Du er her

Utslipp/forurensning

  • Visjoner for bærekraftig transport

    Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.

  • De vil ha Erna Solberg på banen i fergetakst-striden

    LITT AV HVERT: Fire fylkeskommuner ber regjeringen og Stortinget om pengestøtte til å drive ned høye fergetakster som har skapt en protestbølge i kyst-Norge.

     

  • Tysk satsing på regionale batteritog

    LITT AV HVERT: I en tid da batteritog er på manges lepper, har tyske myndigheter bestemt seg for å ta slike i bruk på en 80 km lang banestrekning mellom byene Leipzig og Chemnitz.

  • Grønn satsing på de syv hav

    LITT AV HVERT: Vinnere innen shipping vil være dem som satser på grønne løsninger, mener rederiet Klaveness Combination Carriers, som bebuder at det skal ligge i forkant av den grønne satsingen til havs.

  • Mange muligheter – og vanskelige valg

    Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.

  • En nøkkel til nye transportløsninger:

    Mindre til betong, mer til kompetanse

    De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.

  • Norge kan vise Europa elbil-veien

    Elbiler har i løpet av få år blitt et hverdagslig syn i Norge. Informasjon om hva som har drevet frem elbilen her kan tjene som stimulans for andre land med ambisjoner om å få elbilen til å erstatte bensin- og dieselbiler.

  • Lucca - en italiensk inspirasjonskilde

    I den historiske byen Lucca i Nord-Italia har de tatt nye og spennende grep for å realisere nye løsninger for miljøvennlig bylogistikk.

  • Lokale utslipp fra Euro 6-personbiler og Euro VI-bybusser:

    En ny personbil kan forurense mer enn en ny buss!

    «Vi undersøkte seks bybusser med dieselmotor i krevende bykjøringssykluser ved romtemperatur. Det gjennomsnittlige utslippet av NOx var så lavt som 0,12 g/km, altså faktisk en tredjedel av det gjennomsnittlige NOx-utslippet fra de testete dieselpersonbilene!», skriver Christian Weber i denne artikkelen.

  • Feil og fakta om CO2-utslippet

    I en noe ubalansert artikkel i bladet Samferdsel nr. 1, januar 2015, med overskriften «Vognkortet ljuger om CO2-utslippet» går tidligere instituttsjef, nå forsker, Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt ut med sine personlige erfaringer.

Viser fra 1 til 10 av totalt 13 artikler
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS