NYHET: Samferdselsministeren flagger med at fylkeskommunene nå, med frist 15. februar, kan søke om å få nyte godt av en pott på 400 millioner kroner til vedlikehold av fylkesveier.
FORSKNING: Troen på at vegprosjekter gir vekst og verdiskaping er ofte stor. En ny studie viser at slike virkninger oftest oppstår i befolkningssterke områder hvor utviklingen allerede er positiv. I spredtbygde strøk er det få tegn til at bedre veger kan snu den negative utviklingen.
NYHET: Elbiler utgjorde i desember 66,7 prosent av nybilsalget her i landet, melder Norsk elbilforening med henvisning til tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
FORSKNING: Elsparkesykler har siden de ble innført medført mye kaos i bybildet og mange skadde i trafikken, bl.a. i Oslo. Et nytt norsk regelverk for å minimere disse ulempene er derfor nå på høring. Danske Via Trafik har gjennomgått de aktuelle reglene og mener at de, til tross for noen mangler, kan medvirke til å redusere ulykkesrisikoen.
NYHET: Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), er utropt som vinner av Norsk elbilforenings ærespris for 2020.
NYHET: Boten for en fører som blir tatt for å bruke mobiltelefon ved rattet skal fra årsskiftet lyde på 5000 kroner, kraftig opp fra nå 1700 kroner, har regjeringen bestemt.
NYHET: Femten fylkesveier rundt om i landet er øremerket for å få statlig støtte på i alt oppunder 200 millioner kroner til utbedringsarbeider, melder Samferdselsdepartementet i dag.
NYHET: Utslippene fra veitrafikk, lufttransport og jernbanetransport var 14 prosent lavere i 2019 enn tilbake i 2010, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).
Artikkelforfatteren søker svar på om det er en god idé å iverksette en foreslått prøveordning med begrenset førerkort for bil for 16-åringer i utkantstrøk. Men som han konkluderer: «Å vedta endringer i aldersgrenser for førerkort, er å fatte beslutninger under stor usikkerhet. Vi vet hva vi har, ikke hva vi får.»
NYHET: Det kan i ytterste konsekvens dreie seg om sikkerhet kontra kostnader, og regjeringen vektlegger kostnadssiden når den nå vender tommelen opp for Statens vegvesens anbefaling om i noen tilfeller å bygge smale fremfor brede motorveier.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern