Du er her

På sjøen

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Bergen ser for seg bybåter i kollektivnettverket

    Bergen kommune vurderer å etablere en ny bybåtrute. Den er tenkt som et maritimt tilskudd til det allerede eksisterende kollektivnettverket og skal knytte sammen bydeler langs byens langstrakte sjøkant.

  • Toppmøte om høye fergetakster

    LITT AV HVERT: Fire regjeringsmedlemmer inviterer seks fergetakst-protesterende fylkeskommuner til et møte mandag, ifølge Samferdselsdepartementet med det formål å etablere «et felles økonomisk faktagrunnlag om situasjonen som har oppstått.»

  • Visjoner for bærekraftig transport

    Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.

  • De vil ha Erna Solberg på banen i fergetakst-striden

    LITT AV HVERT: Fire fylkeskommuner ber regjeringen og Stortinget om pengestøtte til å drive ned høye fergetakster som har skapt en protestbølge i kyst-Norge.

     

  • Grønn satsing på de syv hav

    LITT AV HVERT: Vinnere innen shipping vil være dem som satser på grønne løsninger, mener rederiet Klaveness Combination Carriers, som bebuder at det skal ligge i forkant av den grønne satsingen til havs.

  • Mange muligheter – og vanskelige valg

    Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.

  • En nøkkel til nye transportløsninger:

    Mindre til betong, mer til kompetanse

    De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.

  • Slik kan Norge halvere klimagassutslipp …

    LITT AV HVERT: Klimakur 2030, rapporten som i dag ble overlevert regjeringen, lister opp muligheter Norge har til å halvere ikke-kvotepliktige klimagassutslipp innen 2030.

  • Göteborgs havn får bedre jernbaneforbindelse

    LITT AV HVERT: Den ni kilometer lange jernbanen for godstrafikk til og fra havnen i Göteborg er under utbygging fra å være ensporet til å bli dobbeltsporet.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS