Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Tusener omkomne og skadde:

    Behov for bedre ivaretagelse av dem som rammes

    8165 personer omkom og 68 649 ble alvorlig skadet på veiene i Sverige i de 19 årene fra Nullvisjonen ble innført i 1997 og frem til utgangen av 2015, oppsummerer Jörgen Lundälv. Han etterlyser bedre støttetiltak for mennesker som direkte og indirekte rammes av trafikkulykker.

  • Godshavn på Ågotnes:

    Et eksempel på manglende helhetstenkning

    Å legge Bergens fremtidige godshavn til Ågotnes vil direkte motvirke regjeringens mål om å overføre mer gods fra vei til sjø. Dersom varetransport skal blir grønnere og mer lønnsom, er det avgjørende å samlokalisere knutepunkt for ulike transportformer.

     

  • Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029:

    Totalt fravær av prioritering

    Det nærmer seg valg. Den som måtte tvile på det, kan bare ta en titt på Nasjonal transportplan (NTP). Der deles valgflesk for mer enn 1000 milliarder kroner ut.

  • Planen for gode ønsker

    Onsdag 5. april la regjeringa fram Nasjonal transportplan (NTP). Dette er et dokument som beskriver regjeringas ambisjoner på samferdselsfeltet i en periode som strekker seg langt forbi dette årets stortingsvalg og det neste. Hva er disse ambisjonene verdt når en gjør opp status noen år seinere?

     

     

  • Staten bør bidra mer til sjøbasert logistikk

    For at sjøtransporten skal kunne bidra bedre til reduserte klimagassutslipp, bør staten komme sterkere inn i organisering og finansiering av maritim infrastruktur, fremholder forfatterne av dette innspillet.

  • Rapport etter en dødsulykke:

    Ikke godt nok fra Havarikommisjonen

    «I en stridssone med pågående militære kamphandlinger bør det ikke være rom for sivil ferdsel», skriver Per Andreas Langeland i denne kommentaren til en ny rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

     

  • Holdeplassavstand – teori og praksis

    Ruter skaper økt avstand mellom holdeplassene. Harald Minken spør om det skjer for å bygge opp under et mål om bedre folkehelse. Men med en realistisk vurdering av helsegevinstene ved å gå til bussen er det neppe noen samfunnsøkonomisk grunn til å øke avstanden, snarere tvert imot, mener han.

  • Sett foten ned for tredje rullebane

    «Når konsekvensene av flyplassutvidelsene er så store for klima, støy og arealinngrep som de er, bør det være åpenbart for ansvarlige og framsynte politikere at Avinor ikke må få fullmakt til å planlegge og bygge en tredje rullebane på Oslo Lufthavn», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget.

  • Klartekst om jernbanen

    Går det som regjeringen ønsker, vil det i årene fremover bli satset store offentlige penger på den norske jernbanen, det vil si sporene og selve togtrafikken. Dette er et godt eller ikke godt budskap å motta, avhengig av ørene som lytter.

  • Trafikktunge Mexico City

    Den mest trafikkerte byen i verden er fortsatt Mexico City, slik TomTom, leverandør av kart- og navigasjonstjenester, måler fenomenet.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS