Du er her

På skinner

  • En sporvogn til besvær

    Trikk er smart, hvis den er støyfri, i separate traséer og trygg for andre. Men slik trikk har vi aldri bygd i Oslo, og vår spådom er at man heller ikke kommer til å gjøre det.

  • Et mulig løft for godstoget

    Jernbaneverket (JBV) lanserer hva jernbanedirektør Elisabeth Enger betegner som «en bredere og mer optimistisk godsstrategi enn hva kanskje mange forventer.»

  • Klarsignal for opptil 100 nye Göteborg-trikker

    Innen midtsommeren 2021 skal 40 nye trikker være på skinnene i Göteborg, ifølge timeplanen, og i løpet av de påfølgende fem-seks årene kan de bli etterfulgt av ytterligere opptil 60 nye trikker.

  • I ring rundt Moskva

    Jernbanelinjen er 54 km lang, går i ring rundt sentrale deler av russernes hovedstad, er samkjørt med byens metrosystem og er internasjonalt kjent som Moscow Central Ring.

  • Mindre gods på norske skinner

    For første gang siden finanskriseåret 2009, ble det i 2015 registrert en nedgang i godsmengden frakta med tog på norske skinner. Reduksjonen på 1,8 millioner tonn var et tilbakefall på 5,4 prosent sammenligna med 2014, kan Statistisk sentralbyrå fortelle. Les mer hos SSB

  • Blir transportsikkerheten bedre når noen fører tilsyn med den?

    Det finnes nå tilsynsmyndigheter for alle transportgrener. Vegtilsynet er det siste som ble opprettet, i 2012. Sjøfartsdirektoratet har fungert som et sikkerhetstilsyn for sjøfarten siden 1962. Jernbanetilsynet ble opprettet i 1996 og Luftfartstilsynet i 2000.

  • Kansas City – enda en gjenoppstått trikkeby

    Kansas City i Missouri har sluttet seg til rekken av byer rundt om i verden som i forrige århundre kvittet seg med trikken – og i dette århundret fant ut at den nå igjen kan være grei å ha.

  • 730 meter lange godstog i Sverige

    Godstog i trafikk på Sveriges jernbanenett, som på det norske nettet, har med visse unntak hatt en maksimal lengde på 630 meter. Men nå er kjøringen i gang med 730 meter lange godstog på visse svenske strekninger.

  • Et kritisk nærblikk på de konfliktfylte Oslopakkene

    Interessekonflikter mellom Oslo og Akershus, og uenighet mellom fagfolk og politikere … Dette er blant det Harald Minken, en erfaren forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), fant da han med kritisk nærblikk så på arbeidet med Oslopakkene.

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS