Du er her

På skinner

  • Fra vei til bane. CargoNet losser og laster i Göteborgs havn. Foto: Göteborgs Hamn AB

    Ny godstogtrafikk Oslo–Göteborg

    NYHET: Den norske godstogoperatøren CargoNet tilbyr en ny forbindelse mellom Oslo og havnen i Göteborg, som har en rekke skipsforbindelser med mange havner ute i verden.

  • Hareides satsing på en smartere transportplan

    Annerledes NTP. Bildet bak ham sier mye om hva samferdselsminister Knut Arild Hareide, her under dagens møte med pressen, tenker seg om kommende Nasjonal transportplan (NTP). Foto: F. Dahl

    NYHET: Dramatiske kostnadsøkninger i store prosjekter, en lynrask teknologiutvikling og mye koronaskapt uvisshet om fremtidens behov og økonomi … Dette bidrar til at samferdselsminister Knut Arild Hareide ser for seg en annerledes satsing på samferdselsprosjekter enn mange hittil har tatt for tilnærmet gitt.

  • Hydrogendrevet tog på østerrikske spor

    Hydrogendrevet tog. Hydrogentog klart for passasjertrafikk i Østerrike. Foto: Alstom

    NYHET: I en tid da hydrogen som drivstoff i mange sammenhenger er i skuddet, melder togprodusenten Alstom at et hydrogentog i de kommende par månedene skal benyttes i passasjertrafikk i Østerrike.

  • Selvkjørende tog i vente på Moskvas ringjernbane

    Automatiserte persontog. Moscow Central Ring, der automatisk kjøring forberedes. Foto: Mos.ru

    NYHET: Persontog på den 54 kilometer lange jernbanelinjen som går i ring rundt det sentrale Moskva ventes å kunne bli selvkjørende neste år, melder Railway Gazette International.

  • Velg raskeste spor til Sørlandet

    Grenlandsbanen, prioritering. «Oslo–Kristiansand kan kjøres på 3:40 timer via Grenlandsbanen, noe som er ca. én time raskere enn i dag», skriver Per Fjeldal. Illustrasjon fra det tidligere Jernbaneverkets konseptvalgutredning for Grenlandsbanen

    DEBATT: «Til nå har det nærmest vært opplest og vedtatt at Intercity må være ferdig utbygget med dobbeltspor til Porsgrunn, før man realiserer Grenlandsbanen», skriver innsenderen, som her argumenterer for omvendt utbyggingsrekkefølge.

  • En pandemi-fleksibel metro

    NYHET: Et britisk designfirma har lansert et konsept for metrovogner som raskt kan ominnredes slik at passasjerer ledes til å holde avstand fra hverandre og dermed unngå smitte under fremtidige pandemier.

  • Slik kan utslipp kuttes …

    NYHET. Bygging av vei, jernbane og annen transportinfrastruktur gir store utslipp av klimagasser, fastslår veibyggeren Nye Veier og miljøstiftelsen Zero, som sammen lanserer en sjekkliste for reduksjon av slike utslipp.

  • Kollektivtransport truet av årlig milliardsvikt

    FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.

  • Klarsignal for nye transportårer vest for Oslo

    NYHET: Ikke alle de kranglende politikerne ble enige, men det var langt om lenge nok av dem til å sikre et tilsynelatende klarsignal for storfornyelse av E18 vestover fra Oslo – og for bygging av metrostrekningen Fornebubanen.

  • Stor endring i ungdoms reisevaner siden 1990-tallet

    FORSKNING: «Ungdom reiser mindre nå enn de gjorde før, og de gjør særlig færre besøksreiser», skriver artikkelforfatteren. «Dette gjelder all ungdom, men særlig de i ungdomsskolealder. Samtidig blir disse i større grad kjørt på ulike aktiviteter enn det de gjorde tidligere, og de sykler og går mindre.»

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS