Du er her

Trafikksikkerhet

  • LEDER

    De besværlige skadde

    Trafikksikkerhet er ikke noe entydig begrep. Det burde det være, for da kunne status i ulike land sammenlignes og rangeres. Det er umulig i dag. Blant annet fordi noen land, blant dem Norge, ikke foretar skaderegistrering på sykehusene som supplement til politiets ulykkesrapporter.

  • Kraftig redusert risiko på norske veier

    Risikoen for å bli skadet som fotgjen­ger er bortimot halvert fra 2005 til 2010, skriver Torkel Bjørnskau i denne artikkelen.

  • LEDER

    En milepæl er nådd!

    AV ARE WORMNES

    2011 ble enda et godt trafikksikkerhetsår, bedre enn året før – bedre enn noe år før! Det er dermed nok en gang god grunn til å gratulere Norges mange dyktige trafikanter med innsatsen som har ført til at trafikken for første gang siden tidlig på 1950-tallet har krevd mindre enn 200 liv i løpet av et år. Ikke nok med det, antallet er ikke bare litt mindre, men mye mindre enn i 2010, som også var et godt trafikksikkerhetsår.

  • LEDER

    En god nok visjon

    Nullvisjonen er vedtatt som et slags etisk fundament for trafikksikkerhetsarbeidet – vi ønsker å kunne se frem mot et trafikksystem som ikke tar livet av eller skader noen varig. Med dette i tankene skal veinettet utformes og fartsgrenser tilpasses, blant annet.

  • DEBATT

    Nullvisjonen – er den for snevert definert?

    Tar Nullvisjonen høyde for at alle skadde og drepte ved biltrafikken telles med, eller utela­tes viktige grupper bevisst i statistikken? Null­visjonen skal som en etisk veileder lede oss mot et tryggere samfunn. Da må man se på helhetsbildet

  • Trafikkdøden herjer i Brasil

    Ni av ti dødsfall og skader i trafikken her i verden skjer i utviklingslandene, ifølge tall fra Verdens helseorganisa­sjon (WHO). Bare i Brasil krever trafikken hvert år mer enn 57 000 menneskeliv

  • Security-tiltak på norske flyplasser kan gå på sikkerheten løs

    Piloter forteller at de kvier seg for security- sjekken de må gjennom hvis de under mellomlanding forlater flyet for å bli oppdatert om værforholdene eller annen sikkerhetsrelevant informasjon. Security-sjekken blir dermed en utilsiktet barriere mot utførelsen av kjerneoppgaver som er viktige for sikkerheten

  • Spøkelsesbilister i rundkjøringen

    I løpet av 70 timer valgte hele 60 bilister feil trasé og kom dermed mot kjøreretningen da de skulle inn i Stavangergata fra rundkjøringen Stavangergata– Moldegata–Bergensgata i Oslo. Hvorfor er det så mange spøkelsesbilister her, og hva kan gjøres for å løse problemet?

  • Et mulig tiltak mot ungdomsulykkene: gradert førerkort fra 17 1/2 år

    • Hva med et pakketilbud der myndighetene tilbyr at teoriprøven for bilførerkort kan avlegges ved fylte 16 år, og at prøven for et gradert førerkort kan avlegges i en alder av 17 ½ år – betinget av hyppig øvelseskjøring i mellomtiden?
    • Ut fra det vi i dag vet om risiko og effekter av tiltak, er det all grunn til å tro at et slikt kombinasjonstiltak vil redusere antall skadde ungdommer i trafikken. Stimulering til mopedkjøring fremfor kjøring med lett MC kan bidra til det samme.
  • Norge er blitt en sinke i trafikksikkerhet

    Tallet på drepte og hardt skadde i trafikken i Norge er på vei nedover. I 2010 var antallet drepte det laveste siden 1954. Men ser vi utenfor landets grenser, oppdager vi fort at Norge er blitt en sinke i trafikksikkerhet.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS