Du er her

På skinner

  • Klartekst om jernbanen

    Går det som regjeringen ønsker, vil det i årene fremover bli satset store offentlige penger på den norske jernbanen, det vil si sporene og selve togtrafikken. Dette er et godt eller ikke godt budskap å motta, avhengig av ørene som lytter.

  • Bergen klar for en ny bybanelinje

    Sent i februar løp høringsfristen for neste utbyggingstrinn av Bybanen i Bergen ut. På mange måter markerer det begynnelsen på selve prosjekteringen og igangsettelsen av det som skal bli en helt ny lettbanelinje i Bergen.

  • Alternative fakta om jernbane

    Det er ikkje berre Trump som støttar seg til såkalla alternative fakta. Det har Samferdsledepartementet, som eig NSB, gjort gjennom tiår med utruleg effekt.

  • ITF med sammendrag på Norsk av ITF Transport Outlook 2017

    Truende CO2-utslipp

    Sterkt voksende fraktvolumer, mye mer veitransport, kraftig vekst i flypassasjertrafikken … International Transport Forum (ITF), der Norge er blant deltagerne, ser noen utviklingstrekk som kan forhindre at målene i klimaavtalen fra Paris blir nådd

  • Mangelfull informasjon om T-baneforsinkelser:

    Et lavmål det er umulig å underskride

    T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.

  • Første togavgang fra Narvik til Tromsø innen 2030-2035!

    Tromsbane-konseptet innebærer enorme fordeler for klima og miljø, med sterk reduksjon av de helse-, ulykkes-, økonomi- og trafikkmessige belastninger som ledsager godstrafikk på vei.

  • En ikke helt enkel jernbanereform

    Den viser seg å være mer komplisert enn regjeringen så for seg, den lenge påtenkte og mye omtalte jernbanereformen.

  • Et milliardløft for jernbanen i Vestfold

    Etter vel fire års byggearbeider er den tatt i bruk, den vel 14 km nye jernbanetraseen mellom Holm og Nykirke i Vestfold, en dobbeltsporet trasé som inkluderer en spektakulær stasjon inne i fjellet i Holmestrand.

  • En sporvogn til besvær

    Trikk er smart, hvis den er støyfri, i separate traséer og trygg for andre. Men slik trikk har vi aldri bygd i Oslo, og vår spådom er at man heller ikke kommer til å gjøre det.

  • Et mulig løft for godstoget

    Jernbaneverket (JBV) lanserer hva jernbanedirektør Elisabeth Enger betegner som «en bredere og mer optimistisk godsstrategi enn hva kanskje mange forventer.»

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS