Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Bedre vegtilbud:

    Redder ikke distrikter, men gir vekst i byområder

    Bedre transport, til fordel for byer eller distrikter? «Vi finner flest positive virkninger for prosjekter i eller nær befolkningstette områder. Det er imidlertid ingen tegn på at bedre transport kan snu negative tendenser i mer befolkningsvake områder», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    FORSKNING: Troen på at vegprosjekter gir vekst og verdiskaping er ofte stor. En ny studie viser at slike virkninger oftest oppstår i befolkningssterke områder hvor utviklingen allerede er positiv. I spredtbygde strøk er det få tegn til at bedre veger kan snu den negative utviklingen.

  • Gode forslag til norske regler for elsparkesykkel

    Norsk regelverk for elsparkesykler. Krav til opplæring og krav til lys og reflekser på elsparkesykler – dette er noe artikkelforfatteren savner i det foreslåtte norske regelverket, som nå er ute på høring. Illustrasjonsfoto: Ivan Smuk /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Elsparkesykler har siden de ble innført medført mye kaos i bybildet og mange skadde i trafikken, bl.a. i Oslo. Et nytt norsk regelverk for å minimere disse ulempene er derfor nå på høring. Danske Via Trafik har gjennomgått de aktuelle reglene og mener at de, til tross for noen mangler, kan medvirke til å redusere ulykkesrisikoen.

  • USAs presidentvalg:

    Noe å lære for dem som kartlegger transportatferd

    Illustrasjon, metoder for spørreundersøkelser. «Konsekvensene er at svarene ikke lengre klarer å gi et korrekt bilde av reisevaner i Norge», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjon: David Castillo Dominici /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Etter presidentvalget i USA i november, er det «game over» for spørreundersøkelser innen transportplanlegging i Norge? På en spektakulær måte illustrerte presidentvalget på nytt utfordringen med spørreundersøkelser.

  • Lavere aldersgrense for bilkjøring – en god idé?

    Aldersgrense for førerkort. «Det som er bakvendt ved dagens aldersgrenser for førerkort, er at aldersgrensen er lavere for moped og lett motorsykkel enn for bil», skriver Rune Elvik. «Dette er bakvendt fordi moped og motorsykkel har høyere skaderisiko enn bil.» Illustrasjonsfoto: JuNiArt /Scandinavian Stockphoto

    Artikkelforfatteren søker svar på om det er en god idé å iverksette en foreslått prøveordning med begrenset førerkort for bil for 16-åringer i utkantstrøk. Men som han konkluderer: «Å vedta endringer i aldersgrenser for førerkort, er å fatte beslutninger under stor usikkerhet. Vi vet hva vi har, ikke hva vi får.»

  • Nye møteplasser for godstransport – swipe and load!

    Digitale speditører. De fleste av de spurte speditørene ser det ifølge artikkelforfatterne som nødvendig for å overleve at de blir med på den digitale utviklingen. Illustrasjonsfoto: Syda Productions /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: For å møte konkurransen fra nye digitale møteplasser, bør etablerte speditører satse på merverdi utover verdien de har som møteplass for kjøpere og selgere av transporttjenester. 

  • Økte kostnader for fiskeeksporten uten EØS-avtalen

    Sjømateksport med og uten EØS-avtalen. Det vil bli tid- og kostnadskrevende grensepasseringer for eksporten av laks og annen sjømat til europeiske markeder hvis Norge sier opp EØS-avtalen uten å lykkes med å fremforhandle betingelser som gir en smidig ordning for grensekontroll, fastslår artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: For norsk fiskeeksport vil en oppsigelse av EØS-avtalen (NOREXIT) innebære økt tidsbruk ved grensepassering på grunn av veterinærkontroll med stikkprøvekontroll og laboratorietest av fisken. Dette kan forsinke de transportene som kontrolleres og gi betydelig høyere transportkostnader i tillegg til redusert salgspris for fisken. 

  • Hvordan oppfatter lokalpolitikere bypakker?

    Lokalpolitikeres innflytelse. Artikkelforfatterne poengterer at det er vanskelig for velgerne å vite hvem de skal holde ansvarlige for bompengebeslutninger når politikere på både statlig og lokalt plan kvier seg for å ta slikt ansvar. Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Artikkelforfatterne undersøker hvordan lokalpolitikere opplever sin innflytelse og sitt handlingsrom i etableringen av bypakker, der også staten er en aktør. De gir en illustrasjon: «Bompenger er et upopulært virkemiddel, og det finnes eksempler der ingen av politikerne på ulike forvaltningsnivåer ønsker å ta ansvar for denne delen av byvekstavtalene.» 

  • Gir flere elbiler høyere nettleie?

    Elbil-lading og strømpriser. «Dette er den første landsdekkende empiriske studien av effekten av elbilhold på nettkostnader, og resultatene kan ha overføringsverdi til andre land der elbilandelen er på vei opp», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: I en ny studie basert på norske data har vi undersøkt sammenhengen mellom elbilhold og kostnader for det lokale nettselskapet. Vi finner klare tegn på at flere elbiler resulterer i økte kostnader, men for de fleste strømkunder utgjør dette likevel små beløp.

  • Skandinaviske transportforskere setter lesbare spor

    Skandinavisk transportforskning. Artikkelen er basert på et kapittel artikkelforfatterne samt Berner Larsen har skrevet i et festskrift, utgitt på Fagbokforlaget, ved deres forskerkollega Finn Jørgensens 70-årsdag i høst.

    FORSKNING: På 2000-tallet har skandinaviske transportforskere publisert stadig flere artikler i fagfellevurderte tidsskrift. Vi ser også et økende samarbeid med forskere utenfor Skandinavia. Forskere fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige, Transportøkonomisk institutt (TØI) i Norge og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har stått bak nesten 30 prosent av den fagfellevurderte forskningen.

  • Ny organisering av jernbanesektoren i Storbritannia

    Britisk jernbaneorganisering. Om forholdene i Storbritannia skriver Morten Welde at «til tross for kraftig passasjervekst, har kritikken mot både jernbanetilbudet og operatørene tiltatt.» illustrasjonsfoto: Alexander Maximov /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Mens persontransport på det norske jernbanenettet er i ferd med å konkurranseutsettes, går andre land i en annen retning. I Storbritannia har man nylig besluttet å avvikle anbudsregimet 25 år etter at det ble innført.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS