Du er her

På veien

  • Kanskje en ny veitunnel under Themsen

    Etter å ha vurdert ulike steder for en ny veiforbindelse på tvers av Themsen, mellom London og elvens utløp i Nordsjøen, har det britiske transportdepartementet anbefalt ett av dem. Men anbefalingen er ikke ensbetydende med grønt lys for bygging.

  • Danske nødtelefoners tid er forbi

    Mobiltelefonene har overtatt rollen til de grader at veimyndighetene i Danmark har bestemt seg for å fjerne bortimot alle de 1300 nødtelefonene langs landets motorveier.

  • Motorvei- og jernbaneforbindelsen lar vente på seg:

    Skandinavia nærmere Tyskland – kanskje i 2028

    Et endelig grønt lys for bygging av en motorvei- og jernbaneforbindelse over stredet mellom Danmark og Tyskland lar fortsatt vente på seg.

  • Tusener omkomne og skadde:

    Behov for bedre ivaretagelse av dem som rammes

    8165 personer omkom og 68 649 ble alvorlig skadet på veiene i Sverige i de 19 årene fra Nullvisjonen ble innført i 1997 og frem til utgangen av 2015, oppsummerer Jörgen Lundälv. Han etterlyser bedre støttetiltak for mennesker som direkte og indirekte rammes av trafikkulykker.

  • Mindre dyr veibygging, men:

    En grense for pengesparingen

    Regjeringen ønsket seg «bedre, raskere og billigere» veibygging og etablerte statlige Nye Veier som en slags konkurrent til Statens vegvesen. Nå svelger Nye Veier et eksempel på at det finnes grenser for bruk av sparekniven.

  • En tunnel synker, eksperter kalles inn

    Motorveitunnelen under Limfjorden, som skjærer gjennom Nord-Jylland, synker noen millimeter årlig. I håp om å få stanset synkeprosessen, søker Vejdirektoratet internasjonal hjelp.

     

  • Trafikkprognoser i bompengeprosjekter:

    Bedre i Norge enn i mange andre land

    Trafikkprognoser er grunnlaget for all transportplanlegging. I bompengeprosjekter er det ekstra viktig å ha treffsikre anslag for hvor mange som vil bruke den nye vegen.

  • Påtenkte sykkelekspressveger:

    Uklart om de er lønnsomme

    Kanskje noen – eller kanskje ingen – av 10 påtenkte sykkelekspressveger vil være lønnsomme for samfunnet, ifølge to TØI-forskere, som poengterer at konklusjonen avhenger av hva som legges til grunn for beregningene. I denne artikkelen etterlyser de forskning som kan gi sikrere beregningsgrunnlag.

     

  • NTP-forslag på bordet, klart for dragkamp

    Mange mennesker rundt om i landet – ikke minst folk i berørte fagmiljøer – satt klare til å lese da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag offentliggjorde regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018–2029.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS