Du er her

Trafikksikkerhet

  • Ikke lett for norske ITS-aktører å lykkes

    «Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.

     

  • Vi må kunne lære mer av ulykkene

    Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?

     

  • 73 milliarder kroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.

  • Mulig å nå ned til 50 trafikkdrepte per år, men …

    Trafikksikkerheten i Norge er bedre enn noen gang i nyere tid. Det var 106 drepte i 2017; det laveste tallet siden 1947. Også i år ser antall drepte ut til å bli lavt. Men det er mulig å redusere antall drepte i trafikken ytterligere. Beregninger TØI har gjort viser at vi kan komme ned mot 60 drepte i 2024 og 50 drepte i 2030. Spørsmålet er om vi makter det.

  • Vonde september-tall

    LITT AV HVERT: Mer enn tre ganger så mange trafikkomkomne her i landet i september i år som i samme måned i fjor.

  • Et budskap til transportbestilleren

    LITT AV HVERT: Einar Spurkeland, et velkjent navn i transportsektoren, poengterer i en ny fagbok at transportbestilleren bør gjøre sitt for å sikre at ikke-lovlydige aktører blir luket vekk fra godstransporten.

  • Stor NATO-øvelse snart i gang:

    Farlig med sivil trafikk i militære stridssoner

    Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.

  • Viktig å åpne vei for ny teknologi, mener ny minister

    København

    Jon Georg Dale, Norges nye samferdselsminister, har sikret seg fornyet innsikt i hvordan ny teknologi er på full fart inn i samferdselssektoren og ser det som viktig at politikerne åpner vei for å ta den i bruk.

  • Derfor gjøres ikke alt for å bedre trafikksikkerheten

    Det gjøres mye for å bedre trafikksikkerheten i Norge. Men kan det gjøres mer? Ja, det finnes mange effektive trafikksikkerhetstiltak som brukes lite eller ikke i det hele tatt. Hvorfor ikke?

     

  • Et FN-budskap til fordel for færre trafikkomkomne

    København

    Bilprodusenter bør bidra til færre trafikkomkomne i verden ved å selge like sikre biler i fattige land som i velstående land, mener Jean Todt, spesialutsending innen trafikksikkerhet for FNs generalsekretær.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS