REPORTASJE: Vestland fylke utsetter krav om utslippsfrie hurtigbåter. Istedenfor satses det nå på en hybridløsning. Neste generasjon av hurtigbåter skal drives med en kombinasjon av batteri og diesel og være på plass i 2024.
NYHET: Regjeringens forslag til kommende års statsbudsjett medfører, tradisjonen tro, både risende og rosende kommentarer fra interesser innen samferdselssektoren.
NYHET: Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021, offentliggjort i formiddag, gir vel 80 milliarder kroner til samferdselsformål, opp fra vel 74 milliarder kr i vedtatt budsjett for 2020 – vel å merke før Stortinget bevilget mer som følge av koronaepidemien.
NYHET: Dramatiske kostnadsøkninger i store prosjekter, en lynrask teknologiutvikling og mye koronaskapt uvisshet om fremtidens behov og økonomi … Dette bidrar til at samferdselsminister Knut Arild Hareide ser for seg en annerledes satsing på samferdselsprosjekter enn mange hittil har tatt for tilnærmet gitt.
NYHET: Så er de sjøsatt i Tyrkia, to av fire skip som rederiet Havila Kystruten lenge har planlagt å sette i fart på kystruten Bergen–Kirkenes, også kjent som Hurtigruten, der rederiet Hurtigruten AS fortsatt er enerådende.
REPORTASJE: Etter at koronautbruddet stengte ned Norge, har ikke et eneste cruiseskip anløpt Bergen havn. Bergen er den største cruisehavnen i Norge og hadde i fjor 326 cruiseanløp med rundt 610 000 passasjerer.
FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.
HVA NÅ? Regjeringen satte i gang de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid grunnet den pågående korona-pandemien. Selv om samfunnet ble stengt ned og helsevesenet ble satt på prøve, fortsatte den landsomfattende transportlogistikken. Varer kom frem, og beviset for at det ikke var noe grunn for å hamstre, ble stadig bekreftet.
FORSKNING: «Ungdom reiser mindre nå enn de gjorde før, og de gjør særlig færre besøksreiser», skriver artikkelforfatteren. «Dette gjelder all ungdom, men særlig de i ungdomsskolealder. Samtidig blir disse i større grad kjørt på ulike aktiviteter enn det de gjorde tidligere, og de sykler og går mindre.»
LITT AV HVERT: Et utslippsfritt lasteskip – og det er snakk om intet mindre enn «verdens aller første» sådanne – er ifølge klasseselskapet DNV GL i ferd med å bli virkelighet langs norskekysten.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern