Du er her

Trafikksikkerhet

  • Elsparkesykler på ministerens bord

    LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at elsparkesyklene glir mest mulig problemfritt inn i bytrafikken? Et forestående møte mellom samferdselsminister Jon Georg Dale og utleiere av elsparkesykler kan tenkes å bidra til gode svar.

     

  • 65 trafikkomkomne på åtte måneder

    Tall fra Statens vegvesen, inklusive foreløpige tall for sommermånedene, viser at 65 mennesker mistet livet i trafikken i Norge i månedene januar–august, opp fra 62 omkomne i samme periode i fjor.

  • Vegtrafikken:

    Ulykkesstatistikken er dårligere enn noensinne

    Bare 17 % av trafikkskader som behandles av lege eller sykehus kommer med i vår offisielle statistikk over vegtrafikkulykker, som bygger på politiets rapporter. Selv for alvorlige skader er rapporteringsgraden bare 37 %. Det eneste tallet vi kan stole på, er antall drepte.

     

  • Nord-Aurdal er årets trafikksikkerhetskommune

    LITT AV HVERT: Nord-Aurdal kommune stikker seg så godt frem med sitt trafikksikkerhetsarbeid at den av Samferdselsdepartementet er kåret som «Årets trafikksikkerhetskommune 2019».

  • Kampanje mot promillekjøring med elsparkesykkel

    LITT AV HVERT: Mens farer knyttet til bruk av elsparkesykler og mulige myndighetstiltak for å regulere bruken av dem er et hett tema, har en av elsparkesykkel-utleierne i Oslo lansert en kampanje mot promillekjøring med det populære fremkomstmiddelet.

  • Han foreslår høyere fartsgrenser

    LITT AV HVERT: Jon Georg Dale, samferdselsministeren, foreslår økte fartsgrenser på en håndfull veistrekninger rundt om i Norge og ser at økningene kan være et faktum i løpet av september.

  • Elsparkesykkel trolig farligere i Norge enn i Danmark

    Mye tyder på at elsparkesykkelen gir særlig høy ulykkesrisiko. Men ulike tiltak og regler for bruken kan trolig redusere risikoen. Slike tiltak og regler er i liten grad innført i Norge, i motsetning til i flere andre land, blant dem Danmark. Det vil derfor ikke overraske hvis det blir flere elsparkesykkel-ulykker i Norge enn i Danmark.

     

     

  • 5 x nei til tunnel

    LITT AV HVERT: Rekken av dem som sier nei til ny tunnel under Oslofjorden og heller vil ha bro, vokser ytterligere: Nå sier interessegruppen Vegforum Øst–Vest det samme.

     

     

     

  • Voksende rekke av NEI til ny tunnel under Oslofjorden

    LITT AV HVERT: En håndfull interessegrupper har tidligere sagt at de vil ha bro fremfor enda en tunnel på tvers av Oslofjorden, og nå får de Yrkestrafikkforbundet med seg på laget.

  • Tidkrevende tunneloppgradering på Vestlandet

    Statens vegvesen er i full gang med å oppgradere tunneler på Vestlandet for i alt tre–fire milliarder kroner. Det er snakk om en omfattende oppgradering i over hundre tunneler.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS