Du er her

MENINGER

  • Forsinket planlegging uten kvalitet og legitimitet

    Martin Lund-Iversen fremholder i dette innlegget at det å integrere KVU/KS1 o.l. med plan etter plan- og bygningsloven kan redusere planleggingstiden for store infrastrukturprosjekter – og samtidig gi planleggingen styrket kvalitet og økt legitimitet.

  • Jernbanegods må få Tesla-subsidier

    Godstrafikken på jernbanen må få like gode støtteordninger som elbilene. Gods på bane må få miljøstøtteordning fra 2019.

     

  • Dahls notater ...

    En stengt trikkedør. Sånn har det vært i uke etter uke etter uke … La oss håpe at det i en nødsituasjon vil være mulig å sparke den opp.

    Foto: F. Dahl

  • Ikke lett for norske ITS-aktører å lykkes

    «Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.

     

  • Vi må kunne lære mer av ulykkene

    Staten finansierer tre selvstendige ulykkeskommisjoner som alle styres etter et utdatert lovverk. Løser de samfunnsoppdraget de er gitt?

     

  • Dahls notater ...

    Majorstuen T-banestasjon.

    Se opp! Der forteller et skilt  om en sikkerhetslinje.

    Se ned! Der finnes hva som kan tenkes å være rester av en gul sikkerhetslinje.

    Foto: F. Dahl  

     

  • Stor NATO-øvelse snart i gang:

    Farlig med sivil trafikk i militære stridssoner

    Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.

  • Noe å lære av førerløse racerbiler

    Fremtidens helter innen motorsporten er kanskje ikke dem som selv kjører fortest, men snarere dem som viser seg å være de beste IT-programmererne … Førerløse racerbiler har begynt å gjøre seg gjeldende – og de kan gi erfaringer til fordel for alminnelig veitrafikk.

  • Foran det store kaos i europeisk luftfart

    Tidligere samferdselsråd Olav Grimsbo ved Norges EU-ambassade i Brussel redegjorde i en grundig analyse i Samferdsel for konsekvensene av Brexit – og spesielt for luftfarten. En av hans viktigste konklusjoner er at norsk transport – luftfarten ikke minst – ikke synes å ta situasjonen med nok alvor.

  • Bompenger og journalistikk

    Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS