Du er her

På veien

  • Tysk satsing på ren byluft

    LITT AV HVERT: Fem byer i Tyskland skal ved hjelp av statlig pengeinnsprøytning forbedre luftkvaliteten ved å gjøre kollektivtransporten og bruken av sykkel mer attraktiv.

  • Reduserte utslipp

    LITT AV HVERT: Mengden klimagassutslipp fra veitrafikken i Norge i fjor utgjorde 8,8 millioner tonn, ned fra 9,7 millioner tonn året før, melder Statens vegvesen med henvisning til foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå.

     

  • En kanskje dårlig nyhet for postmannen …

    LITT AV HVERT: Det kan tenkes at ikke enhver postkvinne og postmann av den tradisjonelle typen ser nyheten som god – denne nyheten som forteller om avduking av Postens selvkjørende brev- og pakkerobot.

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.

  • Hurtigbåt, en mulig løsning på et køproblem

    LITT AV HVERT: En hurtigbåtforbindelse mellom Ågotnes og Bergen blir sett som et mulig tiltak mot stadig lengre køer på hovedinnfartsåren mellom Sotra og Bergen. Hordaland fylkeskommune utreder kostnader og nytteverdi ved en slik båtrute.

  • Feil klimaregnskap for næringstransport i Oslo

    Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.

     

  • Gode erfaringer med elbusser i Reykjavik

    LITT AV HVERT: Tre måneder etter at elbusser kom i trafikk i Reykjavik, sier bussoperatøren Strætó seg mer enn tilfreds med hva de har prestert.

     

  • Ufin omgang med vonde tall

    To fremtredende aktører – Statens vegvesen og organisasjonen Trygg Trafikk – fører hver for seg løpende regnskap over antallet trafikkomkomne i Norge. Nå og da gir dette en smak av ufin konkurranse.

  • Byvekstavtale i konflikt med veiprosjekter

    LITT AV HVERT: Kommunene rundt Bergen kan ikke leve med nullvekst i personbiltrafikken. Det vil avfolke distriktene og sette eksisterende veiprosjekter i fare, mener kommuneansvarlige. Men dersom kommunene skal få ta del i godene staten tilbyr gjennom en byvekstavtale, kan de bli tvunget til å redusere trafikken.

     

  • Jobbsykling mer vanlig vest i Oslo enn på østkanten

    Vår studie av arbeidsreiser i Oslo viser et klart skille mellom øst og vest når det gjelder bruk av bil og sykkel. I vest er det en større andel som sykler og en mindre andel som bruker bil enn i øst. Dette til tross for at arbeidsreisene til befolkningen i vest og øst ikke er spesielt ulike når det gjelder reiselengde, kvalitet på kollektivtilbudet og tilgang på parkeringsplass.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS