LITT AV HVERT: Planleggingstiden for store samferdselsprosjekter er ikke redusert i tråd med politiske ambisjoner, ifølge Riksrevisjonen.
Godstrafikken på jernbanen må få like gode støtteordninger som elbilene. Gods på bane må få miljøstøtteordning fra 2019.
LITT AV HVERT: Etter konkurranse med flere andre selskaper, inklusive norske NSB, ble britiske Go-Ahead i dag tildelt kontrakt av norske myndigheter for å operere persontogtrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
En stengt trikkedør. Sånn har det vært i uke etter uke etter uke … La oss håpe at det i en nødsituasjon vil være mulig å sparke den opp.
Foto: F. Dahl
Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?
LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.
LITT AV HVERT: Flere varmegrader, økte nedbørsmengder, høyere havnivå, mer ekstremvær … I Sverige har Trafikverket overlevert regjeringen en rapport om arbeidet med å tilpasse landets veier, jernbaner og infrastruktur for øvrig til et annerledes klima.
Konseptvalgutredninger skal sikre at store veg- og jernbaneprosjekter underlegges reell politisk styring og at vi velger lønnsomme løsninger som ivaretar brukerne og samfunnets behov. En ny masteroppgave peker på at ordningen ikke alltid fungerer etter hensikten.
LITT AV HVERT: I praksis var den allerede tatt i bruk, og i dag ble den offisielt åpnet – den nye og 22,5 km lange dobbeltsporede jernbanestrekningen mellom Farriseidet ved Larvik og Porsgrunn.
Majorstuen T-banestasjon.
Se opp! Der forteller et skilt om en sikkerhetslinje.
Se ned! Der finnes hva som kan tenkes å være rester av en gul sikkerhetslinje.
Foto: F. Dahl
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern