Du er her

MENINGER

  • Politikerne parterer jernbanen i hjel

    Jernbanen i Norge blir mer og mer fragmentert. Politikken er basert på en fundamental misforståelse av hvordan konkurransen i reisemarkedene fungerer.

  • Ulike syn på NTP og måloppnåelse

    Etter at Arvid Strand skrev kritisk om NTP-dokumenters i hans øyne mangelfulle redegjørelse for måloppnåelse, ble han møtte med en kritisk kommentar fra Marika Kolbenstvedt. Her gir Strand sin kommentar til hva Kolbenstvedt skrev.

  • OK dokumentasjon på hva NTP oppnår og ikke oppnår

    «Opp gjennom årene har vi fått en rekke helt konkrete fakta både om positive og negative resultater for ulike mål» i NTP-sammenheng, skriver Marika Kolbenstvedt. Hun kaster et kritisk blikk på hva Arvid Strand har skrevet i en artikkel om NTP-dokumenter.

  • Liten vekt på å dokumentere hva NTP oppnår

    Grunnlagsdokumenter og stortingsmeldinger knyttet til Nasjonal transportplan (NTP) forteller mye om hva som ønskes oppnådd i en forestående planperiode – men lite om hva som faktisk ble oppnådd i en foregående periode.

  • Kan færre trafikkstasjoner bidra til færre trafikkdrepte?

    I snitt blir rundt 20 motorsyklister hvert år drept på norske veier. Skal vi bare tillate at det fortsetter å skje? Hvis det viser seg at færre trafikkstasjoner kan føre til bedre trafikksikkerhet, skal vi da la være å gjennomføre reduksjonen?

     

  • Veiene er ikke tilrettelagt for selvkjørende biler

    Tekniske førerstøttesystemer gjør stadig større innhugg i menneskets suverenitet som bilfører. Færre ulykker blir det av det også. Men før vi kan slippe løs helt selvkjørende biler, trengs et skifte i måten å tenke og arbeide med sikkerhet på.

  • Tryggere transport på norske veger

    DEBATT: Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger. Eller en kombinasjon av dette.

  • Grovt villedende tysk artikkel om elbil kontra dieselbil

    En artikkel fra det tyske IFO-instituttet har fått mye oppmerksomhet i norske medier i påskeuka. Forfatterne hevder at en Tesla Model 3 står for større livsløpsutslipp av CO2 enn en Mercedes 220 med dieselmotor. Men rapporten er basert på nærmest absurd tendensiøse forutsetninger.

     

  • Tommel ned for foreslått havne- og farvannslov

    Regjeringen la onsdag 10. april frem forslag til ny havne- og farvannslov. Det var knyttet store forventninger til dette i næringen, men skuffelsen ble stor. Forslaget vil ikke bidra til mer sjøtransport.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS