Du er her

Kronikker

  • «Modellen vår viser hvordan man kan justere kollektivpriser og bompenger for å oppnå en optimal balanse mellom kollektivtransport og bilkjøring i både rushtiden og utenom rush», skriver kronikkforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    Ambisiøse klimamål koster:

    Stort potensial for transportpolitiske forbedringer

    KRONIKK: Dagens transportpolitikk for Oslo-området må justeres hvis bompenger, kollektivpriser og parkeringspriser på bedre vis skal balansere nytte og kostnader i transportmarkedet. 

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Antall rusdrepte i trafikken kan reduseres

    Ruspåvirkede trafikkomkomne. «Rus er årsaken til minst 22 prosent av dødsulykkene i trafikken», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KRONIKK: For å nå visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken må det iverksettes forsterkede tiltak mot ruskjøring umiddelbart.

  • Elsparkesyklene:

    Hva myndighetene kan og ikke kan gjøre

    KRONIKK: Om den uavklarte situasjonen knyttet til den omstridte bruken av elsparkesykler, skriver kronikkforfatteren at myndighetene allerede i dag har «flere virkemidler og lovgrunnlag for å håndtere flere av de mest problematiske utfallene.» Samtidig ser han at andre aktuelle virkemidler, som regulering av markedstilgang, synes å forutsette klarere lovhjemler.

  • Bedre å være død enn å sitte i bilkø?

    KRONIKK: Verdsettingen av spart reisetid og av spart levetid i Norge er pervers. Det har større verdi å spare reisetid enn å leve lengre. Det er med andre ord bedre å være død enn å sitte i bilkø. Trolig er få klar over denne perversiteten, og det er lite trolig at den vil bli rettet opp.

  • En fjerntogstrekning som kan utfordre luftfarten

    «Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.

  • Sjøpromillen – det norske paradokset

    Kronikkforfatteren argumenterer for lavere promillegrense for fritidsbåtførere. Om dagens grense skriver hun: «Svekket syn, langsomme reflekser, dårligere reaksjonstid og koordinasjon. Dette er kjennetegn på 0,8 i promille – og etter loven er det helt greit å kjøre båt med slike indikasjoner.»

     

  • Bør førerstyrt bilkjøring forbys?

    En versjon av kardemommeloven «synes å være utgangspunktet for moralfilosofiske drøftinger av om det fortsatt skal være lov å kjøre bil når selvkjørende biler er blitt sikrere enn biler kjørt av mennesker», skriver kronikkforfatteren.

  • Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

    Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.

  • En nøkkel til nye transportløsninger:

    Mindre til betong, mer til kompetanse

    De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.

Viser fra 1 til 10 av totalt 31 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS