Du er her

Under kategorien FORSKNING vil du finne forskningsrelaterte artikler skrevet etter  1. januar 2016. Fra denne datoen publiseres Samferdsel bare på nett.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Bygdepakke Bø:

    En bypakke på bygda

    Diskusjonen om klimavennlig transport, kompakt byutvikling og bypakker som virkemiddel har i all hovedsak vært innrettet mot større byer. Kunnskapstilfanget om tilsvarende forhold i småbyer og tettsteder er, etter vår oppfatning, mangelfullt.

  • Da Brynstunnelen var en flaskehals:

    Forsinkelser, men ikke kaos

    «Å halvere kapasiteten på en av Norges tyngst trafikkerte veilenker gikk ganske bra – det skapte ikke krise eller kaos», skriver Aud Tennøy i denne artikkelen.

  • Et veikart for bruk av samvirkende ITS i byer

    Samvirkende ITS (intelligente transportsystemer) kan bidra til å løse en rekke transportutfordringer knyttet til miljø, effektivitet og sikkerhet. Europeiske byer er blant dem som har transportutfordringer å løse, og de er dermed sentrale med tanke på å øke bruken av samvirkende ITS.

     

  • Ny håndbog om integration af støj i vejplanlægningen

    Jo tidligere støjforhold inddrages i planlægning af nye veje, jo mere effektivt og jo billigere kan støjproblemerne normalt håndteres! Dette er den røde tråd i den nye ON-AIR håndbog som præsenteres i denne artikel.

  • Transportsektoren:

    Tiltak for et bedre miljø

    Noen miljøtiltak innen transportsektoren gir bedre effekt enn andre, og så gjelder det naturligvis å velge smart …

  • Mange stygge trafikkulykker:

    Den livsfarlige uoppmerksomheten

    En eller annen form for uoppmerksomhet hos førere av motorkjøretøy bidrar til rundt 30 prosent av dødsulykkene i veitrafikken i Norge, viser en gjennomgang TØI har gjort av ulykkerapporter.

     

  • Varelagerets betydning for trafikk og klima

    Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.

  • Boliger og arbeidsplasser:

    Miljøgevinster ved sentral lokalisering

    Sentral kontra mindre sentral lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser gir flere kollektivturer, færre bilturer og lavere antall kjøretøykilometer for bil. Effektene varierer avhengig av om vi ser på bosatte, ansatte eller totale tall, og fra sted til sted.

  • Trafikkprognoser i bompengeprosjekter:

    Bedre i Norge enn i mange andre land

    Trafikkprognoser er grunnlaget for all transportplanlegging. I bompengeprosjekter er det ekstra viktig å ha treffsikre anslag for hvor mange som vil bruke den nye vegen.

Viser fra 1 til 10 av totalt 51 artikler

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS