Du er her

På veien

  • Veitransport:

    Gode, brukbare, dårlige og elendige klimastrategier

    Klimagassutslippene fra transport kan reduseres på mer eller mindre kostbare måter. Det minst aktuelle er reduksjon i folkemengde, inntekt eller mobilitet. Overføring til andre og/eller større transportmidler er litt mindre smertefullt. Men det store potensialet knytter seg til forbedring av selve kjøretøyene og deres drivstoff.

  • Et flertall uten refleks

    LITT AV HVERT: Det er for folkelærdom å regne at bruk av refleks i mørket bidrar til trafikksikkerheten. Likevel finnes det veldig mange her i landet som dropper refleksbruken.

  • Kraftig trafikkvekst når ferjer får avløsning

    Selv om de fleste korte ferjesamband har blitt erstattet av broer og tunneler, planlegges det også i dag flere store ferjeavløsningsprosjekter. Erfaring fra tidligere prosjekter viser at trafikkveksten kan bli stor når ferjer erstattes av bro eller tunnel.

  • Er vi i rute mot nullutslipp?

    Elektrifisering av kjøretøyparken i Norge går i rekordraskt tempo målt mot hva som skjer internasjonalt, fastslår Lasse Fridstrøm i denne artikkelen, men «neppe raskt nok til at de hårete målene kan nås».

  • Voksende andel nullutslippsbiler

    LITT AV HVERT: Et nybilsalg på toppnivå medførte registrering i 2017 av 158 650 nye personbiler, hvorav 33 080 nullutslippsbiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

  • Historisk få trafikkomkomne

    LITT AV HVERT: Veitrafikken her i landet krevde 106 menneskeliv i fjor, 29 færre enn året før, ifølge foreløpige tall offentliggjort av Statens vegvesen, som poengterer at 2017-tallet er det laveste på 70 år.

  • Satellittbasert veiprising må utredes

    Norge vil bli det første landet der grunnlaget for drivstoffavgifter forvitrer fordi vi går over til elektriske kjøretøy. Dette, sammen med den kostbare men stadig mer omseggripende innkrevingen av bompenger, gjør det nødvendig å finne fram til smartere måter å finansiere veiene på. Satellittbasert veiprising er svaret. Dersom et slikt system skal kunne innføres om åtte-ti år, må utredning og planlegging starte nå.

  • Stockholm-Oslo, kanskje en tre timers togreise

    LITT AV HVERT: En omfattende modernisering av jernbanen Stockholm–Oslo, med en maks tre timers togreisetid mellom byene som gevinst, er blant det som foreslås i sluttrapporten fra en studie i regi av det svenske Trafikverket.

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS