Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Slik kan vi tallfeste hva trafikkavbrudd koster

    Nyttekostnadsanalyser (NKA) benyttes ofte for å verdsette konsekvenser av infrastrukturprosjekter, men metodikken er kritisert for å være mangelfull –  blant annet ved at relevante nyttevirkninger ikke beregnes og tas med i analysene.

  • Elfly i ordinær passasjertrafikk:

    Langsiktig ønskedrøm eller snart realitet?

    Avinor har satt seg som mål at all innenriks luftfart skal være elektrisk innen 2040. Hvor sannsynlig er det at det blir storskala elektrifisering på korte ruter allerede i løpet av 2020-tallet?

  • Tilskudd til kollektivtransport gir lite omfordeling

    Tilskudd til kollektivtransport medfører noe omfordeling mellom rik og fattig, men er alt i alt lite egnet for et slikt formål.

  • Ny mobilitet krever nye analyseverktøy

    For å skape attraktive tilbud innenfor nye transportmidler, eksempelvis bysykler, kreves nye verktøy som kan beregne hvordan trafikantene opplever det enkelte tilbudet og dermed hvilken kvalitet tilbudet har, fremholder artikkelforfatterne.

  • Ville du krysset veien her?

    Du skal en tur inn til sentrum og tenker å reise kollektivt. For å komme til bussholdeplassen må du krysse en tett trafikkert vei med fartsgrense 60 km/t. Det finnes ingen gangfelt eller åpenbart trygge steder for å krysse, annet enn nedsenket kantstein på begge sider som antyder et mulig kryssingssted. Hva gjør du?

  • Forskning viser:

    Bruk av mobiltelefon i bil gir økt ulykkesrisiko

    I teorien kan man tenke seg at bruk av mobiltelefon i bil gir færre ulykker. I praksis øker ulykkesrisikoen. Det gjelder både for håndholdt og håndfri telefon. Forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon i bil kan bidra til en liten nedgang i ulykkestall, men det er uvisst hvor godt et slikt forbud overholdes.

     

  • Mobiltelefon i bilen kan bedre trafikksikkerheten

    «Selv om radiolytting, mobiltelefonbruk og passasjerer i bilen med stor sannsynlighet reduserer sjåførenes konsentrasjon, og dermed også deres kjøreferdigheter, kan disse faktorene allikevel virke positivt på trafikksikkerheten», skriver artikkelforfatterne. De tar utgangpunkt i at bilførerne følger loven og ikke bruker håndholdte mobiltelefoner. 

     

  • Trafikksikkerhet:

    Ingen er verdensmester for evig

    «Jeg blir slått til slutt», sa Therese Johaug foran ett av vinterens skirenn. Det samme kan vi si om Norge, som regjerende verdensmester i trafikksikkerhet. Vi mister mestertittelen til slutt.

  • Norge – ideelt for elfly

    Elfly er noe «alle» er enige om at vi trenger i Norge, og «alle» er enige om at er viktig i fremtiden for å gjøre flytransporten mer bærekraftig. Hvorfor er det slik? TØI gir sju forklaringer.

  • Investeringer i samferdsel – lønnsomme for hvem?

    Fordelingshensyn er trolig viktige i beslutninger om samferdselsprosjekter og andre offentlige investeringer, særlig hensynet til geografisk fordeling. Dette taler for at slike hensyn også bør få en mer sentral plass i utredningene.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS