Du er her

Under kategorien FORSKNING vil du finne forskningsrelaterte artikler skrevet etter  1. januar 2016. Fra denne datoen publiseres Samferdsel bare på nett.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Altfor små forbedringer i Europas trafikksikkerhet

    For fjerde år på rad har det vært en altfor svak forbedring av trafikksikkerheten i Europa til at EU med sannsynlighet kan nå sitt mål om 50 prosents reduksjon av antall trafikkdrepte i 2020 i forhold til 2010.

  • Veibygging:

    Lønnsomheten kan både forklares og forbedres

    En liten og spredt befolkning og vanskelig terreng kan forklare en god del av den dårlige samfunnsøkonomiske lønnsomheten blant norske veiprosjekter. Men vi behøver ikke slå oss til ro med det.

     

  • Kan lave fartsgrenser i byer og tettsteder lønne seg?

    Lave fartsgrenser i byer og tettsteder kan være en god idé, viser nye beregninger som gir et annet svar enn tidligere beregninger.

  • Selvkjørende kjøretøy – positivt for miljøet?

    Selvkjørende kjøretøy har potensialet til å bedre effektiviteten, mobiliteten og trafikksikkerheten i transportsystemet. Det er fortsatt knyttet stor usikkerhet til om de vil bidra positivt eller negativt miljømessig. De fleste tror at selvkjørende kjøretøy vil medføre økt kjøring, mens virkningene på kø, energi- og arealbruk er mer usikker.

  • Oppsplitting av veiregionene: Ikke så sanseløst

    Å overføre administrasjonen av fylkesveiene fra Statens vegvesen til fylkeskommunene kan innebære utfordringer. Men dagens løsning med politisk ansvar uten en egen administrasjon er også problematisk.

     

  • Sjekk samfunnsnytten av enkle kollektivtiltak

    TØIs nå fornyede Kollektivkalkulator er et forenklet, web-basert verktøy for nyttekostnadsberegning av universell utforming og andre enkle tiltak i kollektivtransporten.

  • Byvekstavtalene – balansekunst for nullvekst

    «Med byvekstavtalene begir landets største byområder, sammen med regionalt og statlig nivå, seg inn i ukjent terreng», skriver artikkelforfatterne. «Det er en kompleks avtalestruktur, som innebærer nye former for samarbeid, finansiering, måling og oppfølging.»

  • Vi trenger fremdeles trafikksikkerhetskampanjer

    Trafikksikkerhetskampanjer bidrar til at unge trafikanter blir aktsomme og dermed til reduksjon i antallet trafikkdøde, foruten at slike kampanjer har en vedlikeholdende effekt – ved at de får allerede aktsomme trafikanter til ikke å hvile på laurbærene.

  • Bruk av narkotika i trafikken:

    Vet vi egentlig hvor stor risikoen er?

    Det hersker «en dyp usikkerhet i vår kunnskap om risiko ved bruk av narkotika i trafikken», skriver artikkelforfatteren

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS