Urbanet Analyse har, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, utredet bonus-/malus-systemer for statens kjøp av persontransport med tog. Vår anbefaling er klar: La operatørene betale for trafikkavtalene – ikke ta seg betalt, som i dag – og deretter jobbe for å oppnå bonuser gjennom bedret tilbud og passasjervekst.
Den planlagte Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss vil i mange henseende være et dårlig prosjekt, ifølge Torbjørn Endal og Jørn Hanssen i foreningen MiljøRett §112. Bedre vil det være, mener de, å satse på en Ringeriksbanen Nord via Nittedal og Jevnaker.
LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»
Nye prognoser viser en tredobling av global transport fram mot 2050. Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener dette er dyster lesning fra International Transport Forum (ITF).
LITT AV HVERT: Finlands transportminister Sanna Marin har besluttet at arbeidet med å konkurranseutsette persontogtrafikken i landet skal stanses inntil videre, opplyser hennes departement i dag.
LITT AV HVERT: Ekspertutvalget som i et år har fokusert på smart bruk av ny teknologi i fremtidens transportinfrastruktur overleverte i dag sin rapport til samferdselsminister Jon Georg Dale.
I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader. Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.
Mens ferjefri E39 og mulige broer og tunneler til flere hundre milliarder kroner er under utredning i Norge, har Danmark kommet lengre med sitt Fehmarn Belt-prosjekt. Investeringen skal bompengefinansieres, og forutsetningene som denne er bygget på skaper debatt.
LITT AV HVERT: Statlige norske Vy, tidligere NSB, gikk på et nytt nederlag da statlige svenske SJ vant – med forbehold om mulige protester – konkurransen om å drive persontogtrafikk på store deler av det norske jernbanenettet nord for Oslo.
Jernbanen i Norge blir mer og mer fragmentert. Politikken er basert på en fundamental misforståelse av hvordan konkurransen i reisemarkedene fungerer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern