Du er her

MENINGER

  • Smart mobilitet:

    Luftige visjoner eller faktisk endring – hva må til?

    Glansbildet av fremtidens mobilitet er at du kan designe ditt eget skreddersydde tilbud som er tilpasset deg og ditt behov.

  • Spørsmålet er: Hva skal vi gjøre med elbil-batteriet?

    Elbilen har mange positive sider, og mange nordmenn er litt stolte av at Norge er verdensledende på å ta den i bruk. Men, som fredsprisvinner Denis Mukwege denne uken minnet oss om, råvarer til elbilen vokser ikke på trær. Og hva skal vi gjøre med alle de brukte elbilbatteriene? Litt mer om utfordringer, muligheter og løsninger knyttet til elbilbatterier, kan du lese her.

  • E8 i Tromsø – et opplagt valg!

    Dersom østalternativet velges for ny E8 ved Ramfjorden i Tromsø, vil det ifølge Olav Ellevset og Stein Fyksen bli demonstrert «hvor lite vekt samferdselsministeren og regjeringen legger på økonomiske rasjonelle hensyn i norsk vegutbygging.» Ellevset og Fyksen ser vestalternativet som «en klar vinner.»

  • Dahls notater

     

     

     

  • Fravær av ulykker bør ikke definere sikkerhet

    Et sikkerhetsarbeid som kun styres etter ulykkesstatistikk har ikke potensial til å nå noen nullvisjon for ulykker. Vi trenger også kunnskap for å forstå hva som skaper sikker transport.

  • Sams vegadministrasjon: Fra baksetet til førersetet

    Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.

  • To misvisende «myter» om klimapolitikk

    NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.

  • Sentralisere og fortette i all evighet – uansett?

    «Sentralisering og fortetting er rett og slett blitt svaret i mange sammenhenger», skriver Arvid Strand i dette innspillet. I vel mange sammenhenger, mener han: «Transportkonsekvensene som anbefalingene om fortetting og sentralisering er grunnet i, er ikke, etter det jeg kan se, sterke nok til å få den skjellsettende betydning de får.»

  • Indre Oslofjorden:

    Bro-alternativet bør få en ny sjanse

    EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.

  • Det farefulle vinterføret

    Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS