Du er her

På skinner

  • Fra veil til bane i Oslo havn. Dette jernbanesporet, nå brukt av tog som transporterer flydrivstoff ut fra havnen, kan utnyttes bedre, mener ledelsen i Oslo Havn. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn

    Kanskje godstog istedenfor lastebil fra storbyhavnen

    NYHET: Oslo Havn har tro på at mye gods som transporteres ut fra havnen kan gå med tog fremfor som i dag med lastebil, fremgår det av en pressemelding fra havnen i dag.

  • Mer effektivitet med elektrifisering av Rørosbanen

    Rørosbanen, smart å elektrifisere. «En elektrifisering av Rørosbanen (vil) åpne opp for flere nye muligheter for trafikken mellom nord og sør, slik at totaltrafikken blir mer effektiv», skriver Svein Skartsæterhagen. Bildet, fra Røros stasjon, er tatt i 2019 og viser et Vy-tog. Senere er driften av trafikken på Rørosbanen overtatt av svenske SJ. Foto: Kolbkorr/Wikimedia Commons

    DEBATT: En elektrifisering av Rørosbanen kan bidra til å overføre mer trafikk til jernbanen, fra både flyet og veien, poengterer Svein Skartsæterhagen i dette innlegget.

  • Mulige tunneler Helsingborg–Helsingør

    Vei og jernbane Helsingborg-Helsingør. Slik ser utrederne tunnelløpene for jernbane (øverst) og motorvei. Illustrasjon fra den nye utredningen.

    NYHET: En motorvei i tunnel under Øresund mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark kan brukerfinansieres, mens en dobbeltsporet jernbane i tunnel mellom de to byene vil kreve økonomisk støtte, ifølge en svensk-dansk utredning.

  • Vedvarende usikkerhet om Ringeriksbanen og E16

    Kvalitetssikrerne skriver i sin rapport at «selv om prosjektet har vært utredet over mange år, bærer beslutningsgrunnlaget som FRE16 hviler på, preg av hastverk i politiske prosesser.» Illustrasjon: Bane NOR

    NYHET: Det er fortsatt usikkerhet knyttet til kostnader og til om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 vil bli vedtatt gjennomført, fremgår det av en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i dag.

  • En av trikkens mindre gode sider

    Trikkeavsporing i Oslo. En forstyrrende trikkeavsporing i Oslo i grålysningen i dag. Foto: F. Dahl

    NYHET: Trikken har sine gode og mindre gode sider, og en av de mindre gode kom i fokus da en av Oslos gamle leddtrikker i morgentimene i dag sporet av i krysset Parkveien–Welhavens gate.

  • NTP må følge opp der klimaplanen kommer til kort

    Klimaplanens virkninger. Digital kommunikasjon kan bidra til å redusere både flytrafikken og biltrafikken, og med redusert biltrafikk «vil veiutvidelser kunne bli mindre lønnsomt eller enda mer ulønnsomt», skriver Holger Schlaupitz. Illustrasjon: F. Dahl

    DEBATT: Regjeringen har endelig lagt fram den nye klimaplanen. Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element som vil påvirke transportsektoren. Men planen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.

  • Fremtidig transport i Nord-Norge under lupen

    Transportløsninger i Nord-Norge. «Transportutfordringene er mange i et område med lange avstander og tøft klima», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.

  • Nye nattoglinjer kan gjøre tog til førstevalg

    Nattog. «Det er altfor mange gode grunner til å opprette flere nattog-relasjoner til at det bør hindres av konkurranseutsetting og oppdeling i trafikkpakker!», skriver Svein Skartsæterhagen. Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud

    DEBATT: «Smittevern og klima gir en gyllen anledning til en storsatsing på nattog!» skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han foreslår nye direktetog gjennom natten mellom Trøndelag og Østlandet/Sørlandet.

  • Godsalliansen ønsker mer enn klimaplanen gir

    Klimaplanen - og mer fra vei til sjø og bane. Mer bør gjøres for å få gods over fra vei til jernbanen og sjøen, mener Godsalliansen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Godsalliansen – en sammenslutning av organisasjoner innen transportsektoren – benytter dagens fremleggelse av regjeringens Klimaplan for 2021–2030 til å be om styrket satsing på å få godstransport over fra vei til sjø og jernbane.

  • Follobanen – en lærepenge

    Follobanen - en lærepenge. Follobane-prosjektet blir myer mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var. Foto: Bane NOR

    NYHET: At den nye jernbanestrekningen Follobanen mellom Oslo og Ski blir mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var, gir lærdom som skal brukes til å unngå tilsvarende i fremtidige storprosjekter. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS