Utviklingen går i retning av flere tog – nattog inkludert – mellom Norden og kontinentet, poengterer artikkelforfatteren. «Ekstra spennende er det å følge med på svenske myndigheters arbeid for å reetablere nattog til kontinentet», skriver han, med henvisning til en fersk rapport fra Trafikverket.
LITT AV HVERT: Innen ti år kan Bybanen i Bergen bli førerløs. Det blir en lang vei før en kommer så langt, med tusenvis av kilometer med testkjøring og nødvendig godkjenning av Jernbanetilsynet. Men hvis alt går etter planen, kan Bergen bli den første byen i verden med en førerløs bybane.
LITT AV HVERT: Et halvår etter at Sanna Marin ble transport- og kommunikasjonsminister i Finland, fremstår hun nå som landets nye statsminister – mens Timo Harakka har overtatt transportministerstolen.
LITT AV HVERT: Den statlige spanske togoperatøren RENFE forbereder kjøring av høyhastighetstog som med lavere billettpriser enn de ordinære høyhastighetstogene skal friste nye kundegrupper.
LITT AV HVERT: Mye varetransport nord i landet er i ferd med å bli flyttet fra veien til jernbanen, melder matvaregrossisten ASKO, som tilhører dagligvareaktøren NorgesGruppen.
Fordelingshensyn er trolig viktige i beslutninger om samferdselsprosjekter og andre offentlige investeringer, særlig hensynet til geografisk fordeling. Dette taler for at slike hensyn også bør få en mer sentral plass i utredningene.
LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.
Den aktuelle kontrakten er ennå ikke signert, konkurrentene har noen dager på seg til eventuelt å protestere mot Jernbanedirektoratets utrop av statlige norske Vy som vinner av konkurransen om retten til fremtidig persontogkjøring på Bergensbanen.
LITT AV HVERT: Etter lenge å ha vært stemplet som taper, ble statlige norske Vy – tidligere kalt NSB – i dag utropt som vinner av konkurransen om å få drive persontogtrafikken på Bergensbanen.
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet går inn for kjøp av 30 nye lokaltog, innenfor en kostnadsramme på 4,2 milliarder kroner, fremgår det av departementets forslag til budsjettendringer for 2019.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern