Du er her

MENINGER

  • Norsk-svensk dobbeltspor åpner nye muligheter

    Raske togforbindelser mellom hovedsteder som ligger nær hverandre er en selvfølge i de fleste land, men dessverre ikke i Norden. 

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

  • Regjeringen bidrar til mer tungtransport på vei

    Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti legger opp til at enda flere lastebiler kommer på norske veier. Samtidig sier partiene at dette er et budsjett for grønnere transport. Det er i beste fall en stor overdrivelse.

  • Vassumkrysset – Norges viktigste veikryss?

    DEBATT: Kostnadseffektiv godstransport til utlandet er viktig for Norge, poengterer Paul Barkve i dette innlegget, der han går inn for en god veiforbindelse – via broer – mellom E134 vest for Drammensfjorden og Vassumkrysset på østsiden av Oslofjorden.

  • Økning i CO2-avgifta rammer lokalt næringsliv

    Dersom forslaget til Statsbudsjettet 2018 blir vedtatt, har CO2-avgiften doblet seg siden 2013. Avgiften vil da være på 1,22 kr pr. liter fra 2018.

  • Fra bensin og diesel til el og hybrid:

    Motorsport som miljølaboratorium

    Sjarmen ved et godt motorløp, vil mange si, er den overdøvende motorstøyen og lukten av drivstoff og svidd gummi. Sommeren 2014 ble det første løpet i det internasjonale Formular E-mesterskapet kjørt, og her var det hverken motorstøy eller bensinlukt, for dette mesterskapet er basert på 100 prosent elektriske racerbiler.

  • Robust, robust, robust …

    Ordet robust brukes vel mye i NTP-dokumenter, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren.

  • En vel effektiv kollektivtransport

    Minutter telles, sekunder telles. Det skjer i det private, det skjer i arbeidslivet – i effektivitetens navn. Det kan gi noen ikke udelt gode resultater.

  • På tide med et «Havinor»!

    «Staten har tatt grep gjennom Avinor. Denne modellen bør overføres til havnene. Staten bør snarlig opprette et havnenes Havinor ved sjøfartens egen transportetat, Kystverket», skriver Tor Arne Borge og Kenneth Erdal.

  • Holdeplassavstand – tilsvar til Minken

    DEBATT: I debattinnlegget «Holdeplassavstand – en gang til» kritiserer Harald Minken fra Transportøkonomisk institutt det metodiske grunnlaget for vår beregning av optimal holdeplassavstand. Vi svarer her på kritikken ved å presisere metoden og forutsetningene som danner grunnlaget for Minkens innlegg.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS