Du er her

Samferdsel bringer artikler skrevet av fagfolk i ulike forsknings- og utredningsmiljøer. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

FORSKNING

  • Hvordan verdsette luftforurensing fra transport?

    «Alle vet at å puste inn forurenset luft er dårlig for helsa», skriver artikkelforfatteren. «Men dersom man skal kunne gjøre fornuftige og konsekvente prioriteringer i transportpolitikken, er det en fordel å vite hvor dårlig det er, og hvordan denne belastningen skal verdsettes

  • Vil selvkjørende biler løse byenes trafikkproblemer?

    Selvkjørende biler kan, hvis individuell eie og bruk av bil fortsetter som i dag, gi trafikkvekst i byene. Reisetidene kan likevel bli litt kortere enn i dag.

  • Selvkjørende biler – et sprang i det ukjente?

    Det pågår en enorm forskning om utvikling av selvkjørende biler og deres mulige virkninger. Optimistene tror at selvkjørende biler vil fjerne eller sterkt redusere de uønskede virkningene av transport – køer, forurensning og ulykker. Men mange av de virkninger selvkjørende biler kan ha er svært usikre eller ukjente.

     

  • Faktorer som gir økt kollektivandel på arbeidsreiser

    Kollektivtilbudet er vesentlig bedre i Oslo enn i Bergen, Trondheim og Stavanger, viser en studie utført av artikkelforfatterne. De ser nærmere på hvilke faktorer som gir økt kollektivandel på arbeidsreiser.

  • Britisk høyhastighetsprosjekt med store utfordringer

    Mens norske myndigheter sliter med stor kostnadsvekst i mange jernbaneprosjekter, har britiske transportmyndigheter minst like store utfordringer med byggingen av en høyhastighetsbane fra London og nordover. Til tross for en dobling av kostnadene, har regjeringen nylig bestemt seg for å videreføre prosjektet.

  • Stadig mer forskning om elbiler

    Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne. De beretter om stadig mer forskning internasjonalt om elbiler, og de ser at politikere er blant dem som trenger innsikt i forskningsresultatene.

  • Trafikkfarlige vindusstolper i moderne biler

    Brede vindusstolper foran på moderne biler – de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene – kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.

  • Increased demand for technology at airports

    (I tro på at denne artikkelen har stor internasjonal interesse, publiserer Samferdsel den på engelsk, førsteforfatterens morsmål.)

     

    A survey of over 6000 passengers at 8 airports in Norway reveals strong interest in the use of digital technologies at all stages of the airport journey. Passengers are however moderately concerned about the risks associated with sharing personal data.

  • Lønner ikke trafikksikkerhet seg?

    For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak – eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer – som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen. Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.

  • Slik kan vi tallfeste hva trafikkavbrudd koster

    Nyttekostnadsanalyser (NKA) benyttes ofte for å verdsette konsekvenser av infrastrukturprosjekter, men metodikken er kritisert for å være mangelfull –  blant annet ved at relevante nyttevirkninger ikke beregnes og tas med i analysene.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS