Du er her

MENINGER

  • Vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene

    Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht. trafikksikkerhet for syklister (og andre myke trafikanter) i byområder. Det skyldes at vi bygger på ulike datakilder.

  • Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

    Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

     

  • Mer om opphøyde sykkelfelt 

    Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

     

  • Hvorfor ta grep først etter tre år?

    KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak. 

  • Få eksperimenter med trafikksikkerhetstiltak – fordi vi ikke liker resultatene?

    KRONIKK: Bare omkring 2,5 % av de studiene Trafikksikkerhetshåndboken henviser til om virkninger av trafikksikkerhetstiltak, er eksperimenter. Det er lite, siden et eksperiment er den beste metoden for å finne ut om noe virker. Men de fleste eksperimenter med trafikksikkerhetstiltak finner ingen virkning av tiltaket. Dette kan være en grunn til at de sjelden gjentas.

  • Nei, EU har ikke varslet forbud mot eksosbiler

    «På sikt vil EUs strategi kanskje overflødiggjøre de norske elbilinsentivene og slik gjøre det mulig å gjeninnføre bilavgifter – for eksempel i form av veiprising – som fordeler veibrukskostnadene mer rettferdig og rasjonelt mellom alle typer trafikanter», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto fra Nederland: F. Dahl

    KOMMENTAR: EUs klimapakke ‘fit for 55’ ble lansert den 14. juli. Mediene har tolket pakken dithen at EU vil forby bensin- og dieselbiler fra 2035. En mer dekkende beskrivelse ville være at Europakommisjonen foreslår å innføre engangsavgift på nye personbilers CO2-utslipp fra 2035, 28 år etter at det samme skjedde i Norge.

  • Sterk nedgang i antall drepte i trafikken i Europa

    Sterkere nedgang i antall drepte i trafikken i fjor i 32 europeiske land sett under ett (17,2 %) enn i Norge isolert sett (13,9 %), leser Rune Elvik i ny europeisk statistikk. Likevel, og til tross for en sterk økning i antall hardt skadde i trafikken i Norge i fjor, beholder Norge «for sjette år på rad stillingen som det mest trafikksikre land i verden, muligens unntatt noen små øystater i Stillehavet», poengterer han. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KOMMENTAR: Antall drepte i trafikken gikk ned med 17,2 % i 32 europeiske land i 2020. Det er den største årlige nedgangen som noensinne er registrert. Mindre trafikk som følge av nedstenging av samfunnet under koronapandemien er viktigste forklaring på nedgangen.

     

  • Samferdsel:

    Takk for det gamle, velkommen til det nye

    Samferdsel før og nå. Det var en gang … Inntil for drøye fem år siden kom Samferdsel ut på papir. Foto: F. Dahl

    DAHLS NOTATER: Dagen er kommet da Samferdsel lukker spaltene for stoff fra andre enn ansatte i Transportøkonomisk institutt (TØI), som utgir publikasjonen.

  • Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Nedleggelsen av Samferdsel:

    Dårlig nytt for norsk forskningsformidling

    Snart slutt på Samferdsel i nåværende form. «TØI skal ha ros for å ha opprettholdt Samferdsel under skiftende og krevende rammebetingelser», skriver innsenderne. «TØI har tatt samfunnsansvar og dekket kostnaden ved utgivelse, mens nytten har tilfalt hele samfunnet.» Illustrasjon: Klipp av innholdsfortegnelsen i Samferdsels papirutgave i desember 2015 – den siste før Samferdsel ble et rent nettsted

    DEBATT: «Det at vi nå står uten en fellesnasjonal kanal for populærvitenskapelig forskningsformidling gjør oss til et fattigere samfunn og vil etter vår mening svekke norske transportfaglige miljøer på sikt», skriver forskerne bak dette innlegget.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS