Du er her

Ledere

  • Fra grønn idealisme til grønn inntjening

    I transportsektoren var noen tidligere ute enn andre med å satse grønt – les utslippsfritt og, mer generelt, forurensningsfritt. Slik satsing ga for noen år siden smak av idealisme og ble av mange møtt med skuldertrekk, men er etterhvert blitt mer preget av nødvendighet og butikk.

  • Mangelfull veiledning langs gater og veier

    «Er riktig og formålstjenlig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking viktig?», spør Bjørn Skaar, sjefingeniør i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, i et debattinnlegg som nylig ble publisert på disse nettsider. Han gir selv et svar – og en påfølgende konklusjon: «Ja, og derfor bør skilt og oppmerking håndteres bedre.»  

  • Det farefulle vinterføret

    Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.

  • Ufin omgang med vonde tall

    To fremtredende aktører – Statens vegvesen og organisasjonen Trygg Trafikk – fører hver for seg løpende regnskap over antallet trafikkomkomne i Norge. Nå og da gir dette en smak av ufin konkurranse.

  • Glatte fortauer, kanskje best å ta bilen fatt …

    Noen rundt omkring i landet bør kjenne ubehag når de oppsummerer hva den slående mangelen på fjerning av snø og hålke denne vinteren har medført.

  • En vel effektiv kollektivtransport

    Minutter telles, sekunder telles. Det skjer i det private, det skjer i arbeidslivet – i effektivitetens navn. Det kan gi noen ikke udelt gode resultater.

  • Klartekst om jernbanen

    Går det som regjeringen ønsker, vil det i årene fremover bli satset store offentlige penger på den norske jernbanen, det vil si sporene og selve togtrafikken. Dette er et godt eller ikke godt budskap å motta, avhengig av ørene som lytter.

  • Leder:

    Ufin forskjellsbehandling

    Opp gjennom årene har vinteren i Oslo budt på vanskelige forhold for både syklister, i den grad syklister har vært å se, og fotgjengere. Snø, slaps, hålke … Mange mennesker har helst holdt seg innendørs.

  • Leder:

    Trikkens minuser og plusser

    De skriver provoserende og treffer ikke i alle henseender blink, de tre TØI-forskerne som i et debattinnlegg, som ble publisert her på Samferdsels nettsted 19. oktober, hakker løs på en mulig utvidelse av trikkesystemet i Oslo.

Viser fra 1 til 10 av totalt 16 artikler
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS