Intelligente Transport Systemer (ITS) har utviklet seg til «en viktig driver for sikrere, renere og smartere transport», skriver kronikkforfatteren. Han poengterer at årets ITS World Congress, som skal holdes i København, faller sammen med «tidenes satsning på ITS i Norge» og foreslår at Norge søker om å bli vertskap for en ITS-verdenskongress i 2025.
LITT AV HVERT: Kanskje ikke udelt populært i alle kretser, men det forhindrer ikke MA – Rusfri Trafikk fra å etterlyse et lovverk som krever samme promillegrense for fritidsbåtførere som for motorkjøretøyførere på veiene.
LITT AV HVERT: Gående, syklende, bilister … folk skal helst tenke seg ekstra om før de krysser jernbanespor. I morgen – torsdag 7. juni – benytter jernbanefolk rundt om i verden årets utgave av «Den internasjonale planovergangsdagen» til å minne om dette.
LITT AV HVERT: Mobiltelefonbruk og mye annet … Det stjeler sjåførens oppmerksomhet, og noen ganger ender den slags i en ulykke. Nå lanserer Statens vegvesen en nasjonal trafikksikkerhetskampanje som tar tak i uoppmerksomheten bak rattet.
Lave fartsgrenser i byer og tettsteder kan være en god idé, viser nye beregninger som gir et annet svar enn tidligere beregninger.
LITT AV HVERT: Langvarig godt trafikksikkerhetsarbeid i Fredrikstad, mener Samferdselsdepartementet, som har utnevnt Fredrikstad til «Årets trafikksikkerhetskommune 2018».
LITT AV HVERT: New York City vekker internasjonal oppmerksomhet for fruktbringende arbeid med å få ned antallet alvorlige trafikkulykker.
LITT AV HVERT. Med et bidrag bestående av en vond-ulykke-kortfilm og syv tilhørende plakater ble Ruben Anda ved Elvebakken videregående skole i Oslo vinner av en konkurranse der det gjaldt å lage den beste kampanjen mot fyllekjøring.
LITT AV HVERT: Folk fra her og der i verden har besøkt Oslo for å få innblikk i byens store elbil-flåte og den underliggende politikken – og denne uken er representanter for norske virksomheter i New York i håp om å selge elbil-fremmende løsninger.
LITT AV HVERT: Anonyme biler som ved hjelp av avansert radar- og GPS-utstyr driver fartskontroll på franske veier ble i utgangspunktet kjørt av politifolk, men franske myndigheter er nå i gang med å sette bort kjøringen til private selskaper.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern