DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP).
REPORTASJE: Hamburg havn genererer mer enn 600 000 arbeidsplasser. I tillegg kommer skatter og avgifter til stat og kommune med nesten 26 milliarder kroner, viser ny forskningsrapport.
NYHET: Mange har, ikke minst med koronaen og ny teknologi som bakgrunn, forsøkt å skape bilder av fremtidens samferdselssektor, og nye forsøksvise bilder foreligger nå i en rapport fra Oslo Economics, laget på oppdrag fra Statens vegvesen.
NYHET: Drammen havn tjener gode penger som storhavn for bilimport til Norge, men ser nå at det på kort tid er blitt skipet inn flere biler enn havnen strengt tatt har kapasitet til å håndtere.
REPORTASJE: Vil Hordfast bli et grønt broprosjekt, eller vil det føre til økte utslipp og økt energiforbruk? Tilhengere og motstandere av det planlagte brosambandet over Bjørnafjorden, det som skal forbinde Bergenshalvøyen med Stord, er rivende uenige.
KOMMENTAR: En drøy promille av totalsummen i den nye NTP-en er tenkt brukt på forskning på hvordan Norge skal ta ut gevinster ved å utnytte transportinfrastrukturen i samspill med ny teknologi, poengterer Kjell Werner Johansen i denne kommentaren. Og han skriver: «Kanskje er dette blant de mest lønnsomme postene i planen.»
NYHET: (oppdatert 20. mars) Natur og Ungdom, Statens vegvesen, Kystverket, Besteforeldrenes klimaaksjon, Drivkraft Norge, Norges Lastebileier-Forbund … Noen var raskt ute med egne reaksjoner på innholdet i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033.
NYHET: I sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033, som ble offentliggjort klokken 12 i dag, legger regjeringen til grunn en samlet økonomisk ramme på rundt 1200 milliarder kroner over tolv år.
NYHET: Et båtrederi går sammen med en kystbyutvikler og en båtbygger inn for at pendlere omkring Oslofjorden skal velge bort veitransport til fordel for reising med elektriske hurtigbåter.
NYHET: Gjennom mange år har det vært mye flagging av ambisjoner om å få godstransport over fra vei til sjø og bane, men nå foreligger enda et signal om at utviklingen ikke har gått helt som tenkt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern