Du er her

Ned med farten på franske veier

LITT AV HVERT: Maks tillatt hastighet på franske toveistrafikkerte veier uten midtseparasjon skal 1. juli reduseres fra 90 km/t til 80 km/t, har franske myndigheter besluttet.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Beslutningen, ikke udelt populær blant franskmenn, kan i myndighetenes vurdering spare 300–400 menneskeliv årlig.

Noe av argumentasjonen mot maksfartreduksjonen går ifølge avisen Le Monde på at reduksjonen i spesiell grad vil være til sjenanse for folk på landsbygda.

Da beslutningen var et faktum denne måneden, sa statsminister Edouard Philippe dette om upopulære beslutninger i trafikksikkerhetens navn:

«Hver gang en ansvarlig politiker har hatt mot til å engasjere seg, har resultatene vært spektakulære.» Og han tilføyde: «Hvis det er nødvendig å være upopulær for å spare liv, aksepterer jeg å være det.»

Statsministeren og hans folk presiserer at hovedhensikten med maksfartsreduksjonen og en rekke andre trafikksikkerhetsfremmende tiltak er å få ned de årlige omkomne-tallene i den franske veitrafikken, ikke å skaffe statskassen inntekter gjennom bøter.

Skjerpede straffereaksjoner mot promillekjøring og mobiltelefonbruk ved rattet er blant de øvrige nye tiltakene.

Med langt over 3000 trafikkomkomne årlig, ned fra over 8000 årlig tidlig i dette århundret – og fra rundt 18 000 i 1972 – har Frankrike med sin befolkning på over 66 millioner mennesker fortsatt en lang vei frem til å bli blant de beste i klassen hva trafikksikkerhet angår.

Fallet i antallet årlige trafikkomkomne siden tidlig i århundret sees som resultat av noen milepælsettende krafttak på trafikksikkerhetssiden som ble beordret av daværende president Jacques Chirac og senere er blitt fulgt opp med den ene påplussingen etter den andre.

Etter president Chiracs initiativ falt antallet trafikkomkomne tilnærmet uavbrutt fra år til år inntil tendensen snudde forsiktig i negativ retning i 2014.

Franske myndigheter anskueliggjør nå de alvorlige trafikkulykkenes omfang ved å vise til 9 omkomne og 65 alvorlig skadde pr. dag i 2016 og ved å skrive at «året 2017 bekrefter denne tendensen.»

Hyppigere og strengere politikontroller, skjerpet bruk av førerkortprikker og en sterkt utvidet kameraovervåking er blant det som har medført langt mer disiplin på franske veier enn den folk var vitne til i de første etterkrigstiårene, da Frankrike var stemplet som et land med mange fartsglade og ikke aldeles edruelige bilister og motorsyklister.

Forståelsen blant franskmenn for verdien av trafikksikkerhetstiltak er langt mer utbredt nå enn den gang – men klart mindre utbredt enn den er blant folk i land som Sverige, Norge og Danmark.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS