Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Flytting av flyplassen i Bodø:

    Samfunnsøkonomisk lønnsomt – men til hvilken pris?

     

    Hvis en kan bygge ut de sentrumsnære Rønvikjordene i Bodø, vil det være «svært ulønnsomt» å flytte lufthavnen 900 meter for å frigjøre arealer. 

  • Aldersvennlige Norge

    LEDER: Tenk om ledende politikere her i landet hadde lagt mer vekt på å få vinterfortauer ryddet for snø og hålke…

  • Debatten om sykkelsatsingen fortsetter:

    På stedet hvil – vi må videre

    DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.   

  • DEBATT:

    Sykkelsatsing - fra ord til handling

    Arvid Strand skriver i en kommentar 12/1 2016 på nettstedet Samferdsel at det nasjonale målet om økt sykkelandel er for ambisiøst, og at det er lite realistisk å nå målet om 8 prosent sykkelandel i 2023. Vi mener det er nødvendig å nyansere bildet, og ønsker å vise til erfaringer som viser at det nytter å satse på sykkel.

  • Bildeling – færre biler i byen:

    Én delebil mot ti privatbiler

    «Det delingsøkonomien først og fremst dreier seg om, er aktiviteter hvor tingenes ledige kapasitet utnyttes. Da slipper mange å eie, de kan heller bytte og leie», skriver kronikkforfatterne.

  • Sykling for milliarder – eller?

    Det høres jo helt fantastisk ut: I løpet av neste transportplanperiode (2018-2029) er transportetatene blitt enige om at det bør bygges ekspressveier for syklister for 7,8 milliarder kroner i landets ni største byområder.

  • Derfor sakker USA akterut i trafikksikkerhet

    «Allerede for 25 år siden begynte USA å sakke akterut», skriver Rune Elvik når han her kommenterer den ikke helt gode trafikksikkerheten i USA.

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementets innsigelsespraksis:

    Hva er det Sanner har forstått?

    9. februar 2016 skrev kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner brev til blant andre Skaun kommune og fylkesmannen i Sør-Trøndelag. Han meldte at hovedtyngden av innsigelsene til kommuneplanens arealdel var avvist. Meddelelsen ble sikkert møtt med glede i Skaun, mens budskapet vil jeg tro vakte skuffelse i fylkesmannens lokaler.

  • Etter et år med rekordlave ulykkestall:

    Når det sikreste tar overhånd

    2015 ble et historisk bra år – sett med trafikksikkerhetsbriller. 123 mennesker mistet livet i trafikken, færre enn noen gang siden 1947, kan Statistisk sentralbyrås foreløpige statistikk fortelle. Det er ganske fantastisk – i 1947 omkom 94 mennesker på datidens veier, og da fantes det nesten ikke biler som kunne kjøre på dem.

  • Om midtrekkverk

    Bruk så lite penger som mulig på trafikksikkerhet…

    Min påpekning her på nettstedet Samferdsel 5. januar av at midtrekkverk er et dyrt trafikksikkerhetstiltak har ikke falt i god jord hos alle. Det er ingen tvil om at midtrekkverk gir en veldig stor reduksjon av antall drepte og hardt skadde. Men skal vi bygge det ut på alle veger der det regnes som aktuelt, vil det koste om lag 6 milliarder kroner. Det er nesten like mye som vi i dag bruker på alle trafikksikkerhetstiltak til sammen.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS