Du er her

På skinner

  • Kinkige målkonflikter i transportprosjekter

    «Et investeringstiltak som bidrar positivt til oppnåelse av et mål, kan samtidig bidra negativt til andre mål», skriver artikkelforfatterne. De drøfter hvorfor og mellom hvilke aktører målkonflikter oppstår – og hva som eventuelt kan gjøres for å håndtere dem.

  • Korona og samferdsel

    Kan korona endre transportpolitikken?

    HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»

  • Til fordel for grensekryssende persontog …

    LITT AV HVERT: Norge er blant over 20 europeiske land som på nederlandsk initiativ skal samarbeide for å styrke internasjonale persontogforbindelser.

  • En bedre trasé for lyntog Oslo–Stockholm

    En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.

  • Korona og samferdsel

    Fortsatt reising, men på andre måter

    HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.

  • Koronaen – hva nå med samferdselen?

    HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …

  • Svenskene i gang på norske jernbanespor

    LITT AV HVERT: Fire–fem minutter etter programmert ankomsttid, OK, men den statlige svenske togoperatøren SJs passasjertog hadde funnet veien fra Trondheim og ankom i ettermiddag Oslo S …

  • En fjerntogstrekning som kan utfordre luftfarten

    «Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.

  • «Dramatisk» spørsmålstegn ved Flytogets fremtid

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.

  • Nye koronakroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS