Du er her

MENINGER

  • Fra grønn idealisme til grønn inntjening

    I transportsektoren var noen tidligere ute enn andre med å satse grønt – les utslippsfritt og, mer generelt, forurensningsfritt. Slik satsing ga for noen år siden smak av idealisme og ble av mange møtt med skuldertrekk, men er etterhvert blitt mer preget av nødvendighet og butikk.

  • Mangelfull veiledning langs gater og veier

    «Er riktig og formålstjenlig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking viktig?», spør Bjørn Skaar, sjefingeniør i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, i et debattinnlegg som nylig ble publisert på disse nettsider. Han gir selv et svar – og en påfølgende konklusjon: «Ja, og derfor bør skilt og oppmerking håndteres bedre.»  

  • Skal vi bry oss om utslipp utenlands?

    Skal norsk klimapolitikk ta hensyn til utslipp utenlands? Svaret er nei dersom utslippet omfattes av et annet lands klimaforpliktelser, men kanskje ja dersom det er snakk om «herreløst» utslipp utenfor ethvert lands jurisdiksjon.

  • Samferdselsbudsjettet øker noe mer enn prisstigningen

    «Fram og tilbake er som kjent like langt – bilistene vurderer neppe om litt veibruksavgift er byttet ut med CO2-avgift når de handler drivstoff til pumpepriser på 16–17 kroner per liter», skriver Kjell Werner Johansen i denne kommentaren til regjeringens nye budsjettforslag.

  • Allmenn veiprising – en nødvendig revolusjon

    Et system for allmenn veiprising vil i framtida kunne erstatte fem–seks av dagens bilavgifter. Systemet vil innebære betydelig lavere veitransportkostnader i distrikts-Norge.

     

     

  • Uten elfly vil kortbanenettet være i fare

    «Vi har fem–sju år på oss for å løse elektrifisering av kortbanenettet i Norge», skriver Stein Nilsen i dette innspillet. «Greier vi det ikke, står kortbanenettet, slik vi kjenner det, i fare. Widerøe må bytte ut mesteparten av dagens flåte innen 2030. Er ikke elflyene klare, kan det få store konsekvenser for tilbudet i distriktene.»

  • Uriktig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking

    «Kolleger med skilt og oppmerking som ansvarsområde både i Statens vegvesen, fylkeskommuner og kommuner merker press for å ta i bruk løsninger de er faglig uenige i og som er i strid med gjeldende regelverk», skriver Bjørn Skaar i dette innlegget.

  • Nord-Norgebanen bør aldri bygges

    Til tross for et sterkt ønske blant mange i nord, er det vanskelig å finne troverdige argumenter for hvorfor Nord-Norgebanen noen gang bør bygges.

  • Vegtrafikken:

    Ulykkesstatistikken er dårligere enn noensinne

    Bare 17 % av trafikkskader som behandles av lege eller sykehus kommer med i vår offisielle statistikk over vegtrafikkulykker, som bygger på politiets rapporter. Selv for alvorlige skader er rapporteringsgraden bare 37 %. Det eneste tallet vi kan stole på, er antall drepte.

     

  • Ringeriksbanen – planlegging i hurtigtogsfart

    Den planlagte Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss vil i mange henseende være et dårlig prosjekt, ifølge Torbjørn Endal og Jørn Hanssen i foreningen MiljøRett §112. Bedre vil det være, mener de, å satse på en Ringeriksbanen Nord via Nittedal og Jevnaker.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS