Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Full fart ned bratt bakke – hvis separat sykkelvei

    Tre TØI-forskere har sammenlignet sykkelfart i moderate og bratte nedoverbakker i Oslo. Analysen viser at gjennomsnittlig sykkelfart er betydelig lavere i bratte nedoverbakker – med unntak av bakker i sykkelveier som er adskilt fra både biler og fotgjengere. Der er det full fart nedover.    

  • Kraftig, men treg bedring av norsk trafikksikkerhet

    Når Terje Assum i denne artikkelen ser tilbake på 35 år som trafikksikkerhetsforsker, fastslår han at antallet årlige drepte i trafikken i Norge er blitt kraftig redusert. Men samtidig mener han at reduksjonen kunne skjedd raskere – dersom politikerne hadde vært raskere til å sette i verk trafikksikkerhetstiltak med påvist effekt.

  • Nytenking i Nye Veier:

    Nye løsninger kan gi økt lønnsomhet

    Gjennom aktiv styring av utbyggingskostnad og fokusering på samfunnsnytte under forprosjektfasen ønsker Nye Veier AS å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i prosjektene de er ansvarlige for.

  • Barrierer mot mer bærekraftig mobilitet

    Det finnes mye kunnskap om tiltak som virker for å få mer miljøvennlig transport i byene, men vi ser ofte at slike tiltak ikke blir implementert, mens kanskje tiltak vi vet har mindre effekt, blir implementert. Spørsmålet blir: Hvorfor gjør vi ikke mer av det som virker og mindre av det som ikke virker?

     

     

  • Internasjonal bunnplass:

    Oslo på topp i fotgjengerskader

    «Når det gjelder fallskader blant fotgjengere i Oslo, ligger vi dårligst an av alle byer eller land det er mulig å sammenligne seg med», skriver artikkelforfatteren. Han fastslår at risikoen for fall i Oslo er spesielt stor om vinteren.

  • Omdisponert gateareal ga mer sykling og gåing

    Det medførte mer sykling og gåing – og mindre motorisert trafikk – da en del av Innherredsveien i Trondheim ble gjort om til miljøgate, fastslår artikkelforfatterne.

  • Veg-entreprisekontrakter:

    Til dels store avvik mellom avtalt pris og sluttsum

    Selv om kostnadskontrollen i vegprosjekter er rimelig god, kan styringen av de ulike kontraktene som prosjektene består av by på utfordringer.

  • El-ferjer kan utkonkurrere tunneler og bruer

    Elektriske ferjer (el-ferjer) seiler allerede i norske fjorder. Dette sammen med AutoPASS-billettering og andre effektiviseringstiltak gjør ferjetilbudet mer miljøvennlig og konkurransedyktig med faste vegforbindelser.

     

  • Transportfolk kan lære om sikkerhet av petroleumsfolk

    Den stadig mer komplekse transportsektoren innebærer økende grad av samhandling mellom ulike aktører, påpeker artikkelforfatteren. Hun ser at svikt i samhandling kan gå på sikkerheten løs – og at transportfolk kan høste lærdom fra petroleumsindustrien, som ifølge hennes egen forskning lenge har stått overfor tilsvarende utfordringer.

  • Mye kan bidra til at bussjåfører bruker mobilen

    I underkant av 20 prosent av bussjåførene som deltok i en TØI-undersøkelse brukte tidvis mobiltelefonen under kjøring. Sjåførene selv antok at hver andre bussjåfør brukte mobil under kjøring i løpet av en uke.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS