Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker engasjert og saklig meningsutveksling. Vi oppfordrer alle til å skrive under fullt navn. Send innlegg til samferdsel@toi.no


MENINGER

  • Ufin omgang med vonde tall

    To fremtredende aktører – Statens vegvesen og organisasjonen Trygg Trafikk – fører hver for seg løpende regnskap over antallet trafikkomkomne i Norge. Nå og da gir dette en smak av ufin konkurranse.

  • Ny svensk transportplan – norske tilstander i Sverige

    Sveriges infrastrukturminister presenterte en ny svensk nasjonal transportplan i begynnelsen av juni. Planen er stor, for en svensk minister, og har vokst mye siden forrige plan. Den nye planen inneholder en stor satsing på vedlikehold av jernbane og de første skritt mot et lyntognett i Sverige.

  • København i september:

    Norge klar for global ITS-samling

    Intelligente Transport Systemer (ITS) har utviklet seg til «en viktig driver for sikrere, renere og smartere transport», skriver kronikkforfatteren. Han poengterer at årets ITS World Congress, som skal holdes i København, faller sammen med «tidenes satsning på ITS i Norge» og foreslår at Norge søker om å bli vertskap for en ITS-verdenskongress i 2025.

  • Dahls notater ...

    Hovedstadens byrådsleder ankom i mørk bil av anstendig merke, og ble av sjåføren geleidet ut av baksetet, da han skulle delta i en seanse om nye Oslo-trikker og kollektivtransportens fortreffeligheter.

    Foto: F. Dahl

  • Dahls notater …

    «Hvis alle pendlerne hadde satt seg bak rattet i hver sin bil hver morgen, hadde det tilsvart en saktegående bilkø fra Oslo til Trondheim – og det i tillegg til alle bilene som allerede finnes på veiene!», skriver togoperatøren NSB.

    Vel, men hva hvis de over natten gjorde seg til togpendlere, alle disse bilfolkene?

    Foto: F. Dahl

  • CO2-avgift på LNG på skip øker utslippene

    Fjerning av fritaket for CO2-avgift på flytende naturgass (LNG) som drivstoff på skip ble innført i statsbudsjettet i 2018. Det er beklagelig om dette ikke blir rettet opp i revidert nasjonalbudsjett.

  • Hva foregår i tjeneste- kjøpmarkedet?

    «Etter mitt syn finnes det for mye penger blant offentlige bestillere», skriver Arvid Strand i dette innlegget. «De ansatte kan kjøpe seg fri fra arbeid de kunne gjort selv.»

  • Stabilitet eller endring i NTP?

    Sterkere søkelys på den gående

    «Etter som årene går og nye versjoner av NTP-dokumenter ser dagens lys, blir de gående, fotgjengerne, mer synlige», skriver Arvid Strand.

  • Er Ringeriksbanen et anstendig samferdselsprosjekt?

    «Politikere på Stortinget synes å mangle inngående kunnskaper om Ringeriksbanen», skriver Jørn Hanssen i dette innlegget. På vegne av MiljøRett §112 mener han at «det vil være anstendig av politikerne å utsette dette svært kostnadsdrivende og miljøødeleggende jernbaneprosjektet.»

     

  • Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

    Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april.  Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.   

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS