Kjell Werner Johansen ser i denne kommentaren gode begrunnelser for samferdselsminister Jon Georg Dales lanserte nyorganisering av arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP).
Etter at et nytt selskap tok over den sterkt trafikkerte fergestrekningen mellom Halhjem og Sandvikvåg på E39, har passasjerer, bilister og nyttetrafikk måttet akseptere forsinkelser og kanselleringen nærmest daglig.
LITT AV HVERT: Forskningsrådet skal på oppdrag fra Samferdselsdepartementet finne ut hvordan forskning, utvikling og innovasjon best kan bidra til å løse store transportutfordringer, og en strategigruppe er etablert for å gjøre jobben.
LITT AV HVERT: Norge er ikke verdens eneste land med ambisjoner om å få mer gods over på jernbane og skip – Sverige er ett av de andre.
«På vegne av sjøtransporten frykter vi at regjeringen gjør alvor av et omstridt forslag om en såkalt ‘liberalisering av havnekapitalen’», skriver innsenderne. Hvis så skjer, vil det bety «at kommunene kan tappe havnene for kapital, legge ned havnen og bruke arealene til noe annet.»
LITT AV HVERT: Mange rundt om i Europa og verden for øvrig har lenge revet seg fortvilet i håret over fraværet av en Brexit-avklaring. Ett av utallige fortvilte rop står i dag å lese i den danske nettpublikasjonen Transportmagasinet.
Elektriske ferjer (el-ferjer) seiler allerede i norske fjorder. Dette sammen med AutoPASS-billettering og andre effektiviseringstiltak gjør ferjetilbudet mer miljøvennlig og konkurransedyktig med faste vegforbindelser.
Den stadig mer komplekse transportsektoren innebærer økende grad av samhandling mellom ulike aktører, påpeker artikkelforfatteren. Hun ser at svikt i samhandling kan gå på sikkerheten løs – og at transportfolk kan høste lærdom fra petroleumsindustrien, som ifølge hennes egen forskning lenge har stått overfor tilsvarende utfordringer.
LITT AV HVERT: Arbeidet med en ny Nasjonal transportplan (NTP), denne gang for perioden 2022–2033, er i startfasen, og samferdselsminister Jon Georg Dale gjør det klart overfor transportetatene og andre involverte at de bør gi ham god valuta for pengene.
LITT AV HVERT: Statens vegvesen og rederiet Norled AS signerte i dag den tidligere varslede avtalen om bygging av det partene betegner som «verdens første hydrogen-elektriske ferge.»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern