Du er her

På skinner

  • Dahls notater …

    «Hvis alle pendlerne hadde satt seg bak rattet i hver sin bil hver morgen, hadde det tilsvart en saktegående bilkø fra Oslo til Trondheim – og det i tillegg til alle bilene som allerede finnes på veiene!», skriver togoperatøren NSB.

    Vel, men hva hvis de over natten gjorde seg til togpendlere, alle disse bilfolkene?

    Foto: F. Dahl

  • Hva foregår i tjeneste- kjøpmarkedet?

    «Etter mitt syn finnes det for mye penger blant offentlige bestillere», skriver Arvid Strand i dette innlegget. «De ansatte kan kjøpe seg fri fra arbeid de kunne gjort selv.»

  • Lavprisfly og lastebil vinner over jernbane i Europa

    Selv ikke en storstilet europeisk satsing på jernbane har ført til gjennombrudd for tog som foretrukket transportmiddel.

  • Fra vei til jernbane – enda en gang

    LITT AV HVERT: Gjennom mange år har det vært mye snakk om å få gods over fra vei til jernbane, dessuten noen tilløp til handling for å få snakket omsatt i praksis. Nå ser Samferdselsdepartementet tiden moden for nok et slag for å få fart i saken.

  • Er Ringeriksbanen et anstendig samferdselsprosjekt?

    «Politikere på Stortinget synes å mangle inngående kunnskaper om Ringeriksbanen», skriver Jørn Hanssen i dette innlegget. På vegne av MiljøRett §112 mener han at «det vil være anstendig av politikerne å utsette dette svært kostnadsdrivende og miljøødeleggende jernbaneprosjektet.»

     

  • Mer sjømat på tog – på noen års sikt

    LITT AV HVERT: Blant dem som gjerne ser mer sjømat fraktet ut fra Nord-Norge med tog istedenfor lastebil, er Bane NOR, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen. Men timeplanen for påtenkte Bane NOR-tiltak i denne sammenheng indikerer at det ikke er snakk om noen stor forandring over natten.

  • Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

    Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april.  Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.   

  • Konkurranse om å holde jernbanen i kjørbar stand

    LITT AV HVERT: Konkurranseutsetting av jernbanedrift og -vedlikehold inngår i Bane NORs satsing på økt kostnadseffektivitet. Nå ser statsforetakets ledelse at Østfoldbanen i så henseende kan være en velegnet erfaringsstrekning – den første der slik konkurranseutsetting finner sted.

  • Opp, rundt, over eller gjennom?

    300 år med vegbygging i skrenten sør for Alnaelva

    «Når det ikke fantes bakker av betydning, ville lassene kunne gjøres tyngre, slik at 100 hester ville kunne transportere samme gods­mengde som det før trengtes 450 hester til», skriver artikkelforfatteren i denne beretningen, der han tar for seg en skrent som «har vært en barriere for sam­bandet over land fra Oslo og sørover i hundrevis av år.»

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS