Du er her

På sjøen

  • Transportløsninger i Nord-Norge. «Transportutfordringene er mange i et område med lange avstander og tøft klima», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    Fremtidig transport i Nord-Norge under lupen

    NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.

  • Godsalliansen ønsker mer enn klimaplanen gir

    Klimaplanen - og mer fra vei til sjø og bane. Mer bør gjøres for å få gods over fra vei til jernbanen og sjøen, mener Godsalliansen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Godsalliansen – en sammenslutning av organisasjoner innen transportsektoren – benytter dagens fremleggelse av regjeringens Klimaplan for 2021–2030 til å be om styrket satsing på å få godstransport over fra vei til sjø og jernbane.

  • Mange hurtigruteskip i havnen

    Rekordmange hurtigruteskip til kai. En ikke helt dagligdags samling hurtigruteskip.

    NYHET: I romjulen ble det satt ny rekord i antall hurtigruteskip til kai i Bergen. 

  • Statlig hjelp til nytt hydrogenløft for skipsfarten

    Stor statlig støtte, via Enova, til to skip som dette. Illustrasjon fra Enova.

    NYHET: Et prosjekt for utslippsfrie lasteskip drevet frem av batterier og hydrogen mottar 219 millioner kroner i statlig støtte.

  • Et stort tap av containere

    Containerskip i uvær. Etter tapet av containerne, gjorde skipet vendereis og nådde havn i Kobe. Foto: Klipp fra YouTube-video.

    NYHET: Rundt 1800 containere hadde røket i havet og hundretalls andre lå hulter til bulter om bord da et containerskip denne uken søkte havn i Kobe i Japan etter å ha vært utsatt for uvær i Stillehavet., underveis fra China til California.
     

  • «Blir gjennomført», sier Hareide om skipstunnelen

    NYHET: Mange sa det da dramatikkpregede budsjettforhandlinger var i havn for noen dager siden, og i dag sier samferdselsministeren det samme i en pressemelding, at nå er det klart for bygging av Stad skipstunnel.

  • Store prosjekter:

    Den farlige (og nyttige) optimismen

    Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons

    KRONIKK: Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv. I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd. 

  • Statlige millioner til grønne hurtigbåter

    Grønne hurtigbåter. «Satsing på grønn skipsfart er viktig for regjeringen, fordi det kutter utslipp og skaper arbeidsplasser», sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Illustrasjonsfoto: Omni Produksjon AS

    NYHET: Seks av landets fylkeskommuner får nå samlet nær 90 millioner statlige kroner i støtte til satsing på utslippsfrie og hybride hurtigbåter, melder Miljødirektoratet.

  • En mulig sammenslåing av store forskningsaktører

    Tett samarbeid, sammenslåing eller fortsatt hver for seg? Fire forskningsinstitusjoner har som mål å konkludere innen 1. juli. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Fire norske forskningsinstitutter – NGI, NILU, NIVA og IFE – vurderer å slå seg sammen, forklart med at de alle har aktiviteter knyttet til klima, energi, miljø og bygging av infrastruktur. 

  • Skandinaviske transportforskere setter lesbare spor

    Skandinavisk transportforskning. Artikkelen er basert på et kapittel artikkelforfatterne samt Berner Larsen har skrevet i et festskrift, utgitt på Fagbokforlaget, ved deres forskerkollega Finn Jørgensens 70-årsdag i høst.

    FORSKNING: På 2000-tallet har skandinaviske transportforskere publisert stadig flere artikler i fagfellevurderte tidsskrift. Vi ser også et økende samarbeid med forskere utenfor Skandinavia. Forskere fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige, Transportøkonomisk institutt (TØI) i Norge og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har stått bak nesten 30 prosent av den fagfellevurderte forskningen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS