Du er her

På veien

  • Hvorfor ta grep først etter tre år?

    KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak. 

  • Fenomen fra tryllekunsten kan skape trafikkulykker

    Vindusstolpen skjuler kanskje en annen trafikant.

    FORSKNING: Personer eller gjenstander som plutselig dukker opp «ut av løse lufta» skyldes at sanseinntrykkene våre blir midlertidig manipulert, og fenomenet kan forårsake trafikkulykker.
     
     

  • Momsfritaket avgjør om vi når klimamålene

    «Et nøkkelspørsmål er hvor lenge det vil bli mulig å videreføre momsfritaket for elbiler», skriver Lasse Fridstrøm i omtalen av den ferske TØI-rapporten. Illustrasjon: Klipp fra rapportens forside

    FORSKNING: Innføring av moms på elbiler vil føre til at elbilsalget i 2030 blir 30–40 prosent lavere enn det vil bli med fortsatt momsfritak. Dette er ett av resultatene i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Nei, EU har ikke varslet forbud mot eksosbiler

    «På sikt vil EUs strategi kanskje overflødiggjøre de norske elbilinsentivene og slik gjøre det mulig å gjeninnføre bilavgifter – for eksempel i form av veiprising – som fordeler veibrukskostnadene mer rettferdig og rasjonelt mellom alle typer trafikanter», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto fra Nederland: F. Dahl

    KOMMENTAR: EUs klimapakke ‘fit for 55’ ble lansert den 14. juli. Mediene har tolket pakken dithen at EU vil forby bensin- og dieselbiler fra 2035. En mer dekkende beskrivelse ville være at Europakommisjonen foreslår å innføre engangsavgift på nye personbilers CO2-utslipp fra 2035, 28 år etter at det samme skjedde i Norge.

  • Sterk nedgang i antall drepte i trafikken i Europa

    Sterkere nedgang i antall drepte i trafikken i fjor i 32 europeiske land sett under ett (17,2 %) enn i Norge isolert sett (13,9 %), leser Rune Elvik i ny europeisk statistikk. Likevel, og til tross for en sterk økning i antall hardt skadde i trafikken i Norge i fjor, beholder Norge «for sjette år på rad stillingen som det mest trafikksikre land i verden, muligens unntatt noen små øystater i Stillehavet», poengterer han. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KOMMENTAR: Antall drepte i trafikken gikk ned med 17,2 % i 32 europeiske land i 2020. Det er den største årlige nedgangen som noensinne er registrert. Mindre trafikk som følge av nedstenging av samfunnet under koronapandemien er viktigste forklaring på nedgangen.

     

  • Hvem er positive til bompenger, hvem er negative?

    Ja eller nei til bompenger.  «Ulike former for trafikantbetaling vil (…) sannsynligvis utgjøre en sentral del av norsk samferdselspolitikk også i tiden framover», skriver artikkelforfatteren. «Ut fra et slikt perspektiv er det viktig å forstå hva som kan forklare motstand til eller støtte for bompenger.»  Illustrasjonsfoto: F. Dahl/TØI

    FORSKNING: «Å få mer kunnskap om motstand mot bompenger er viktig fordi det kan synliggjøre hvilke dimensjoner som oppfattes spesielt problematiske for ulike segmenter av befolkningen», skriver Petter Christiansen i denne artikkelen. Han har funnet noen forklaringer.

  • Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Opphøyd kryss virker i Danmark – trolig også i Norge

    Opphøyd kryss for økt trafikksikkerhet. Figur 1. Dette eksempelet på opphøyd kryss i Danmark finnes i Frederiksberg kommune. Dette krysset er etablert med rødt belegg for å gi økt synlighet og oppmerksomhet. Foto: Via Trafik.

    FORSKNING: En før- og etterevaluering av 189 danske kryss i tettbygde strøk viser at opphøyd kryss reduserer antall ulykker med rundt 25 prosent. Effekten vil trolig være den samme eller enda større i norske kryss.

  • En god beretning om bilens erobring av Norge

    Da bilen ble allemannseie i Norge. En stolt Oslo-bileier omkring 1960, i den tiden da, som Rune Elvik skriver, bilen gikk «fra å være en sjeldenhet til å bli allemannseie» i Norge. Foto: Fra et privat arkiv.

    BLIKK PÅ EN BOK: De første bilene kom til Norge omkring 1900. I 2019 stod personbiler for bortimot 90 % av persontransporten på veg. På bare 25 år, fra 1945 til 1970, gikk bilen fra å være en sjeldenhet til å bli allemannseie. 

  • Nye løft for samferdselen i revidert budsjett

    Revidert budsjet. Mer økonomisk støtte til luftfarten inngår i forslagene. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2021, fremlagt i dag, går regjeringen inn for nye løft innen samferdselssektoren.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS