Samferdsel ønsker engasjert og saklig meningsutveksling. Vi oppfordrer alle til å skrive under fullt navn. Send innlegg til samferdsel@toi.no
DEBATT: Regjeringen har endelig lagt fram den nye klimaplanen. Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element som vil påvirke transportsektoren. Men planen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.
DEBATT: «Smittevern og klima gir en gyllen anledning til en storsatsing på nattog!» skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han foreslår nye direktetog gjennom natten mellom Trøndelag og Østlandet/Sørlandet.
KOMMENTAR: «Realiteten er at både ‘veibruksavgiften’ og ‘CO2-avgiften’ fungerer som avgifter på CO2-utslipp: Om fru Glad ikke slipper ut CO2 når hun kjører, betaler hun heller ingen ‘veibruksavgift’», skriver Lasse Fridstrøm i denne kommentaren til den nye klimaplanen. «Det er på tide vi tar konsekvensen av dette og døper om ‘veibruksavgiften’ til ‘CO2-avgift’. Tiden er overmoden for å begynne å kalle spaden for en spade.»
KRONIKK: I 2020 ble 95 drept i trafikken. Det er mer enn tall og statistikk, dette er 95 tragedier. Men det er samtidig en milepæl i arbeidet for nullvisjonen om at ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken.
KRONIKK: Dagens transportpolitikk for Oslo-området må justeres hvis bompenger, kollektivpriser og parkeringspriser på bedre vis skal balansere nytte og kostnader i transportmarkedet.
DEBATT: For en effektiv fergekryssing av Tysfjorden i Nordland bør man styrke forbindelsen Drag–Kjøpsvik istedenfor å styrke forbindelsen Bognes–Skarberget, argumenterer Tor Asgeir Johansen i dette innlegget.
KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd.
DEBATT: «I de siste par årene har det heldigvis blitt fornyet interesse for å reise med tog også på lengre strekninger», skriver forfatteren av dette innlegget. Han foreslår nye nattog-relasjoner mellom Østlandet og Nordland.
Verdens helseorganisasjon (World Health Organization, WHO) fører mange statistikker. En av dem viser at antall registrerte koronadødsfall i verden nå er oppe i godt over 1,3 millioner, en annen får WHO til å anslå at rundt 1,35 millioner mennesker årlig mister livet i trafikkulykker.
Illustrasjon: Klipp fra WHO-video
BLIKK PÅ EN BOK: Det utgis sjelden bøker om trafikksikkerhet. Nå kan vi lese om trafikksikkerhetens historie i Norge fra tidlig på 1900-tallet fram til 2000. Hovedvekten ligger på perioden fra 1945 til 1970, det vil si før nedgangen i antall drepte og skadde i trafikken begynte.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern