Du er her

På veien

  • EU sliter med trafikksikkerheten

    LITT AV HVERT: Foreløpige 2018-tall viser at EU-landene samlet fortsatt har grovt regnet dobbelt så mange trafikkomkomne årlig pr. innbygger som Norge.

     

  • Complete Streets, konsept for helhetlig gateplanlegging

    Complete Streets er et konsept for helhetlig gateplanlegging som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord-Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en gate. Lokal kontekst og stedstilpassede løsninger er viktige stikkord.

  • Selvkjøring som bidrag til bærekraftig mobilitet

    LITT AV HVERT: T-bane, tog og andre kapasitetssterke kollektive transportmidler må fortsatt være ryggraden i transportsystemet i Oslo og Akershus, ifølge en studie utført for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i storbyområdet.

  • Snart forurenser veitrafikken mye mindre

    Veitrafikkutslippene av NOX og avgasspartikler (PM10) er på rask vei nedover og vil ventelig synke med henholdsvis 72 og 86 prosent fra 2015 til 2030. De tunge dieseldrevne kjøretøyene er blitt atskillig renere de siste 20–30 år. Etter hvert som de eldre kjøretøyene tas ut av trafikken, vil utslippene gå kraftig ned. På personbilsiden vil overgangen til utslippsfrie kjøretøy også bidra til merkbart bedre byluft.

  • Et bidrag til et grønt Oslo

    LITT AV HVERT: Tre næringslivsaktører – gjenvinningsselskapet Ragn-Sells, logistikkleverandøren Bring (under Postens paraply) og eiendomsselskapet KLP Eiendom – har sammen lansert et transportprosjekt som er ment å bidra til «mindre utslipp, mindre støy, mindre trafikk» i Oslo.

     

  • Full fart ned bratt bakke – hvis separat sykkelvei

    Tre TØI-forskere har sammenlignet sykkelfart i moderate og bratte nedoverbakker i Oslo. Analysen viser at gjennomsnittlig sykkelfart er betydelig lavere i bratte nedoverbakker – med unntak av bakker i sykkelveier som er adskilt fra både biler og fotgjengere. Der er det full fart nedover.    

  • Ny veitunnel frigjør sjøkanten i Seattle

    LITT AV HVERT: I februar åpnet en ny veitunnel under Seattle nordvest i USA. Den knapt tre kilometer lange tunnelen erstatter Alaskan Way Viaduct, en hevet hovedfartsåre gjennom sentrum av byen.

  • Innblikk i samferdselen

    LITT AV HVERT: En dagstur ut fra kurslokalene hører gjerne med når Transportøkonomisk institutt arrangerer det årlige og fem dager lange TØI-kurset for samferdselsinteresserte mennesker. I år står tre poster – inklusive et besøk i Follobanens informasjonssenter – på dagsturprogrammet.

     

  • Svensk klarering for mye lengre lastebiler

    LITT AV HVERT: Største tillatte lengde på lastebiler kan på store deler av veinettet i Sverige økes fra nå 25,25 m til opptil 34,5 m, ifølge Trafikverket.

  • Samferdsel – hva er målet og hva er midlene?

    «Min påstand er at Ringeriksbanen følger den mest ubegavede trasé som det er mulig å trekke opp, og kostnadene følger logisk etter», skriver Kåre Bech i dette innlegget.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS