Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»
Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.
Etter at et fem år langt fornyingsprosjekt er unnagjort, kan alle Kystverkets fem sjøtrafikksentraler skilte med nye overvåkingssystemer og renoverte lokaler.
Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.
Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.
Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.
Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.
Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.
Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.
Denne artikkelen – og beskrivelsen, under artikkelen, av PortXL – er tidligere publisert på Port of Rotterdam’s hjemmeside. Red.
The Norwegian company Yara is currently building a full-electrical container ship fitted with an autonomous control system: the Yara Birkeland.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern