Du er her

Trafikksikkerhet

  • Nye tiltak mot London-bussulykker

    Et system som sørger for at bussen selv registrerer en farlig situasjon og dermed bremser kan bli tatt i bruk for å få ned antallet ulykker der busser i London er involvert.

  • Sikker transport – med kundens hjelp

    LITT AV HVERT: Norske lastebileiere gjør et fremstøt for å få transportkunder til å velge kvalitetspreget – og dermed mest mulig trafikksikker – transport.

  • Tunge kjøretøy på ville veier

    Strengere krav fra veimyndighetene angående fordeling og sikring av last er blant en rekke tiltak som kan bidra til å forhindre at tunge kjøretøy velter på norske veier, fremholder forfatterne av dette innspillet.

  • Veikryssing av Oslofjorden:

    Kan ESA stoppe fatalt feilgrep?

    Regjeringen og stortingsflertallet har vedtatt en tunnel nummer to istedenfor bro over Oslofjorden –  i suveren forakt for alle faglige råd og kvalitetssikret beregning av samfunnsnytten av alternativene.

  • Barnas transportplan:

    Mange fine ord, veldig lite konkret

    «Nyskapningen Barnas transportplan er å anse som et spill for galleriet», skriver TØI-forsker Arvid Strand i denne kommentaren. «Samferdselsdepartementet nøyer seg med å referere allerede etablerte, velmente mål, heller enn å presentere et kunnskapsgrunnlag om hva det er vi står overfor av utfordringer.»

  • Et uklokt forslag

    Forslaget om å legge ned Utrykningspolitiet er uklokt, mener trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik. Uten UP vil det i hans vurdering bli tilnærmet slutt på fartskontroller og annen kontroll i trafikken.

  • Mange stygge trafikkulykker:

    Den livsfarlige uoppmerksomheten

    En eller annen form for uoppmerksomhet hos førere av motorkjøretøy bidrar til rundt 30 prosent av dødsulykkene i veitrafikken i Norge, viser en gjennomgang TØI har gjort av ulykkerapporter.

     

  • Danske nødtelefoners tid er forbi

    Mobiltelefonene har overtatt rollen til de grader at veimyndighetene i Danmark har bestemt seg for å fjerne bortimot alle de 1300 nødtelefonene langs landets motorveier.

  • Tusener omkomne og skadde:

    Behov for bedre ivaretagelse av dem som rammes

    8165 personer omkom og 68 649 ble alvorlig skadet på veiene i Sverige i de 19 årene fra Nullvisjonen ble innført i 1997 og frem til utgangen av 2015, oppsummerer Jörgen Lundälv. Han etterlyser bedre støttetiltak for mennesker som direkte og indirekte rammes av trafikkulykker.

  • Mindre dyr veibygging, men:

    En grense for pengesparingen

    Regjeringen ønsket seg «bedre, raskere og billigere» veibygging og etablerte statlige Nye Veier som en slags konkurrent til Statens vegvesen. Nå svelger Nye Veier et eksempel på at det finnes grenser for bruk av sparekniven.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS