Du er her

På veien

  • Mulige tunneler Helsingborg–Helsingør

    Vei og jernbane Helsingborg-Helsingør. Slik ser utrederne tunnelløpene for jernbane (øverst) og motorvei. Illustrasjon fra den nye utredningen.

    NYHET: En motorvei i tunnel under Øresund mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark kan brukerfinansieres, mens en dobbeltsporet jernbane i tunnel mellom de to byene vil kreve økonomisk støtte, ifølge en svensk-dansk utredning.

  • Vedvarende usikkerhet om Ringeriksbanen og E16

    Kvalitetssikrerne skriver i sin rapport at «selv om prosjektet har vært utredet over mange år, bærer beslutningsgrunnlaget som FRE16 hviler på, preg av hastverk i politiske prosesser.» Illustrasjon: Bane NOR

    NYHET: Det er fortsatt usikkerhet knyttet til kostnader og til om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 vil bli vedtatt gjennomført, fremgår det av en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i dag.

  • Sikring mot snøskredfaren, et prosjekt dras i gang

    Sikring mot snøskred. «Teknologien som utvikles må detektere skredet, om det er biler i skredet og raskt kunne stenge ned vei og varsle aktuelle aktører», sier Andreas Persson, geolog og skredekspert i Troms og Finnmark fylkeskommune. «Den risikoreduserende effekten ved et slikt system kan redde mange liv.» Utsnitt av TFFK-illustrasjon

    NYHET: Troms og Finnmark fylkeskommune etablerer et prosjekt for utvikling av teknologi – til bruk lokalt, nasjonalt og internasjonalt – som skal sikre veifarende og redningspersonell mot dramatiske følger av snøskred.

  • Norske vegprosjekt-analyser:

    Effektivitet viktigere enn klimaet

    Klima kontra reisetid i vegprosjekter. «Reduksjoner i utslipp av klimagassen CO2 verdsettes mer enn fem ganger høyere i Sverige enn i Norge», skriver artikkelforfatterne. «Slike utslipp har globale konsekvenser, og verdsettingen av utslippsreduksjoner skulle derfor i teorien vært den samme i de nordiske land.» Illustrasjon: jro grafik /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: I nytte-kostnadsanalyser av vegprosjekter verdsetter Norge redusert reisetid høyere og klimagassutslipp lavere enn Sverige og Finland. Det betyr at prosjekter som reduserer reisetiden, men har begrenset effekt på klimagassutslipp, fremstår som mer attraktive i Norge enn i Sverige og Finland.

  • Nye «fartsfeller» virker

    Annerledes fartsdempere. Samferdsels tidligere omtale av fartsdemperne ble publisert 3. desember i fjor.

    NYHET: De nye fartsdemperne som testes ut i Bergen, og som er blitt omtalt i Samferdsel, har fått kjørt seg siden de ble satt i drift 18. desember i fjor.

  • Tunnel erstatter rasutsatt vei

    Rasutsatt vei erstattet. En bit av den gamle og rasutsatte veien som nå er erstattet. «Nå slipper folk i Sogn å kjøre med hjertet i halsen», sa samferdselsministeren i dag. Foto: Statens vegvesen

    NYHET: En fire kilometer lang og rasutsatt del av riksvei 13 Vik–Vangsnes i Vestland fylke er erstattet av en tre km lang tunnel, Goteviktunnelen, samt en opprustet veibit i dagslys.

  • NTP må følge opp der klimaplanen kommer til kort

    Klimaplanens virkninger. Digital kommunikasjon kan bidra til å redusere både flytrafikken og biltrafikken, og med redusert biltrafikk «vil veiutvidelser kunne bli mindre lønnsomt eller enda mer ulønnsomt», skriver Holger Schlaupitz. Illustrasjon: F. Dahl

    DEBATT: Regjeringen har endelig lagt fram den nye klimaplanen. Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element som vil påvirke transportsektoren. Men planen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.

  • Fremtidig transport i Nord-Norge under lupen

    Transportløsninger i Nord-Norge. «Transportutfordringene er mange i et område med lange avstander og tøft klima», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.

  • Forsterket innsats kan gi langt færre trafikkdrepte

    Færre trafikkdrepte. «Jo lavere antall drepte i trafikken blir, desto mer kreves for å redusere tallet ytterligere», skriver Rune Elvik. Illustrasjonsfoto: Dmitry Kalinovsky /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: «Fortsetter man dagens politikk, kan antall trafikkdrepte komme ned mot 80 i 2030», skriver artikkelforfatteren. «Forsterker man innsatsen i trafikksikkerhetstiltak, kan antall drepte i 2030 komme ned mot 50.»

  • En mulighet til å få fikset fylkesveien

    Vedlikehold av fylkesveier. «Nå har fylkeskommunene en gylden sjanse til å få ekstra midler» til vedlikehold av sine veier, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Illustrasjonsfoto: Jan-Tore Egge/Wikimedia Commons

    NYHET: Samferdselsministeren flagger med at fylkeskommunene nå, med frist 15. februar, kan søke om å få nyte godt av en pott på 400 millioner kroner til vedlikehold av fylkesveier.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS