Du er her

Trafikksikkerhet

  • Fravær av ulykker bør ikke definere sikkerhet

    Et sikkerhetsarbeid som kun styres etter ulykkesstatistikk har ikke potensial til å nå noen nullvisjon for ulykker. Vi trenger også kunnskap for å forstå hva som skaper sikker transport.

  • Fart er viktigere enn noensinne

    Fart er viktigere for trafikksikkerheten enn noensinne. Det viser en oppsummering av studier av sammenhengen mellom fart og trafikksikkerhet som er gjort etter 2000. Fartsnedgangen på norske veger etter 2006 har redusert antall drepte med 20 %.

  • Nord-Norge henger bedre sammen enn før

    LITT AV HVERT: Den rundt 350 kilometer lange hovedveien mellom Alta i øst og Tromsø i vest er blitt litt enklere og raskere å forsere …

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • Slik kan det bli færre tungbilulykker

    Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.

  • Indre Oslofjorden:

    Bro-alternativet bør få en ny sjanse

    EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.

  • Det farefulle vinterføret

    Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.

  • Søkelys på syklisters sikkerhet i tunneler

    Etter to dødsulykker med syklister i tunneler på Vestlandet i fjor, er tiltak som kan forhindre liknende ulykker kommet i fokus. I Hordaland er Statens vegvesen og fylkeskommunen i ferd med å foreta en sikkerhetsvurdering av alle tunneler.

     

  • Nytt skilt varsler militær aktivitet

    LITT AV HVERT: Veifarende på Østlandet og i Midt-Norge kan i disse dager bli møtt av et nytt fareskilt som varsler et område med militær aktivitet.

  • Selvkjørende biler kan forhindre spøkelsesbilisme

    Spøkelsesbilisme – dette at trafikanter kjører mot kjøreretningen – er et godt eksempel på situasjoner der selvkjørende biler kan ha sin relevans og gi positive sikkerhetseffekter, poengterer TØI-avdelingsleder Michael W.J. Sørensen i denne artikkelen.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS