Du er her

På veien

  • Den nye TØI-sjefen

    Fra en nøkkelrolle til en annen innen samferdselen

    Ny TØI-sjef. Bjørne Grimsrud hadde, som det falt seg, bilder av TØI-folket i ryggen da han sto ansikt til ansikt med dem og ble presentert som deres nye sjef. Foto: F. Dah

    I tidligere år har han stått på Stortingets talerstol, han har sett barneslaveri på nært hold, han har jobbet med planlegging av nytt regjeringskvartal … Og nå rydder denne Bjørne Grimsrud seg ut av ledersjiktet i Statens vegvesen, etter fire år der, for å overta sjefsstolen i Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Nye vrier i NTP-arbeidet

    NTP utarbeides. Mye spenning – ikke minst hva jernbanen angår – er knyttet til hva kommende vårs nye NTP vil by på av videre satsing. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Nye beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet i ulike prosjekter trekkes nå inn i utarbeidelsen av Nasjonal transportplan for årene 2022–2033, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide. 

  • Den påtroppende TØI-sjefen heter … Bjørne Grimsrud

    TØI-sjef. Bjørne Grimsrud, fra Statens vegvesen til Transportøkonomisk institutt. Foto: TØI

    NYHET: I ettermiddag ble det avslørt for TØI-folkene og verden for øvrig at Bjørne Grimsrud (57) er ansatt som ny sjef i TØI (Transportøkonomisk institutt), der han med tittelen direktør skal tiltre 1. januar.

  • Statens vegvesen får ny mulighet til å spare penger

    Mer effektiv veibygging. Samferdselsministeren åpner for en nyordning som kan gi mer effektiv veiutbygging i Statens vegvesens regi. Illustrasjon: SVV

    NYHET: I sine veiutbyggingsprosesser har statlige Nye Veier involvert entreprenører på et tidlig tidspunkt og dermed kunnet drive ned kostnadene, og nå får Statens vegvesen grønt lys fra Samferdselsdepartementet for å gjøre tilsvarende.

  • Delte meninger om budsjettforslaget

    NYHET: Regjeringens forslag til kommende års statsbudsjett medfører, tradisjonen tro, både risende og rosende kommentarer fra interesser innen samferdselssektoren.

  • 80 milliarder til samferdselen

    Forslag til statsbudsjett 2021. «Vi bygger vei og bane i et høyt tempo», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Henrik Jonassen/SD

    NYHET: Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021, offentliggjort i formiddag, gir vel 80 milliarder kroner til samferdselsformål, opp fra vel 74 milliarder kr i vedtatt budsjett for 2020 – vel å merke før Stortinget bevilget mer som følge av koronaepidemien.

  • En ny type asfalt, for klimaets skyld

    Klimanøytral asfalt. Ny asfalttype, og så gjenstår det å se i hvilken grad kundene vil vise interesse for den. Illustrasjonsfoto: Skanska

    NYHET: Det svenske og internasjonalt aktive entreprenørkonsernet Skanska ser seg selv som «trolig den første entreprenøren i verden som kan levere klimanøytral asfalt» og sier seg klar til å levere slik asfalt i Norge kommende asfaltsesong.

  • Uheldige følger av en ufullstendig skaderegistrering

    Trafikkulykker, ufullstendig skaderegistrering. «Antall trafikkulykker og -skader politiet registrerer er nå blitt så lavt at det nesten er umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak i Norge», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Politiet registrerer langt fra alle trafikkulykker og -skader her i landet, men det er likevel politiets statistikk myndighetene bygger på når de planlegger trafikksikkerhetstiltak, fastslår artikkelforfatteren. Dermed er det nesten umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak, konkluderer han.

  • Det er dyrt å slippe ut CO2

    Dyrt å slippe ut CO2. «Mange – ikke minst økonomer – vil nærmest på instinkt hevde at overbeskatningen av CO2 er meningsløs, dyr og skadelig», skriver Lasse Fridstrøm. «Når vi vet at politikken gir samfunnsøkonomisk tap, må dette lede til omlegging. Men en slik slutning er en logisk kortslutning.» Illustrasjon: jro grafik /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: «En gjennomsnittlig dieselbil medfører gjennom livsløpet CO2-relaterte avgifter på mer enn en halv million kroner», skriver Lasse Fridstrøm i denne artikkelen.  

  • Lyspunkter i en dødsulykkestatistikk

    Lyspunkter i dødsulykkestatistikk. Fortsatt mange trafikkulykker her i landet, men ulykkesstatistikken er veldig mye mindre stygg enn den var for noen tiår siden. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Null drepte i veitrafikken her i landet kan synes uoppnåelig, poengterer Statens vegvesen, som ikke desto mindre ser noen lyspunkter i 2019-statistikken over trafikkomkomne.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS