Du er her

På sjøen

  • Ikke bare applaus for budsjettforslaget

    LITT AV HVERT: Noen innen samferdselssektoren er ganske fornøyd, andre heller misfornøyd, med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020.

  • Samferdselsbudsjettet øker noe mer enn prisstigningen

    «Fram og tilbake er som kjent like langt – bilistene vurderer neppe om litt veibruksavgift er byttet ut med CO2-avgift når de handler drivstoff til pumpepriser på 16–17 kroner per liter», skriver Kjell Werner Johansen i denne kommentaren til regjeringens nye budsjettforslag.

  • 75,4 milliarder til samferdselen

    LITT AV HVERT: Regjeringen forslag til statsbudsjett for 2020, offentliggjort i formiddag, byr på 75,4 milliarder kroner til samferdselen.

  • Ja, minister, vi kan gi deg mer for pengene …

    LITT AV HVERT: Etter at samferdselsministeren i januar ba store aktører i samferdsels-Norge om å få mer for pengene, har han i dag mottatt innspill som viser at, ja, det det kan han få.

  • Molde, landets nye «fergehovedstad»

    LITT AV HVERT: Den pågående omorganiseringen av Statens vegvesen innebærer etablering av en nasjonal fergeavdeling, og i dag er det klart at avdelingen skal holde til i Molde.

  • Utilfredse fergepassasjerer – rederiet bøtelegges

    LITT AV HVERT: Utilfredse passasjerer på ferger fra og til den danske øya Bornholm i Østersjøen medfører at fergeoperatøren ilegges en bot på vel 100 000 danske kroner, melder Transport- og Boligministeriet.

  • Styrket overvåking av skipstrafikk ved Svalbard

    LITT AV HVERT: I en tid med voksende skipstrafikk ved Svalbard er Kystverket i ferd med å sikre seg et kontinuerlig oppdatert bilde av denne trafikken, ved hjelp av nye basestasjoner.

  • Veitransport koster Tyskland dyrt

    Transport koster årlig tyske skattebetalere 149 milliarder euro som ikke dekkes av vei- og bensinavgifter eller på annen måte av transportører og trafikanter selv. Veitrafikken genererer 94,5 prosent av disse kostnadene, i stor grad på grunn av ulykker og klimabelastning.

  • Elektrisk kollektivtrafikk på Oslofjorden

    LITT AV HVERT: En av de tre passasjerbåtene på kollektivtrafikkruten mellom Aker brygge i Oslo sentrum og Nesodden i Akershus er ombygget til batterielektrisk drift, etter hittil å ha gått på naturgass.

  • Oslo Havn, et mulig utslippsfritt eksempel

    LITT AV HVERT: Oslo Havn har ambisjoner om å bli utslippsfri og har i den sammenheng nå gått i samarbeid med Miljøstiftelsen Bellona, som skal være sparringspartner og dessuten bidra til internasjonal spredning av lærdom fra hovedstadshavnen.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS