Samferdsel ønsker engasjert og saklig meningsutveksling. Vi oppfordrer alle til å skrive under fullt navn. Send innlegg til samferdsel@toi.no
Et sikkerhetsarbeid som kun styres etter ulykkesstatistikk har ikke potensial til å nå noen nullvisjon for ulykker. Vi trenger også kunnskap for å forstå hva som skaper sikker transport.
Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.
NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.
«Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»
EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.
Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.
Martin Lund-Iversen fremholder i dette innlegget at det å integrere KVU/KS1 o.l. med plan etter plan- og bygningsloven kan redusere planleggingstiden for store infrastrukturprosjekter – og samtidig gi planleggingen styrket kvalitet og økt legitimitet.
Godstrafikken på jernbanen må få like gode støtteordninger som elbilene. Gods på bane må få miljøstøtteordning fra 2019.
En stengt trikkedør. Sånn har det vært i uke etter uke etter uke … La oss håpe at det i en nødsituasjon vil være mulig å sparke den opp.
Foto: F. Dahl
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern