Verdien av raskere godstransport varierer mye mellom ulike varer, og er høy blant annet for fersk fisk. Nye tall for verdien av spart transporttid gir et bedre grunnlag for å beregne lønnsomhet av tiltak som gagner godstransporten.
LITT AV HVERT: Et nytt eksempel på at elektrisk fremdrift til vanns griper om seg kommer fra USA, der en turoperatør har bestilt to el-turbåter for folk som vil se turistattraksjonen Niagarafallene på nært hold.
LITT AV HVERT: Fergeselskapet Bastø Fosen skal om knappe to år sette inn en batteridrevet ferge på den travle forbindelsen Moss–Horten.
Regjeringen la onsdag 10. april frem forslag til ny havne- og farvannslov. Det var knyttet store forventninger til dette i næringen, men skuffelsen ble stor. Forslaget vil ikke bidra til mer sjøtransport.
LITT AV HVERT: Noen år etter at Color Lines passasjer- og bilferger på ruten Oslo–Kiel tok i bruk landstrøm under anløpene i Oslo, skal de i mai begynne å gå på landstrøm også i Kiel.
LITT AV HVERT: En dagstur ut fra kurslokalene hører gjerne med når Transportøkonomisk institutt arrangerer det årlige og fem dager lange TØI-kurset for samferdselsinteresserte mennesker. I år står tre poster – inklusive et besøk i Follobanens informasjonssenter – på dagsturprogrammet.
LITT AV HVERT: Norge er ikke alene i verden om å satse på mindre miljøfiendtlig skipsfart. Sverige er blant de øvrige landene som gjør det …
Etter 100 år med bilferjer siden den første kom i drift i 1919, er denne transporten inne i det som må sies å være en dramatisk endring.
Bergen Havn er først i landet med å ta i bruk et digitalt miljøregnskap for cruiseskip. Hvert cruiseskip rangeres etter en miljøskår. Skåren danner grunnlaget for en tilleggsavgift som skal betales ved et havneanløp – eventuelt en rabatt for cruiseskip med lite miljøavtrykk.
LITT AV HVERT: Fortsatt økende bruk av buss, trikk, metro, tog og båt i Oslo og Akershus resulterte i at kollektivtrafikken i hovedstadsområdet samlet noterte seg for 387 millioner påstigninger i fjor, ifølge administrasjonsselskapet Ruter.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern