Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Innspill - alternativ transport

    Magnettog - aktuelt i Norden?

    USA har nylig bevilget en sum tilsvarende 190 millioner norske kroner til magnettogutredninger, Kina skal snart åpne en ny magnettogbane i Beijing. Kan Norge og Norden få fordeler av magnettog?

  • Leder nr. 10 / 2015

    Bravo, Avinor

    Fly som følger rette istedenfor sikksakk-pregede linjer i luftrommet kommer fortere frem – og reduserer dermed sitt drivstofforbruk og sine klimagassutslipp…

  • Kjell Opseth om Samferdsel da han var minister:

    "Eg liker ikkje alt det eg ser"

    «Eg liker ikkje alt det eg ser, men det er vel eit teiken på at bladet gjer jobben sin», skrev daværende samferdselsminister Kjell Opseth da han ble bedt om å kommentere en utgave av tidsskriftet Samferdsel.

  • Trafikal fremtid:

    En dårlig digital infrastruktur kan være katastrofal

    Samfunnets transporter har ikke problemer med trengsel eller miljø – vi har et problem med dårlig koordinering og altfor mye forsøk på «intelligent styring» og overvåking fremfor evolusjonær tilpassing og bæredyktig design.

  • Leder nr. 9 / 2015:

    Hjelpetrengende varedistribusjon

  • Et politisk dilemma

    - CO2 eller NO2?

    Jeg skulle iblant ønske at politikerne var synske når de håndterer viktige og vanskelige spørsmål. Som for eksempel hva som må til for å redusere skadelige utslipp fra biltrafikken.

  • Stabilitet, endring og lovmessighet i samferdselssektoren:

    Tiden går, mye består

    Denne artikkelen skal handle om stabilitet i et Norge i endring. Om stabilitet i befolkningens reiseatferd, om stabilitet i samferdselsmyndighetenes fordeling av de økonomiske ressursene mellom veg og jernbane, og om det nesten lovmessige ved folks reisevaner avhengig av deres lokalisering i bystrukturen.

  • Idealisme i forskning – et tvetydig gode

    Trafikksikkerhetsforskning er anvendt forskning. Dens oppdrag er å bidra med kunnskap som kan redusere antall trafikkulykker eller gjøre dem mindre alvorlige. Få vil si at dette ikke er et godt formål. Mange forskere blir mer motiverte av å bidra til å løse et samfunnsproblem enn av å arbeide med teoretiske problemer ingen andre enn dem selv interesserer seg for.

  • Nye løsninger for en attraktiv sykkelby

    «Oslo-standarden lages først og fremst for å få på plass en egen policy for sykkelplanlegging i Oslo, en policy som byplanleggere, saksbehandlere og konsulenter kan orientere seg etter», poengterer innsenderne.

  • Vegprising kan spare Norge for mange penger og store nærmiljøinngrep

    • Det har i det siste vært en het og nyttig debatt om vegkapasitet og økt biltrafikk her i landet, med utgangspunkt ikke minst i den omstridte planen for E18 Vest­korridoren inn til og ut fra Oslo.
    • Som økonom har jeg vanskelig for å se at noen kan sette spørsmålstegn ved sammenhengen mellom vegkapasitet og økt biltrafikk, men ikke desto mindre er det viktig at forskere ­minner oss om at den finnes.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS