Du er her

Trafikksikkerhet

  • Bruk av narkotika i trafikken:

    Vet vi egentlig hvor stor risikoen er?

    Det hersker «en dyp usikkerhet i vår kunnskap om risiko ved bruk av narkotika i trafikken», skriver artikkelforfatteren

  • God utdannelse av fagfolk, god trafikksikkerhet

    Norge, Danmark, Sverige, Nederland og England er blant verdens mest trafikksikre land. En av forklaringene kan være at det er et høyt faglig nivå blant landenes trafikksikkerhetsmedarbeidere, dels takket være gode muligheter for etterutdannelse.

  • Topp trafikksikkerhet

    LITT AV HVERT: Mens Norge skilter med å være «verdens sikreste land når det gjelder trafikksikkerhet», skilter Sverige med å ha «lavest trafikkdødlighet i EU.»

  • Som om det var en sykkel …

    LITT AV HVERT: Et nytt regelverk fastsatt av regjeringen i dag fastslår at små elektriske kjøretøyer som el-sparkesykler og el-ståhjulinger blir likestilt med sykler.

  • Trafikksikkerhet:

    En endeløs rekke av fromme ønsker

    «Et eksempel på symbolpolitikk uten noen som helst konsekvenser for trafikksikkerheten», skriver Rune Elvik etter fremleggelsen av den femte i rekken av tiltaksplaner for trafikksikkerhet på veg. «Den tjener kun et markeringsbehov», mener han.

  • Glatte fortauer, kanskje best å ta bilen fatt …

    Noen rundt omkring i landet bør kjenne ubehag når de oppsummerer hva den slående mangelen på fjerning av snø og hålke denne vinteren har medført.

  • Norge – best også på sikkerhet for barn i trafikken

    Norge var i 2016 det mest trafikksikre landet i Europa – og dermed trolig også i verden. En ny europeisk undersøkelse fra ETSC (se faktaboks) av sikkerhet for barn i trafikken viser at Norge også her ligger på toppen. Samtidig har visjonen om null trafikkdrepte vært oppfylt noen av de seneste årene for de yngste.

  • Kjøre- og hviletidjuks ga en tøff dansk reaksjon

    LITT AV HVERT: Dansk politi reagerte med en bot på 508 000 danske kroner da kontrollen av et bulgarsk vogntog avslørte juks med kjøre- og hviletiden.

  • Større ulykkesrisiko før brua enn på brua

    Mer enn halvparten av 31 dødsulykker på eller ved veibru skjedde før kjøretøyene nådde inn på brua, ifølge en rapport Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra Vegdirektoratet.

  • Kunder bør være pådrivere for transportsikkerhet

    Private og offentlige kjøpere av transporttjenester må motiveres til å ta et ansvar for sikker transport, «ikke bare for å ivareta sitt eget omdømme, men også med tanke på å bidra til felles nasjonale mål», skriver kronikkforfatterne.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS