal kontekst og stedstilpassede løsninger er viktige stikkord.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS