Du er her

  • Hjem

Økonomi og logistikk

  • Varelevering under sykkel-VM – hva har vi lært?

    Store folkemengder, toppsyklister i hovedvegnettet, tette gjerder med reklame og avstengte veger skapte store bekymringer for hvordan varer skulle komme frem til sentrum under sykkel-VM i Bergen 16.–24. september 2017.

  • Europeiske storbyer:

    Lovende utvikling for elkjøretøyer i bylogistikk

    Kjøretøyer med kraftigere batteripakker og bygging av flere hurtigladestasjoner i bysentra vil åpne nye muligheter for bruk av elektriske kjøretøyer i bylogistikk, fremholder artikkelforfatterne.

  • Varelagerets betydning for trafikk og klima

    Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.

  • Transportsektoren i rask utvikling:

    Modellverktøy for nye utfordringer

    En nyutviklet strategisk modell (STRATMOD) «gir mulighet for mer strategiske analyser av virkemidler for å nå nullvekstmålet», skriver artikkelforfatterne.

  • Ulike mennesker, ulike reisemål, ulike sykler …

    Så fort sykler folk i Oslo

    En ny og stor datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at hastigheten man sykler med avhenger av både personegenskaper, reisehensikt, infrastruktur, topografi og type sykkel.

  • Hvis nasjonale grensekontroller blir gjeninnført:

    En mulig milliard-smell for sjømateksporten

    • Schengen-samarbeidet er svært positivt for norsk sjømateksport. Dersom EU mislykkes i å etablere tilfredsstillende kontroll ved Schengenområdets yttergrense, kan nasjonale grensekontroller bli gjeninnført. Dette vil øke kostnadene for all varetransport i EU/Schengenområdet.
    • For norsk fiskerinæring kan ekstrakostnadene som følge av etablering av nasjonale grensekontroller i EU/Schengenområdet i verste fall nærme seg 2,7 mrd. kroner årlig. Dette utgjør vel 8 % av eksportverdien i 2015.
  • Et kritisk nærblikk på de konfliktfylte Oslopakkene

    Interessekonflikter mellom Oslo og Akershus, og uenighet mellom fagfolk og politikere … Dette er blant det Harald Minken, en erfaren forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), fant da han med kritisk nærblikk så på arbeidet med Oslopakkene.

  • Klimapolitikk kontra fordelingspolitikk:

    Vanskelig å få i både pose og sekk

    Klimagassutslippene vil bli redusert hvis reisefradraget ved skattelikningen blir avviklet, ifølge artikkelforfatteren. Men han poengterer at en slik avvikling samtidig vil bety økte reiseutgifter for dagpendlere fra utkantstrøk til byen – og dermed et innskrenket arbeidsmarked.

  • Vegprosjekter:

    God kostnadskontroll, men hyppige kostnadsøkninger i tidligfasen

    I motsetning til hva mange synes å tro, er ikke kostnadsoverskridelser et stort problem i vegsektoren. Statens vegvesen holder seg til budsjettene. Kostnadene har imidlertid en tendens til å øke før prosjektene blir formelt vedtatt av Stortinget.

Viser fra 21 til 29 av totalt 29 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS