Du er her

På veien

  • Klart for kommunalt bestemte lavutslippssoner

    Fra og med årsskiftet har landets kommuner myndighet til å etablere lokale lavutslippssoner for biler.

  • Trafikkulykkenes pris:

    Økonomisk verdsetting av liv og helse – en forskningshistorie

    Vi får ofte spørsmålet: Hvor mye koster trafikkulykkene samfunnet? De siste årene har vi svart 25–30 milliarder kroner per år. Svaret blir, som jeg har forsøkt å forklare tidligere i Samferdsel, som regel misforstått.

  • Forsøksvis selvkjøring – i Norge

    Regjeringen sender i disse dager ut på høring et forslag til lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei.

  • Svenskene tester elbuss uten ladeledning

    Den første elektriske bybussen som lades induktivt på holdeplassene, tas i disse dager i bruk i Södertälje. Bussen, en nyutviklet hybridbuss fra Scania, skal brukes i ordinær rutetrafikk i byen.

  • Et vondere trafikk-år enn i fjor

    Seks mennesker omkom i veitrafikken i november, ifølge foreløpige tall fra Trygg Trafikk – som også viser til at trafikken krevde 13 liv i november i fjor. 

  • Samkjøringsprosjektet i Bergen havnet ikke i grøften!

    Prosjektet «Spontan samkjøring», som tok tak i den enorme utfordringen vi har med hensyn til å fjerne rushet rundt de store byene, har fått en feil og ufortjent negativ fremstilling.

  • Ny rapport forteller:

    Et ikke helt godt veinett

    Den som mener at det norske veinettet ikke i alle henseender holder mål, kan finne dekning for sitt syn i en rapport laget av rådgivningsselskapet Rambøll – på oppdrag fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

  • Samkjøringsprosjekt i grøften

    Veivesenets satsing på et samkjøringsprosjekt i Bergen nådde ikke målene som var satt for prosjektet. Etter ni år og 45,5 millioner kroner ble prosjektet «Spontan samkjøring» lagt dødt tidligere i høst.

  • Slik kan trafikkøer unngås:

    Samspill i trafikken – en uutnyttet ressurs

    «Forsøk på lukket bane viser at kapasitet på en tilfart i en rundkjøring kan økes med 25–30 % dersom sjåførene samarbeider bedre», skriver artikkelforfatterne.

  • Ulike mennesker, ulike reisemål, ulike sykler …

    Så fort sykler folk i Oslo

    En ny og stor datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at hastigheten man sykler med avhenger av både personegenskaper, reisehensikt, infrastruktur, topografi og type sykkel.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS