Du er her

På skinner

  • Tyskerne konkretiserer ambisiøse jernbaneplaner

    REPORTASJE: Nå skal tyske planer om å doble antall passasjerer på jernbanen og øke markedsandelen på gods til 25 prosent innen 2030 konkretiseres og gjennomføres. Årlige investeringer i infrastruktur skal øke fra dagens 1,5 milliarder euro til fire milliarder euro mot slutten av 2020-årene. Skeptikerne er likevel … skeptiske.

     

  • Forsinket togkonkurranse

    LITT AV HVERT: Vinneren av den planlagte konkurransen om å få drive persontogtrafikk på Østlandet omkring Oslo skal ifølge Jernbanedirektoratet komme i gang med kjøringen i desember 2023, ett år senere enn tidligere bebudet.

  • Strøm til elfergen og til mye annet – noen råd

    LITT AV HVERT: Elfergene, elbussene, elbilene, luftfarten, oppdrettsnæringen … De er blant dem som trenger kontakt med strømnettet, og en ny veileder fra Energi Norge redegjør for hvordan det på smart og kostnadseffektivt vis kan legges opp til slik kontakt.

     

  • Korona og samferdsel

    Hjemmekontor – mindre kø, færre transportprosjekter

    HVA NÅ? «Hvis koronaen kan føre til noe positivt, så er det at den kan ha bidratt til å sette spørsmålstegn ved behovet for en rekke store veg- og jernbaneprosjekter som har til felles at de skal øke transportkapasiteten inn mot byene», skriver artikkelforfatteren.

  • Kinkige målkonflikter i transportprosjekter

    «Et investeringstiltak som bidrar positivt til oppnåelse av et mål, kan samtidig bidra negativt til andre mål», skriver artikkelforfatterne. De drøfter hvorfor og mellom hvilke aktører målkonflikter oppstår – og hva som eventuelt kan gjøres for å håndtere dem.

  • Korona og samferdsel

    Kan korona endre transportpolitikken?

    HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»

  • Til fordel for grensekryssende persontog …

    LITT AV HVERT: Norge er blant over 20 europeiske land som på nederlandsk initiativ skal samarbeide for å styrke internasjonale persontogforbindelser.

  • En bedre trasé for lyntog Oslo–Stockholm

    En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.

  • Korona og samferdsel

    Fortsatt reising, men på andre måter

    HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.

  • Koronaen – hva nå med samferdselen?

    HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS