Du er her

På veien

  • Bompenger og journalistikk

    Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.

  • Transportsektoren samarbeider for lavere utslipp

    Et CO2-fond for næringstransporten kan kutte klimagassutslippene med 25–30 prosent innen 2030. Næringslivet er klare til å forplikte seg – nå må politikerne gjøre det samme.

  • Doktoravhandling ved NHH:

    Skatteincentiver bidrar til renere norsk bilpark

    LITT AV HVERT: En studie gjennomført ved Norges Handelshøyskole viser at Norges satsing på en renere bilpark virker. På kort sikt koster imidlertid satsingen mer enn den smaker.

  • Faren bak syklistens rygg

    LITT AV HVERT: Når syklister mistet livet i ulykker på danske landeveier i perioden 2010–2015, skjedde det oftest ved at syklisten ble påkjørt bakfra av et motorkjøretøy, melder Vejdirektoratet.

  • Vegdirektoratet får kritikk for slurv med tunnelsikkerhet

    LITT AV HVERT: Vegtilsynet kritiserer Vegdirektoratet for ikke å følge opp resultater fra inspeksjoner i tunneler som ikke er blitt oppgradert.

  • Biodrivstoff-tallenes klare tale

    Tallene viser at biodrivstoffpolitikken virker. Med disse tallenes klare tale i bakhodet, vil vi slå et slag for en saklig debatt rundt norsk biodrivstoffpolitikk.

     

  • Kommunalt ansatte i Oslo:

    P-restriksjoner kan komplisere jobbreisen

    Dersom man skal redusere bilbruken på arbeidsreiser utført av ansatte i Oslo kommune, vil parkeringsrestriksjoner være det mest effektive middelet, viser vår forskning. Men den viser også at mange av de kommuneansatte vil bli påført store ulemper dersom de skal ta i bruk andre transportmidler enn bil til og fra jobb.

  • En fremadstormende bussaktør

    I 2011 satt tre unge idealister i München og drodlet over hvordan de kunne knekke det tyske jernbanemonopolet på fjerntrafikk. Svaret var et eget buss-selskap. Nå er de selv blitt så å si monopolister, med en rundt 95 prosents markedsandel på bussreiser i Tyskland.

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

  • Fra vei til tog og skip – et grensekryssende eksempel

    LITT AV HVERT: Istedenfor å bli kjørt med lastebil hele veien fra Trondheim til Wien, skal papirleveranser fra Ranheim Paper & Board heretter transporteres praktisk talt fra ende til annen med godstog og skip.

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS