Du er her

På skinner

  • Transportløsninger i Nord-Norge. «Transportutfordringene er mange i et område med lange avstander og tøft klima», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    Fremtidig transport i Nord-Norge under lupen

    NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.

  • Nye nattoglinjer kan gjøre tog til førstevalg

    Nattog. «Det er altfor mange gode grunner til å opprette flere nattog-relasjoner til at det bør hindres av konkurranseutsetting og oppdeling i trafikkpakker!», skriver Svein Skartsæterhagen. Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud

    DEBATT: «Smittevern og klima gir en gyllen anledning til en storsatsing på nattog!» skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han foreslår nye direktetog gjennom natten mellom Trøndelag og Østlandet/Sørlandet.

  • Godsalliansen ønsker mer enn klimaplanen gir

    Klimaplanen - og mer fra vei til sjø og bane. Mer bør gjøres for å få gods over fra vei til jernbanen og sjøen, mener Godsalliansen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Godsalliansen – en sammenslutning av organisasjoner innen transportsektoren – benytter dagens fremleggelse av regjeringens Klimaplan for 2021–2030 til å be om styrket satsing på å få godstransport over fra vei til sjø og jernbane.

  • Follobanen – en lærepenge

    Follobanen - en lærepenge. Follobane-prosjektet blir myer mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var. Foto: Bane NOR

    NYHET: At den nye jernbanestrekningen Follobanen mellom Oslo og Ski blir mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var, gir lærdom som skal brukes til å unngå tilsvarende i fremtidige storprosjekter. 

  • En ny 7,8 km lang jernbanetunnel

    En ny Ulriken jernbanetunnel. Den nye tunnelen er ifølge jernbaneeier Bane NOR den første jernbanetunnelen i Norge med støpt fastspor. Det skal gi mindre vedlikehold og lengre levetid enn spor lagt på pukk og sviller. Illustrasjon: Foto: Bane NOR/Stine Undrum

    NYHET: Den nye ensporede Ulriken jernbanetunnel, som i fremtiden skal brukes sammen med den gamle ensporede tunnelen, ble i dag offisielt åpnet for trafikk.

  • Bygging i gang, Fornebubanen skal være klar i 2027

    NYHET: I dag ble anleggsstarten markert, og i 2027 skal den være klar for trafikk – den åtte kilometer lange og tunneldominerte metrostrekningen Fornebubanen mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum.

  • Reduserte transportutslipp

    CO2-utslipp fra transport. Jernbanetransporten, vel å merke ingen ruvende transportgren her i landet, sto ifølge SSB for 0,1 prosent av de samlede CO2-utslippene i Norge i fjor. Foto: F. Dahl

    NYHET: Utslippene fra veitrafikk, lufttransport og jernbanetransport var 14 prosent lavere i 2019 enn tilbake i 2010, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

  • Hybridtog klargjøres for norske jernbanespor

    Hybridtog til Midt-Norge. Med nær 113 meters lengde er de nye togsettene vel dobbelt så lange som de gamle diesel-settene. Foto: Stadler

    NYHET: Testkjøring er i gang av det første i en serie på 14 hybridtog som fra og med neste år skal settes i trafikk på Trønderbanen samt på strekningen Trondheim–Røros.

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Mye taler for nye nattog-relasjoner Østlandet–Nordland

    Nye nattog-forbindelser. «For dem som skal reise lenger enn Oslo–Trondheim, hadde det vært mye mer effektivt om også tiden hvor man sover mens toget står stille, kunne brukes til å reise», skriver Svein Skartsæterhagen. «Dette kan oppnås ved å kjøre gjennomgående nattog fra Oslo til Nordland.» Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud

    DEBATT: «I de siste par årene har det heldigvis blitt fornyet interesse for å reise med tog også på lengre strekninger», skriver forfatteren av dette innlegget. Han foreslår nye nattog-relasjoner mellom Østlandet og Nordland. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS