Du er her

På skinner

  • Nye Oslo-trikker. Den første av de nye trikkene ble i oktober i fjor presentert for offentligheten. Foto: F. Dahl

    Nye trikker ennå ikke klare for passasjerer

    NYHET: Testingen av nye Oslo-trikker trekker i langdrag. Mye tyder etter hva Samferdsel forstår på at kjøring av en første ny trikk med betalende passasjerer om bord ikke vil finne sted før om opptil flere uker.

  • Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Vestlendinger bør få sove seg langt av gårde

    Nattog. «Hadde det kanskje vært bedre å la all nattogstrafikk lyses ut som én pakke for hele Norge, med forbindelser til Sverige og eventuelt Danmark?», spør Svein Skartsæterhagen. «Kan oppdelingen i trafikkpakker bli en begrensning for framtidig tilbudsutvikling?». Illustrasjonsfoto: Norske tog

    DEBATT: «Da jernbanetunnelen gjennom Oslo åpnet i 1980, ble det mulig med nattog som går gjennom Oslo, men dette er aldri forsøkt», skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han ser muligheter for nattogforbindelser – uten togbytte i Oslo – mellom Vestlandet og henholdsvis Trondheim, Stockholm samt Göteborg–Malmö–København.

  • Strid om dansk togbestilling

    NYHET: For en måned siden meldt den danske togoperatøren DSB at en storbestilling av el-togsett var gått til produsenten Alstom, men nå viser det seg at de ventede togene har fått noen kjepper i hjulene …

  • Nye løft for samferdselen i revidert budsjett

    Revidert budsjet. Mer økonomisk støtte til luftfarten inngår i forslagene. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2021, fremlagt i dag, går regjeringen inn for nye løft innen samferdselssektoren.

  • Kan vi snart sove oss til kontinentet?

    Fremtidige nattogreiser - kanskje. «En reise til Hamburg i lavprisflyets tidsalder krever nå minst to togbytter, ofte flere. Og den involverer alltid flere togoperatører», skriver Svein Skartsæterhagen. Foto: F. Dahl

    DEBATT: Det fins mange lavthengende frukter for forbedret togtilbud mellom Norge og utlandet, og en satsing her kan gi et solid bidrag til å redusere klimagassutslippene fra flytrafikk mellom Sør-Norge og kontinentet.

  • Den nye jernbanedirektøren

    NYHET: Knut Sletta, fylkesdirektør for samferdsel i Viken, er i statsråd i dag ansatt som ny jernbanedirektør, melder Samferdselsdepartementet.

  • Liten godstogoperatør drar i gang Oslo–Åndalsnes

    NYHET: To erfarne lokomotivførere, Henning Aandal og Per Ivar Berntsen, er nøkkelmenn bak den lille godstogoperatøren Onrail, som nå i helgen sørger for at det igjen blir kjørt godstog mellom Oslo og Åndalsnes.

  • Jeg vil bli lokfører …

    Jeg vil bli lokfører ... Kvinner utgjør vel 11 prosent av det nye antallet søkere, viser tall fra skolen for lokførere. Foto: Rune Fossum

    NYHET: Norsk fagskole for lokomotivførere melder at den i år har mottatt rekordmange 1162 søknader til lokførerstudiet.

  • Langt godstog – i klimaets og effektivitetens navn

    Lengre godstog. Bare ett lokomotiv og en toppfart på 120 km/t er ifølge Trafikverket blant utgangspunktene for prøvekjøringen. Illustrasjon Trafikverket

    NYHET: Et 835 meter langt godstog, rekordlangt i svensk sammenheng, blir i disse dager prøvekjørt mellom Maschen i Nord-Tyskland og Malmö i Syd-Sverige, via Danmark.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS