Du er her

På veien

  • Ny bompengering i Bergen har ikke gitt ønsket effekt

    Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken. Beregninger som Statens vegvesen har sluppet (før koronatiltakene ga trafikknedgang, red. anm.), viser imidlertid at allerede et halvt år senere ligger trafikknedgangen bak skjema.

  • En hjelpende dansk hånd til veileverandører

    LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet fremskynder betalinger til private leverandører for å hjelpe dem i en tid da næringslivet sliter økonomisk som følge av koronaviruset.

  • Kritikk på feil grunnlag

    Vegvesenets foreløpige innspill til Nasjonal transportplan har fått mye kritikk. Her kommer svar på noen spørsmål vi ikke kan la henge i lufta.

     

  • Gevinstgivende miljøfartsgrenser

    LITT AV HVERT: Miljøfartsgrenser i Oslo gir en samfunnsøkonomisk gevinst på oppunder ni millioner kroner årlig, viser en studie utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) og Transportøkonomisk institutt (TØI).

  • Danmark:

    Elsparkesykkelen – få regelbrudd, men høy risiko

    En evaluering av det første året med elsparkesykkel i Danmark viser at flertallet av brukerne faktisk følger de fleste reglene for bruk av kjøretøyet. Evalueringen viser imidlertid også at ulykkesrisikoen er høy.

  • Hvordan verdsette luftforurensing fra transport?

    «Alle vet at å puste inn forurenset luft er dårlig for helsa», skriver artikkelforfatteren. «Men dersom man skal kunne gjøre fornuftige og konsekvente prioriteringer i transportpolitikken, er det en fordel å vite hvor dårlig det er, og hvordan denne belastningen skal verdsettes

  • Forslag til NTP-prioriteringer levert

    LITT AV HVERT: Etater og virksomheter under Samferdselsdepartementet har overlevert departementet sine ulike forslag til hvordan ressursbruken i Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør prioriteres.

  • Vil selvkjørende biler løse byenes trafikkproblemer?

    Selvkjørende biler kan, hvis individuell eie og bruk av bil fortsetter som i dag, gi trafikkvekst i byene. Reisetidene kan likevel bli litt kortere enn i dag.

  • En elektrisk flybuss

    LITT AV HVERT: Enda et eksempel på at elektriske busser vinner terreng rundt om i verden: Elbusser har erstattet dieselbusser på flybuss-ruten mellom den sørfranske byen Toulouse og den nærliggende flyplassen Toulouse-Blagnac.

     

  • Selvkjørende biler – et sprang i det ukjente?

    Det pågår en enorm forskning om utvikling av selvkjørende biler og deres mulige virkninger. Optimistene tror at selvkjørende biler vil fjerne eller sterkt redusere de uønskede virkningene av transport – køer, forurensning og ulykker. Men mange av de virkninger selvkjørende biler kan ha er svært usikre eller ukjente.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS