Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Ny organisering av jernbanesektoren i Storbritannia

    Britisk jernbaneorganisering. Om forholdene i Storbritannia skriver Morten Welde at «til tross for kraftig passasjervekst, har kritikken mot både jernbanetilbudet og operatørene tiltatt.» illustrasjonsfoto: Alexander Maximov /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Mens persontransport på det norske jernbanenettet er i ferd med å konkurranseutsettes, går andre land i en annen retning. I Storbritannia har man nylig besluttet å avvikle anbudsregimet 25 år etter at det ble innført.

  • Utslippene fra nye biler i EU går ned

    Flere elbiler i EU. «Norge er et lite land. Det selges nå flere elbiler i Tyskland, Frankrike og Storbritannia enn i Norge. Det er slutt på norsk ‘dominans’ i dette markedet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank Gärtner /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: EUs utslippsregulering for nye biler begynner for alvor å bite nå i år. Det har ført til en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider og et brått fall i CO2-utslippet. 

  • I koronaens kjølvann:

    Langt mindre togreising, tiden inne for nye priser

    Korona gir færre togreiser. «Koronapandemien forsterker et behov for et rabatert billettslag hvor en betaler per reise, men ikke binder seg til en gitt periode», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: Basert på en ny undersøkelse beregner artikkelforfatterne en 20–30 prosents nedgang i antall togreiser på Østlandet selv i en fremtid der reisende ikke trenger bekymre seg for koronasmitte. De to finner at tiden nå er moden for innføring av annerledes prisede togreiser, noe som i deres vurdering kan dempe den beregnede nedgangen i reiser. 

  • Anbefalinger for bedre samfunnsøkonomiske analyser

    rt prosjekt – konsept for hengebro på flytende fundament. Illustrasjon: Vianova/Baezeni

    FORSKNING: En gjennomgang av 38 samfunnsøkonomiske analyser i statens prosjektmodell viser at det er betydelig sprik i hvordan man verdsetter nytte og kostnader. Vi gir tre anbefalinger for hvordan man kan oppnå en bedre og mer enhetlig praksis.

  • Norge er bilprodusentenes beste venn …

    CO2-utslipp, EU-bøter. «EU-forordning 2019/631 gjør det særlig åpenbart at et forbud (mot registrering av nye bensin- og dieselbiler fra 2025, red. anm.) vil være uforholdsmessig: Det vil bli vurdert som svært inngripende, men ha bare begrenset betydning for klimagassutslippene fra personbiler i EØS-området», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Péter Gudella /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.

  • Uheldige følger av en ufullstendig skaderegistrering

    Trafikkulykker, ufullstendig skaderegistrering. «Antall trafikkulykker og -skader politiet registrerer er nå blitt så lavt at det nesten er umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak i Norge», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Politiet registrerer langt fra alle trafikkulykker og -skader her i landet, men det er likevel politiets statistikk myndighetene bygger på når de planlegger trafikksikkerhetstiltak, fastslår artikkelforfatteren. Dermed er det nesten umulig å undersøke virkninger av trafikksikkerhetstiltak, konkluderer han.

  • Det er dyrt å slippe ut CO2

    Dyrt å slippe ut CO2. «Mange – ikke minst økonomer – vil nærmest på instinkt hevde at overbeskatningen av CO2 er meningsløs, dyr og skadelig», skriver Lasse Fridstrøm. «Når vi vet at politikken gir samfunnsøkonomisk tap, må dette lede til omlegging. Men en slik slutning er en logisk kortslutning.» Illustrasjon: jro grafik /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: «En gjennomsnittlig dieselbil medfører gjennom livsløpet CO2-relaterte avgifter på mer enn en halv million kroner», skriver Lasse Fridstrøm i denne artikkelen.  

  • Nye bygg kan gi mer klimaeffektiv mobilitet

    FORSKNING: Nye bygg kan gi endrede reisevaner og legge til rette for mer klimaeffektiv mobilitet og bruk av arealer. Urbanet Analyse har laget to rapporter som tar for seg temaet.
     

  • Med bedre drift og vedlikehold kan flere gå og sykle

    FORSKNING: Nullvekstmålet tilsier at framtidig vekst i persontrafikken i byer og tettsteder skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk. God drift og godt vedlikehold av fortau, gang- og sykkelveger og sykkelfelt er viktig for å få til dette.

  • Kollektivtransport truet av årlig milliardsvikt

    FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS