Du er her

Fra grønn idealisme til grønn inntjening

I transportsektoren var noen tidligere ute enn andre med å satse grønt – les utslippsfritt og, mer generelt, forurensningsfritt. Slik satsing ga for noen år siden smak av idealisme og ble av mange møtt med skuldertrekk, men er etterhvert blitt mer preget av nødvendighet og butikk.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Nødvendighet forklart med en omseggripende forståelse for at transport bidrar til klimaendringer som truer vår planets ve og vel; butikk forklart med at kommersielle virksomheter ser penger i å levere grønne produkter og tjenester til et marked der stadig flere transportaktører satser grønt fordi kundene krever det.

Skipsfarten er ikke den delen av transportsektoren som tradisjonelt har fått bredest oppmerksomhet i den grønne omstillingen, der det har vært mer fokusering på veitransporten og luftfarten. Men forståelsen for at også skipsfarten er en forurenser av dimensjoner, har vokst – se bare på den oppblomstrende motstanden i Norge og andre land mot cruiseskipsanløp.

Norge er definitivt ikke det eneste landet der satsing på grønn skipsfart har grepet om seg. Men Norge ligger godt fremme i slik satsing. I en invitasjon til en rundebordskonferanse som arrangeres i ettermiddag – ledet av statsminister Erna Solberg, og med DNV GL på Høvik ved Oslo som vertskap – blir det poengtert at «det maritime miljøet i Norge utvikler ny teknologi og nye løsninger som verden trenger for å klare omfattende reduksjoner av klimagassutslipp.»

DNV GL – en storaktør innen kvalitetssikring og risikohåndtering, verdenskjent ikke minst for leveranser til skipsfarten – går såpass langt i invitasjonen som å skrive at «som Elon Musk er et forbilde for bilindustrien, er Norge et forbilde for den maritime industrien.»

Ja, Norge ligger iallfall langt fremme her. Se på Statens vegvesens satsing på el-ferger, se på kystrute- og cruiseskipsaktøren Hurtigrutens grønne satsing, se på det el-drevne og autonome containerskipet «Yara Birkeland», som har de norske aktørene Yara og Kongsberg Gruppen i ryggen … Eksemplene er mange, og mange av dem er fremkommet med offentlig medvirkning, offentlige penger.

«Hvordan skape utslippsfri skipsfart? Muligheter for norsk maritim næring.» Dette er blant stikkordene bak dagens rundebordskonferanse.

Veien frem til en dag da Norge og tusener av norske arbeidsplasser kanskje nyter godt av store milliardinntekter fra eksport av produkter og tjenester til grønn skipsfart, kan vise seg lang og kronglete. Dagens rundebordskonferanse kan sees som ett av mange puff i ryggen underveis.

I et slags beste fall vil Norge bli vel så kjent ute i verden for leveranser til grønn skipsfart som landet i dag er for sin offentlige satsing på å få nordmenn til å kjøre elbiler.

 

 

          

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS