Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Diesel til glede og besvær

    Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.

  • Mjøsa-regionens vei mot vest

    Paul Barkve går i dette debattinnlegget inn for et bedre veisamband mellom Mjøsa-regionen og Vestlandet.

  • Sjøveien og Nasjonal transportplan

    "Norge er det land i Europa som har lengst kystlinje, flest havner og havneanlegg. Vi må begynne å se på dette som en ressurs", påpeker Siri Hatland, adm. dir. i Fraktefartøyenes Rederiforening i dette innspillet til arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-29.

  • Innspill til fordel for en smart NTP

    LEDER: Oljeprisnedturen har gitt Norge en solid påminnelse om en gammel visdom – den som poengterer verdien av å ha et mangslungent næringsliv.

  • Flytting av flyplassen i Bodø:

    Samfunnsøkonomisk lønnsomt – men til hvilken pris?

     

    Hvis en kan bygge ut de sentrumsnære Rønvikjordene i Bodø, vil det være «svært ulønnsomt» å flytte lufthavnen 900 meter for å frigjøre arealer. 

  • Aldersvennlige Norge

    LEDER: Tenk om ledende politikere her i landet hadde lagt mer vekt på å få vinterfortauer ryddet for snø og hålke…

  • Debatten om sykkelsatsingen fortsetter:

    På stedet hvil – vi må videre

    DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.   

  • DEBATT:

    Sykkelsatsing - fra ord til handling

    Arvid Strand skriver i en kommentar 12/1 2016 på nettstedet Samferdsel at det nasjonale målet om økt sykkelandel er for ambisiøst, og at det er lite realistisk å nå målet om 8 prosent sykkelandel i 2023. Vi mener det er nødvendig å nyansere bildet, og ønsker å vise til erfaringer som viser at det nytter å satse på sykkel.

  • Bildeling – færre biler i byen:

    Én delebil mot ti privatbiler

    «Det delingsøkonomien først og fremst dreier seg om, er aktiviteter hvor tingenes ledige kapasitet utnyttes. Da slipper mange å eie, de kan heller bytte og leie», skriver kronikkforfatterne.

  • Sykling for milliarder – eller?

    Det høres jo helt fantastisk ut: I løpet av neste transportplanperiode (2018-2029) er transportetatene blitt enige om at det bør bygges ekspressveier for syklister for 7,8 milliarder kroner i landets ni største byområder.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS