Du er her

Under kategorien FORSKNING vil du finne forskningsrelaterte artikler skrevet etter  1. januar 2016. Fra denne datoen publiseres Samferdsel bare på nett.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Spørsmålet er om det går godt hånd i hånd:

    Effektivitetspress og flysikkerhet

    Flere aktører i luftfarten har uttrykt bekymring over at effektivitetspress kan øke faren for menneskelige feil som kan true flysikkerheten. Ulykkes- og hendelsesstatistikken til Luftfartstilsynet (LT) er imidlertid ikke detaljert nok til å levere tallmaterialet som er nødvendig for å studere denne sammenhengen.

  • Så store er utslippskuttene!

    Debatten om statsbudsjettet for 2017 har budt på mange og motstridende påstander om klimagevinstene. Samferdselsforskningen har en god del å by på for den som vil skifte sol og vind mellom debattantene. Kronikkforfatteren rydder opp i forvirringen.

  • En mulig ny lufthavn på Helgeland:

    Passasjerprognoser til besvær

    Når ulike prognoser for en flyrute mellom en mulig ny lufthavn på Helgeland og Oslo Lufthavn spriker mellom 85 000 og 400 000 passasjerer årlig, sier det seg selv at lønnsomheten vil bli svært forskjellig avhengig av hvilket tall som benyttes, poengterer artikkelforfatterne.

  • Fremtidige reisevaneundersøkelser:

    Big Data eller spørreskjemaer? Ja takk!

    Transportetatene er i gang med en ny reisevaneundersøkelse (RVU). Også i denne omgang skal den baseres på spørreundersøkelser. Denne artikkelen vil drøfte mulighetene for å erstatte spørreundersøkelsene med andre datakilder, eksempelvis Big Data.

  • Slik kan trafikkøer unngås:

    Samspill i trafikken – en uutnyttet ressurs

    «Forsøk på lukket bane viser at kapasitet på en tilfart i en rundkjøring kan økes med 25–30 % dersom sjåførene samarbeider bedre», skriver artikkelforfatterne.

  • Ulike mennesker, ulike reisemål, ulike sykler …

    Så fort sykler folk i Oslo

    En ny og stor datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at hastigheten man sykler med avhenger av både personegenskaper, reisehensikt, infrastruktur, topografi og type sykkel.

  • Ferjeavløsning kan påvirke bosetting positivt – spesielt nær byområder

    Bedre veger som avløser ferjeforbindelser kan bidra til å nå målet om å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Det gjelder særlig prosjekter som fører til en vesentlig kortere reisetid inn til byområder, viser en studie av befolkningseffekter som følge av ferjeavløsningsprosjekter.

  • Bompenger kan gi betydelig reduksjon i brukernytten

    Så godt som alle store vegprosjekt finansieres med bruk av bompenger. En ny studie viser at reduksjonen i nytte som følge av bompenger kan være betydelig.

  • Bergen:

    Tidsdifferensierte bomtakster virker

    Bystyret i Bergen innførte i februar i år tidsdifferensierte takster i bomringen som et antatt effektivt virkemiddel for å redusere køer og miljøulemper som biltrafikken skaper. Så langt ser det ut som om bystyret har lykkes - men bompengeinntektene svikter. 

  • Doktorgradsprosjekt ved NTNU ser på konfliktmulighetene:

    Farlig nærkontakt sykkel – tungt kjøretøy

    I vel en tredjedel av ulykkene der syklister omkom i norske byområder i årene 2000–2014, var tunge kjøretøy involvert, ifølge artikkelforfatterne. Denne norske ulykkesandelen er høyere enn tilsvarende andeler i flertallet av andre europeiske land, poengterer de

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS