Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Bompenger og journalistikk

    Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.

  • Transportsektoren samarbeider for lavere utslipp

    Et CO2-fond for næringstransporten kan kutte klimagassutslippene med 25–30 prosent innen 2030. Næringslivet er klare til å forplikte seg – nå må politikerne gjøre det samme.

  • Biodrivstoff-tallenes klare tale

    Tallene viser at biodrivstoffpolitikken virker. Med disse tallenes klare tale i bakhodet, vil vi slå et slag for en saklig debatt rundt norsk biodrivstoffpolitikk.

     

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.

  • Feil klimaregnskap for næringstransport i Oslo

    Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.

     

  • Ufin omgang med vonde tall

    To fremtredende aktører – Statens vegvesen og organisasjonen Trygg Trafikk – fører hver for seg løpende regnskap over antallet trafikkomkomne i Norge. Nå og da gir dette en smak av ufin konkurranse.

  • Ny svensk transportplan – norske tilstander i Sverige

    Sveriges infrastrukturminister presenterte en ny svensk nasjonal transportplan i begynnelsen av juni. Planen er stor, for en svensk minister, og har vokst mye siden forrige plan. Den nye planen inneholder en stor satsing på vedlikehold av jernbane og de første skritt mot et lyntognett i Sverige.

  • København i september:

    Norge klar for global ITS-samling

    Intelligente Transport Systemer (ITS) har utviklet seg til «en viktig driver for sikrere, renere og smartere transport», skriver kronikkforfatteren. Han poengterer at årets ITS World Congress, som skal holdes i København, faller sammen med «tidenes satsning på ITS i Norge» og foreslår at Norge søker om å bli vertskap for en ITS-verdenskongress i 2025.

  • Dahls notater ...

    Hovedstadens byrådsleder ankom i mørk bil av anstendig merke, og ble av sjåføren geleidet ut av baksetet, da han skulle delta i en seanse om nye Oslo-trikker og kollektivtransportens fortreffeligheter.

    Foto: F. Dahl

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS