Du er her

På veien

  • Tid for et nordisk vegprisingssystem

    Norge trenger et vegprisingssystem, fremholder TØI-sjef Gunnar Lindberg i denne kronikken. I lys av hva NTP 2018–2029 skisserer i klimasammenheng, ser han at staten vil trenge inntekter til erstatning for dem som forsvinner med fossildrevne kjøretøyer, og at bompengesystemet i så måte er uegnet. For øvrig mener Lindberg at Norden bør satse på ett vegprisingssystem, til fordel for teknologiindustrien.

  • En forflytt-deg-annerledes-uke

    Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.

  • Dansk giv mot høyresvingulykker

    Selv i Danmark, sett som et land med god tilrettelegging for syklister, er høyresvingulykker med syklister involvert et velkjent fenomen. Nå tar danske myndigheter et nytt tak for å forhindre slike ulykker.

  • Sykkel-VM i Bergen:

    Kolossal trafikkomlegging

    Når Bergen åpner for sykkel-VM til helgen, vil gigantarrangementet føre med seg store trafikale endringer i sentrale deler av Vestlandets hovedstad. Det meste av sentrum samt nærliggende områder vil til tider være avstengt når sykkel-VM går av stabelen.

  • Et nytt kinesisk ja til elbilen

    LITT AV HVERT: Etter at Kina lenge har satset store penger på å stimulere elbilens fremvekst, sa landets viseindustriminister Xin Guobin nå i helgen at myndighetene utarbeider en timeplan for stans i produksjonen og salget av bensin- og dieselbiler.

  • Ingen regel uten unntak …

    En vel bratt veitunnel

    Regjeringen gir grønt lys for bygging av en veitunnel med åtte prosents stigningsgrad – til tross for at en gjeldende forskrift setter en grense ved fem prosents stigning i tunneler av den aktuelle typen.

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • Europeiske storbyer:

    Lovende utvikling for elkjøretøyer i bylogistikk

    Kjøretøyer med kraftigere batteripakker og bygging av flere hurtigladestasjoner i bysentra vil åpne nye muligheter for bruk av elektriske kjøretøyer i bylogistikk, fremholder artikkelforfatterne.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Bred satsing på å informere trafikantene

    Da Smestadtunnelen og Brynstunnelen ble rehabilitert, gjennomførte Statens vegvesen (SVV) ­– etter hvert med bistand fra et marketingbyrå – en bred informasjonskampanje for å informere Oslo-trafikantene om arbeidene og konsekvensene for trafikkavviklingen. Etter å ha vurdert kampanjen, mener artikkelforfatterne at SVV «i stor grad» lyktes med å nå ut til trafikantene.  

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS