Du er her

Debatt og andre meningsytringer i Samferdsel

Samferdsel ønsker en engasjert og saklig meningsutveksling her på nettet.Vi oppfordrer alle som vil ytre seg til å skrive under fullt navn. Bruk kommentarfeltet under artiklene på nett, der det finnes, eller bruk feltet "Skriv nytt debattinnlegg" i Meninger-menyen (PC og nettbrett). Du kan også sende innlegg som e-post til samferdsel@toi.no . Vi publiserer ikke ytringer fra personer som ikke gir seg til kjenne for redaksjonen.


MENINGER

  • Brynstunnelen:

    Hvor bra gikk det?

    I et debattinnlegg i Samferdsel hevder Harald Minken at vår rapport (1566/2017) om effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjonen i Brynstunnelen har så store svakheter at den bør revideres.

  • Veikryssing av Oslofjorden:

    Kan ESA stoppe fatalt feilgrep?

    Regjeringen og stortingsflertallet har vedtatt en tunnel nummer to istedenfor bro over Oslofjorden –  i suveren forakt for alle faglige råd og kvalitetssikret beregning av samfunnsnytten av alternativene.

  • Da Brynstunnelen var halvveis stengt:

    Gikk det egentlig så bra?

    Harald Minken ser i dette innlegget med kritisk blikk på en TØI-rapport om konsekvensene av stengningen av to av fire felt i Brynstunnelen i Oslo. «Svakhetene er så store at en bør vurdere å gi ut en revidert utgave», skriver han.   

     

  • NTP 2018–2029:

    Store endringer på veien til Stortinget

    Arvid Strand ser i denne kronikken med kritisk blikk på regjeringens prioritering av vegprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029. Nå, like før NTP-en skal behandles i Stortinget, fastslår Strand at prioriteringen er markert annerledes – og det uten klare begrunnelser – enn den transportetatene hadde lagt opp til.

  • Bygg ferdig E6 i Gudbrandsdalen nå – ikke i 2029!

    Over 100 millioner av skattebetalernes penger er brukt på å gjøre siste del av E6 gjennom Gudbrandsdalen klar til utbygging. Alt er klart. Regjeringa sier stopp.

  • Barnas transportplan:

    Mange fine ord, veldig lite konkret

    «Nyskapningen Barnas transportplan er å anse som et spill for galleriet», skriver TØI-forsker Arvid Strand i denne kommentaren. «Samferdselsdepartementet nøyer seg med å referere allerede etablerte, velmente mål, heller enn å presentere et kunnskapsgrunnlag om hva det er vi står overfor av utfordringer.»

  • Et uklokt forslag

    Forslaget om å legge ned Utrykningspolitiet er uklokt, mener trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik. Uten UP vil det i hans vurdering bli tilnærmet slutt på fartskontroller og annen kontroll i trafikken.

  • Togforsinkelser mens jernbanen oppgraderes:

    Bortkastede milliarder?

    Som pendler med tog halve året har jeg de siste årene merket en gradvis bedring av punktlighet i trafikken. Men nå vender vi tilbake til en periode med buss for tog, innstillinger og forsinkelser.

  • Lyntog er intet klimatiltak!

    Fremfor å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, bør Norge satse på raskere forbindelser med ordinære tog – ikke lyntog, fremholder Frode Hammer i dette innlegget.

  • Tusener omkomne og skadde:

    Behov for bedre ivaretagelse av dem som rammes

    8165 personer omkom og 68 649 ble alvorlig skadet på veiene i Sverige i de 19 årene fra Nullvisjonen ble innført i 1997 og frem til utgangen av 2015, oppsummerer Jörgen Lundälv. Han etterlyser bedre støttetiltak for mennesker som direkte og indirekte rammes av trafikkulykker.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS