Du er her

På veien

  • Lysslukking på danske motorveier

    LITT AV HVERT: Veivisningstavler er til for å veilede, men det danske Vejdirektoratet ser nå at det i døgnets mørke timer kan kan være bedre å spare energi og penger enn å veilede ...

  • Fortsatt utslippsjuks:

    Men denne gangen snakker vi ikke om produsentene

    Først ut var bilprodusenter som ble tatt for å jukse med dieselbilutslippene, og så oppsto det mistanke om kartellvirksomhet i bransjen. Men brukerne og transportselskapene kan jukse, de også.

     

  • Stimulans til mindre sjenerende veiarbeid

    LITT AV HVERT: Når vannverk, elektrisitetsverk og andre aktører må betale areal-leie for å drive gravearbeid i travle gater i rushtiden, stimuleres de til å legge opp arbeidet annerledes, med mindre trafikkork som resultat, viser forsøk i Storbritannia.

  • Kjøre- og hviletidjuks ga en tøff dansk reaksjon

    LITT AV HVERT: Dansk politi reagerte med en bot på 508 000 danske kroner da kontrollen av et bulgarsk vogntog avslørte juks med kjøre- og hviletiden.

  • Nytt innblikk i jernbane og vei Sandvika–Hønefoss

    LITT AV HVERT: Et offentliggjort forslag til reguleringsplan for den påtenkte jernbanestrekningen Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss og en mulig ny Europavei langs noe av strekningen gir et detaljert innblikk i hva som er på gang.

     

  • God drift – veien til mobilitet og selvstendighet

    «God drift og godt vedlikehold handler om å skape god fremkommelighet og tilgjengelighet hele året», skriver artikkelforfatterne. En av deres konklusjoner er at drift påvirker livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelse, spesielt når snø og is utgjør en mobilitetsbarriere.

  • Større ulykkesrisiko før brua enn på brua

    Mer enn halvparten av 31 dødsulykker på eller ved veibru skjedde før kjøretøyene nådde inn på brua, ifølge en rapport Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra Vegdirektoratet.

  • OECD: Ros og ris til norsk transportpolitikk

    I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.

  • Kunder bør være pådrivere for transportsikkerhet

    Private og offentlige kjøpere av transporttjenester må motiveres til å ta et ansvar for sikker transport, «ikke bare for å ivareta sitt eget omdømme, men også med tanke på å bidra til felles nasjonale mål», skriver kronikkforfatterne.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS