Du er her

På veien

  • Ikke lett for norske ITS-aktører å lykkes

    «Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.

     

  • Vi må kunne lære mer av ulykkene

    Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?

     

  • 73 milliarder kroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.

  • Mulig å nå ned til 50 trafikkdrepte per år, men …

    Trafikksikkerheten i Norge er bedre enn noen gang i nyere tid. Det var 106 drepte i 2017; det laveste tallet siden 1947. Også i år ser antall drepte ut til å bli lavt. Men det er mulig å redusere antall drepte i trafikken ytterligere. Beregninger TØI har gjort viser at vi kan komme ned mot 60 drepte i 2024 og 50 drepte i 2030. Spørsmålet er om vi makter det.

  • Svensk klimatilpasning

    LITT AV HVERT: Flere varmegrader, økte nedbørsmengder, høyere havnivå, mer ekstremvær … I Sverige har Trafikverket overlevert regjeringen en rapport om arbeidet med å tilpasse landets veier, jernbaner og infrastruktur for øvrig til et annerledes klima.

     

  • Langt frem til utslippsfri veitransport av gods

    Mye teknologiutvikling – og implementering av ny teknologi – gjenstår før lav- og nullutslippskjøretøyer kan bli dominerende innen godstransporten på vei, konkluderer artikkelforfatterne. Men man kan, poengterer de, bli optimist av å se hvilke kjøretøyer som er på vei inn i markedet.

     

     

     

     

     

  • Vonde september-tall

    LITT AV HVERT: Mer enn tre ganger så mange trafikkomkomne her i landet i september i år som i samme måned i fjor.

  • For detaljerte konseptvalgutredninger

    Konseptvalgutredninger skal sikre at store veg- og jernbaneprosjekter underlegges reell politisk styring og at vi velger lønnsomme løsninger som ivaretar brukerne og samfunnets behov. En ny masteroppgave peker på at ordningen ikke alltid fungerer etter hensikten.

  • Et budskap til transportbestilleren

    LITT AV HVERT: Einar Spurkeland, et velkjent navn i transportsektoren, poengterer i en ny fagbok at transportbestilleren bør gjøre sitt for å sikre at ikke-lovlydige aktører blir luket vekk fra godstransporten.

  • Stor NATO-øvelse snart i gang:

    Farlig med sivil trafikk i militære stridssoner

    Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS