Du er her

På veien

  • Europeiske storbyer:

    Lovende utvikling for elkjøretøyer i bylogistikk

    Kjøretøyer med kraftigere batteripakker og bygging av flere hurtigladestasjoner i bysentra vil åpne nye muligheter for bruk av elektriske kjøretøyer i bylogistikk, fremholder artikkelforfatterne.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Bred satsing på å informere trafikantene

    Da Smestadtunnelen og Brynstunnelen ble rehabilitert, gjennomførte Statens vegvesen (SVV) ­– etter hvert med bistand fra et marketingbyrå – en bred informasjonskampanje for å informere Oslo-trafikantene om arbeidene og konsekvensene for trafikkavviklingen. Etter å ha vurdert kampanjen, mener artikkelforfatterne at SVV «i stor grad» lyktes med å nå ut til trafikantene.  

  • Et belgisk TV-blikk på norsk elbil-politikk

    Mange intervjuer og mye filming for journalist Caroline Hick og kameramann Nicolas Sarno fra det belgiske kringkastingsselskapet RTBF når de er på et raskt besøk i Oslo – for å lage et TV-nyhetsinnslag om norsk elbil-politikk.

  • En prisvinnende innsats for trafikksikkerheten

    Kvinesdal kommune i Vest-Agder stikker seg frem med godt trafikksikkerhetsarbeid – så godt at den kan skilte med å være «Årets trafikksikkerhetskommune 2017».

  • Det kan bli mindre dyrt å passere Storebælt

    Danmarks regjering ble møtt med både jubel og skepsis da den før helgen foreslo en 25 prosents reduksjon av prisene trafikantene betaler for å benytte Storebæltsforbindelsen.

  • Fergefri E39 presser ut andre veiprosjekt

    En fordobling av kostnaden knyttet til regjeringens megaprosjekt Fergefri E39 skyver flere titalls andre veiprosjekter ut. Dette er uakseptabelt, det nye Stortinget må se på prioriteringene på nytt.

  • Nye tiltak mot London-bussulykker

    Et system som sørger for at bussen selv registrerer en farlig situasjon og dermed bremser kan bli tatt i bruk for å få ned antallet ulykker der busser i London er involvert.

  • Oslos bompengereform – et lovende kompromiss

    Den forstående bompengereformen i Oslo er planlagt for å tilføre Oslopakke 3 større inntekter. Men helt uavhengig av hva inntektene brukes til, er reformen faktisk en lovende kombinasjon av vegprising og klimapolitikk som fortjener internasjonal oppmerksomhet. Det er likevel rom for å finne enda bedre løsninger.

  • Etterlengtet bompengereform, men svarer den på fremtidens utfordringer?

    Som en del av sin transportreform har regjeringen igangsatt en nødvendig og etterlengtet reform av bompengesektoren. Reformen drøfter imidlertid i liten grad hvordan vi skal betale for og regulere vegkapasitet i fremtiden.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS