Du er her

På veien

  • Veiprosjekter, miljø, bærekraft. Mer dokumenterbar hensyntagen til veiprosjekters omgivelser ... Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    Vegvesenet skjerper satsingen på miljø og bærekraft

    NYHET: Statens vegvesen har besluttet at samtlige av etatens prosjekter med en investeringsramme på over 200 millioner kroner skal sertifiseres via det internasjonale miljøsertifiseringssystemet CEEQUAL.

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Statlig redningsplanke for pengeslukende Rogfast

    NYHET: Etter over et års usikkerhet omkring fremtiden for det rekordstore veitunnelprosjektet E39 Rogfast, går regjeringen inn for å få det gjennomført ved hjelp av en statlig redningsplanke.

  • Trygg Trafikk advarer mot svekket trafikkpoliti

    Svekket trafikkpoliti? «Det kanskje ikke alle vet, er at UP også avdekker mye annen kriminalitet når de er ute på veiene våre», skriver Trygg Trafikk-sjefen. Illustrasjonsfoto: Trygg Trafikk

    NYHET: Trafikksikkerheten vil bli svekket hvis regjeringen gjør alvor av tanker om å fordele Utrykningspolitiets (UPs) ressurser på politidistriktene, advarer Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen.

  • En god bok om trafikksikkerhetens utvikling i Norge

    Trafikksikkerhetens utvikling. Noen tiår tilbake i tid, i Brubakken i Trondheim, en av illustrasjonene i boken. Her gjengitt med tillatelse fra Fagbokforlaget. Foto: Schrøder, Trondheim.

    BLIKK PÅ EN BOK: Det utgis sjelden bøker om trafikksikkerhet. Nå kan vi lese om trafikksikkerhetens historie i Norge fra tidlig på 1900-tallet fram til 2000. Hovedvekten ligger på perioden fra 1945 til 1970, det vil si før nedgangen i antall drepte og skadde i trafikken begynte. 

  • Elektrifisert distribusjon

    Elektrisk distribusjon. Det er etter hvert blitt mange elektriske distribusjonskjøretøyer å se i Norge. Nå skal de få følge av 300 nye, av typen som her vises frem. Foto: Amedia.

    NYHET: Amedia Distribusjon – distributør av aviser og andre produkter – melder at selskapet i de kommende måneder skal ta i bruk 300 små elektriske kjøretøyer.

  • Statlig drahjelp til gjenvinning av elbil-batterier

    Elbil-batterier. Enova ser en utfordring i at batteriteknologien er avhengig av materialer det er knapphet på, og at utvinningen av disse materialene medfører klimagassutslipp. Illustrasjon: Natalya Kudritskaya /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Det Fredrikstad-baserte pilotanlegget som med ny teknologi og på klimavennlig vis skal gjenvinne materialer fra brukte elbil-batterier får 43,5 millioner kroner i statlig drahjelp.

  • En mulig sammenslåing av store forskningsaktører

    Tett samarbeid, sammenslåing eller fortsatt hver for seg? Fire forskningsinstitusjoner har som mål å konkludere innen 1. juli. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Fire norske forskningsinstitutter – NGI, NILU, NIVA og IFE – vurderer å slå seg sammen, forklart med at de alle har aktiviteter knyttet til klima, energi, miljø og bygging av infrastruktur. 

  • Gir flere elbiler høyere nettleie?

    Elbil-lading og strømpriser. «Dette er den første landsdekkende empiriske studien av effekten av elbilhold på nettkostnader, og resultatene kan ha overføringsverdi til andre land der elbilandelen er på vei opp», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
    FORSKNING: I en ny studie basert på norske data har vi undersøkt sammenhengen mellom elbilhold og kostnader for det lokale nettselskapet. Vi finner klare tegn på at flere elbiler resulterer i økte kostnader, men for de fleste strømkunder utgjør dette likevel små beløp.
  • Lastebilfolket ber om klarere koronaregler

    Veitransport i koronatiden. «Når danskene får det til, er det ingen grunn til å tro at ikke vi også skal kunne gjøre det», sier NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen

    NYHET: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har bedt samferdselsministeren om at myndighetene snarest utarbeider en veileder for hvordan transportnæringen skal tolke og håndtere koronaregelverket.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS