Du er her

Trafikksikkerhet

  • Derfor sakker USA akterut i trafikksikkerhet

    «Allerede for 25 år siden begynte USA å sakke akterut», skriver Rune Elvik når han her kommenterer den ikke helt gode trafikksikkerheten i USA.

  • Færre trafikkulykker betyr ikke sparte milliarder

    «Samfunnet sparer ikke milliardbeløp på å redusere antall trafikkulykker», skriver Rune Elvik i denne kommentaren.

  • Skjerpet kamp mot ruspåvirket kjøring

    I årevis har det vært sterkere fokusering på alkoholpåvirkede sjåfører enn på sjåfører påvirket av ulovlig narkotikabruk og av medisinbruk som medfører at brukeren opptrer ulovlig som fører av motorkjøretøy. Nå blir bildet mer balansert.

  • Seig kamp mot dødsulykkene

    Mindre krevende å gå fra høye til lavere enn å gå fra lavere til enda lavere antall omkomne i trafikken … Nettopp offentliggjorte 2015-tall fra Frankrike gir en ny indikasjon på at ja, slik forholder det seg.

  • Etter et år med rekordlave ulykkestall:

    Når det sikreste tar overhånd

    2015 ble et historisk bra år – sett med trafikksikkerhetsbriller. 123 mennesker mistet livet i trafikken, færre enn noen gang siden 1947, kan Statistisk sentralbyrås foreløpige statistikk fortelle. Det er ganske fantastisk – i 1947 omkom 94 mennesker på datidens veier, og da fantes det nesten ikke biler som kunne kjøre på dem.

  • Om midtrekkverk

    Bruk så lite penger som mulig på trafikksikkerhet…

    Min påpekning her på nettstedet Samferdsel 5. januar av at midtrekkverk er et dyrt trafikksikkerhetstiltak har ikke falt i god jord hos alle. Det er ingen tvil om at midtrekkverk gir en veldig stor reduksjon av antall drepte og hardt skadde. Men skal vi bygge det ut på alle veger der det regnes som aktuelt, vil det koste om lag 6 milliarder kroner. Det er nesten like mye som vi i dag bruker på alle trafikksikkerhetstiltak til sammen.

  • Færre spøkelsesbilister i Danmark

    I fjor ble det registrert 103 bilister som kjørte i feil retning på danske motorveier, ned fra rekordmange 199 såkalte spøkelsesbilister i 2010, melder Vejdirektoratet.

  • Kommuner konkurrerer om god trafikksikkerhet

    Noen kommuner er mer offensive og målrettede enn andre i trafikksikkerhetsarbeidet. Nå skal en kommune som stikker seg frem i så henseende plukkes ut – for utpå våren å bli kåret til Årets trafikksikkerhetskommune 2016.

  • Trafikksikkerhetshåndboken på portugisisk

    Lansert i Brasil (som trenger den)

    Trafikksikkerhetshåndboken – også kjent som trafikksikkerhetsbibelen – ble i november lansert på portugisisk i den brasilianske hovedstaden Brasilia. Målet er at kunnskapen i håndboken skal kunne bidra til å forbedre trafikksikkerheten i den portugisisktalende del av verden.

  • Idealisme i forskning – et tvetydig gode

    Trafikksikkerhetsforskning er anvendt forskning. Dens oppdrag er å bidra med kunnskap som kan redusere antall trafikkulykker eller gjøre dem mindre alvorlige. Få vil si at dette ikke er et godt formål. Mange forskere blir mer motiverte av å bidra til å løse et samfunnsproblem enn av å arbeide med teoretiske problemer ingen andre enn dem selv interesserer seg for.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS