Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker engasjert og saklig meningsutveksling. Vi oppfordrer alle til å skrive under fullt navn. Send innlegg til samferdsel@toi.no


MENINGER

  • Samferdsel før og nå. Det var en gang … Inntil for drøye fem år siden kom Samferdsel ut på papir. Foto: F. Dahl

    Samferdsel:

    Takk for det gamle, velkommen til det nye

    DAHLS NOTATER: Dagen er kommet da Samferdsel lukker spaltene for stoff fra andre enn ansatte i Transportøkonomisk institutt (TØI), som utgir publikasjonen.

  • Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Nedleggelsen av Samferdsel:

    Dårlig nytt for norsk forskningsformidling

    Snart slutt på Samferdsel i nåværende form. «TØI skal ha ros for å ha opprettholdt Samferdsel under skiftende og krevende rammebetingelser», skriver innsenderne. «TØI har tatt samfunnsansvar og dekket kostnaden ved utgivelse, mens nytten har tilfalt hele samfunnet.» Illustrasjon: Klipp av innholdsfortegnelsen i Samferdsels papirutgave i desember 2015 – den siste før Samferdsel ble et rent nettsted

    DEBATT: «Det at vi nå står uten en fellesnasjonal kanal for populærvitenskapelig forskningsformidling gjør oss til et fattigere samfunn og vil etter vår mening svekke norske transportfaglige miljøer på sikt», skriver forskerne bak dette innlegget.

  • Generasjonenes liv i byen og på landet

    Mangel på P-plasser. «I byene, især i Oslo, er knappheten på parkeringsplasser trolig med på å skyve barnefamiliene ut i omegnskommunene», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    KRONIKK: Harde data fra befolkningsstatistikken har en historie å fortelle om hvordan barnefamiliene vender byen ryggen, mens omegnskommunene tar imot dem, og mange – men ikke alle – utkantkommuner avfolkes. Et særlig tydelig bilde får vi ved å følge hvert enkelt fødselskull opp til 40 eller 80 års alder. 

  • Vestlendinger bør få sove seg langt av gårde

    Nattog. «Hadde det kanskje vært bedre å la all nattogstrafikk lyses ut som én pakke for hele Norge, med forbindelser til Sverige og eventuelt Danmark?», spør Svein Skartsæterhagen. «Kan oppdelingen i trafikkpakker bli en begrensning for framtidig tilbudsutvikling?». Illustrasjonsfoto: Norske tog

    DEBATT: «Da jernbanetunnelen gjennom Oslo åpnet i 1980, ble det mulig med nattog som går gjennom Oslo, men dette er aldri forsøkt», skriver Svein Skartsæterhagen i dette innlegget. Han ser muligheter for nattogforbindelser – uten togbytte i Oslo – mellom Vestlandet og henholdsvis Trondheim, Stockholm samt Göteborg–Malmö–København.

  • Derfor legges Samferdsel ned som uavhengig nettsted

    Et annerledes Samferdsel. Før pinsehelgen publiserte Samferdsel nyheten om at nettstedet går over til å bli et rendyrket TØI-forum. Nå skriver TØIs kommunikasjonssjef, Harald Aas, om bakgrunnen for denne forandringen.

    Samferdsel legges fra 1. juni 2021 ned som uavhengig nettsted for samferdselssektoren. Årsaken er manglende finansiering. Nettstedet vil bli videreført som en kanal for publisering av forskning fra TØI tett koplet til TØIs internettsider toi.no. 

  • Samferdsel stenger sin hittil vidåpne dør

    Fagpublikasjonen Samferdsel snevrer inn. Intet varer evig … I dag er det bestemt at fagpublikasjonen Samferdsel fra tidlig i juni ikke lenger skal ha spaltene åpne for artikler og meningsytringer fra skribenter i øst og vest, nord og sør, inn- og utland, til høyre og til venstre. Illustrasjon: Samferdsel

    NYHET: Samferdsel skal leve videre, men snart ikke lenger i den fasong fagpublikasjonen i årevis har hatt – som et forum for samferdselsrelaterte fagartikler og meningsytringer levert fra ulike miljøer. 

  • En god beretning om bilens erobring av Norge

    Da bilen ble allemannseie i Norge. En stolt Oslo-bileier omkring 1960, i den tiden da, som Rune Elvik skriver, bilen gikk «fra å være en sjeldenhet til å bli allemannseie» i Norge. Foto: Fra et privat arkiv.

    BLIKK PÅ EN BOK: De første bilene kom til Norge omkring 1900. I 2019 stod personbiler for bortimot 90 % av persontransporten på veg. På bare 25 år, fra 1945 til 1970, gikk bilen fra å være en sjeldenhet til å bli allemannseie. 

  • Hvorfor godsoverføring fra vei til sjø ikke lykkes

    Gods over fra vei til sjø. «Samferdselsdepartementet har satt ansvaret for sjøtransport og godsoverføring ut til Kystverket i Ålesund; en etat som gjør et godt arbeid i farledsforvaltning og sjøsikkerhet og som har tilsynsmyndighet for havnene, men ingen virkemidler etter havne- og farvannsloven», poengterer Dag Bakka. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    DEBATT: «Vi har den originale oppfatning at dette for en gangs skyld ikke dreier seg om penger, men om system og politikk», skriver Dag Bakka i dette innlegget, der han tar for seg manglende godsoverføring fra vei til sjø. «Vi savner den helhetlige interessen for sjøtransport i sammenheng med vei- og jernbane.»

  • Myndighetene bør i alle fall ikke eie båtene

    DEBATT: Nordlands fylkeskommunes «manglende evne til å innrette tradisjonelle anbudskonkurranser, med tidsfrister som gjør at det blir mulig for flere leverandører å gi tilbud, blir (…) brukt som begrunnelse for at fylket skal utvikle, bygge og eie fartøy selv», skriver Frode Sund i dette innlegget. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS