Du er her

På skinner

  • Statsbudsjettet 2018:

    Et blikk på hva samferdselen får

    Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»

  • 4,1 milliarder mer

    Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.

  • Irritert NSB i oppvaskmøte med Bane NOR

    Persontogoperatør NSB er irritert over jernbanefeil, med togforsinkelser som følge, og skal kommende uke møte jernbaneansvarlige Bane NOR – i håp om å få lagt opp til bedring.

  • Når jernbaneprosjekter ikke når sine mål

    I årene fremover vil samfunnet bruke store ressurser på forbedringer av jernbanen. Erfaring fra gjennomførte prosjekter viser at ny infrastruktur ikke alltid er nok for å nå oppnå de tiltenkte effektene for brukerne.

  • En forflytt-deg-annerledes-uke

    Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.

  • Takk for oss på Gjøvikbanen …

    LITT AV HVERT: Utskiftningen er i gang, gamle togsett av NSB type 69 er på vei ut fra Gjøvikbanen – til fordel for nye togsett av typen Stadler FLIRT.

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • Sårbar europeisk godstogtrafikk

    Godstogtrafikken mellom storhavner i Nederland og Belgia i nord og Italia i sør har i over tre uker vært rammet av et brudd på jernbanelinjen i byen Rastatt sørvest i Tyskland, og først en uke ut i oktober ventes trafikken å kunne gå som normalt igjen.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS